Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática: Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review

Introduction: The purpose of this review paper is to report on the most representative models of argumentation used in the field of science education, as well as a description of their scope and contributions in the last two decades. Methodology: The research is based on a qualitative exploratory st...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Alvarez Garcia, Lida Milena, García Martínez, Álvaro
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1424
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812645000454864896
author Alvarez Garcia, Lida Milena
García Martínez, Álvaro
author_facet Alvarez Garcia, Lida Milena
García Martínez, Álvaro
author_sort Alvarez Garcia, Lida Milena
collection OJS
description Introduction: The purpose of this review paper is to report on the most representative models of argumentation used in the field of science education, as well as a description of their scope and contributions in the last two decades. Methodology: The research is based on a qualitative exploratory study with selection and categorization of research studies aimed at secondary science education and higher education teachers’ training using five databases to search for information. Following the approaches defined by the PRISMA methodology as well as inclusion and exclusion criteria, a systematic review of the selected documents is carried out. Results and Discussion: Supported on these criteria, the discussion drives coherently to the predominant argumentation models in science education and their scope for teaching proposals in future research studies. Conclusions: The paper points at some trends towards the exploration of argumentation models other than Toulmin’s, which continues being predominant nowadays, closer to language contemporary text and discourse analysis models.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-1424
institution Revista PAPELES
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-14242024-07-18T13:57:50Z Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática: Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review Alvarez Garcia, Lida Milena García Martínez, Álvaro Argumentación educación en ciencia enseñanza de las ciencias esquema de argumentación revisión sistemática Argumentation science education science teaching argument scheme systematic review Introduction: The purpose of this review paper is to report on the most representative models of argumentation used in the field of science education, as well as a description of their scope and contributions in the last two decades. Methodology: The research is based on a qualitative exploratory study with selection and categorization of research studies aimed at secondary science education and higher education teachers’ training using five databases to search for information. Following the approaches defined by the PRISMA methodology as well as inclusion and exclusion criteria, a systematic review of the selected documents is carried out. Results and Discussion: Supported on these criteria, the discussion drives coherently to the predominant argumentation models in science education and their scope for teaching proposals in future research studies. Conclusions: The paper points at some trends towards the exploration of argumentation models other than Toulmin’s, which continues being predominant nowadays, closer to language contemporary text and discourse analysis models. Introducción: Este artículo de revisión tiene como propósito reportar los modelos de argumentación más representativos empleados en el campo de la enseñanza de las ciencias, así como una descripción de sus alcances y contribuciones en este campo en las últimas dos décadas. Metodología: La investigación se basó en un estudio exploratorio de corte cualitativo en el que se seleccionaron y categorizaron investigaciones dirigidas a la formación escolar y de profesores en formación empleando cinco bases de datos para la búsqueda de información. Siguiendo los planteamientos definidos por la metodología PRISMA (preferred reporting items for systematic review and meta-analysis), así como criterios de inclusión y exclusión, se realiza una revisión sistemática de los documentos seleccionados. Resultados y Discusión: A partir de ello, se traza una discusión sobre los modelos de argumentación predominantes en la formación en ciencias y se precisa el alcance de estas propuestas didácticas para investigaciones futuras. Conclusiones: Se evidencian algunas tendencias hacia la exploración de otros modelos argumentativos diferentes del modelo estructural de Toulmin, que continúa predominando actualmente, acercándose a modelos de análisis textual y discursivo, más contemporáneos desde el estudio del lenguaje. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-03-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1424 10.54104/papeles.v15n29.1424 Papeles; Vol. 15 No. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023) Papeles; Vol. 15 Núm. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023) Papeles; v. 15 n. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023) 2346-0911 0123-0670 10.54104/papeles.v15n29 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1424/1164 Copyright (c) 2022 Lida Milena Alvarez Garcia, Álvaro García Martínez https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
spellingShingle Argumentación
educación en ciencia
enseñanza de las ciencias
esquema de argumentación
revisión sistemática
Argumentation
science education
science teaching
argument scheme
systematic review
Alvarez Garcia, Lida Milena
García Martínez, Álvaro
Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática: Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review
title Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática: Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review
title_alt Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática
title_full Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática: Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review
title_fullStr Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática: Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review
title_full_unstemmed Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática: Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review
title_short Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática: Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review
title_sort modelos de argumentacion aplicados en la ensenanza de las ciencias una revision sistematica models implemented in science teaching a systematic review
topic Argumentación
educación en ciencia
enseñanza de las ciencias
esquema de argumentación
revisión sistemática
Argumentation
science education
science teaching
argument scheme
systematic review
topic_facet Argumentación
educación en ciencia
enseñanza de las ciencias
esquema de argumentación
revisión sistemática
Argumentation
science education
science teaching
argument scheme
systematic review
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1424
work_keys_str_mv AT alvarezgarcialidamilena modelsimplementedinscienceteachingasystematicreviewmodelosdeargumentacionaplicadosenlaensenanzadelascienciasunarevisionsistematica
AT garciamartinezalvaro modelsimplementedinscienceteachingasystematicreviewmodelosdeargumentacionaplicadosenlaensenanzadelascienciasunarevisionsistematica
AT alvarezgarcialidamilena modelosdeargumentacionaplicadosenlaensenanzadelascienciasunarevisionsistematicamodelsimplementedinscienceteachingasystematicreview
AT garciamartinezalvaro modelosdeargumentacionaplicadosenlaensenanzadelascienciasunarevisionsistematicamodelsimplementedinscienceteachingasystematicreview
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros