Modelo didáctico para el desarrollo del pensamiento matemático a través de la modelación matemática en situaciones de riesgo ambiental
Modelling has become one of the general processes of mathematical activity that allows enhancing mathematical thinking. For its part, mathematical thinking contributes to the development of logical reasoning, creativity, and allows the articulation of knowledge of different types and from different...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8300 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812648516415127552 |
---|---|
author | González González, Ana Elizabeth |
author2 | Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús |
author_facet | Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús González González, Ana Elizabeth |
author_sort | González González, Ana Elizabeth |
collection | DSpace |
description | Modelling has become one of the general processes of mathematical activity that allows enhancing mathematical thinking. For its part, mathematical thinking contributes to the development of logical reasoning, creativity, and allows the articulation of knowledge of different types and from different areas. In this sense, mathematics can help minimize environmental risks and use this didactic resource to motivate students
towards their study. |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8300 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-83002024-10-09T23:23:07Z Modelo didáctico para el desarrollo del pensamiento matemático a través de la modelación matemática en situaciones de riesgo ambiental González González, Ana Elizabeth Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Doctorado en Educación Matemática PhD in Mathematics Education Modelling has become one of the general processes of mathematical activity that allows enhancing mathematical thinking. For its part, mathematical thinking contributes to the development of logical reasoning, creativity, and allows the articulation of knowledge of different types and from different areas. In this sense, mathematics can help minimize environmental risks and use this didactic resource to motivate students towards their study. La modelación se ha constituido en uno de los procesos generales de la actividad matemática que permite potenciar el pensamiento matemático. Por su parte, el pensamiento matemático contribuye al desarrollo del razonamiento lógico, la creatividad, y permite articular conocimientos de diferentes tipos y desde distintas áreas. Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2023-07-26T16:17:32Z 2023-07-26T16:17:32Z 2023-06-14 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Doctorado http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8300 Abtahi, Y. G. (2016). Enseñar el cambio climático en las aulas de matemáticas: una responsabilidad ética. Revista de filosofía de la educación matemática. Al-absi, M. (2014). The Effect of Learning with the Environmental Approach on the Third Graders’ Ability of Mathematics Problem Solving. Journal of Educational and Psychological Studies [JEPS. Alsina, C. (2007). Less chalk, less words, less symbols... more objects, more context, more actions. En W. Blum, P. Galbraith, H.W. Henn y M. Niss (eds.). Modelling and Applications in Mathematics Education, The 14th ICMI Study, 10(21), 35-44. Ang, K. C. (2001). Teaching mathematical modelling in Singapore schools. The Mathematics Educator, 6(1), 62-74. Anhalt, C. O., y Cortez, R. (2015). Mathematical modeling: A structured process. Mathematics Teacher, 108(6), 446-452. Any, C. (2015). Consumo de bolsas plásticas: una experiencia de modelación. http://xiv.ciaemredumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/paper/viewFile/1457/561. Arango, F. (2018). Fortalecimiento del pensamiento variacional para la modelación matemática de funciones de proporcionalidad directa, a través de la medición de residuos sólidos en los estudiantes de grado octavo de la institución Educativa Sagrada Familia Potrerillo Valle. Cali. Arias, M. (2017). Matemática para ayudar al medio ambiente. Arswene, A. (2015). Mathematical Modelling Approach in Mathematics Education. Ayla ArsevenUniversal Journal of Educational Research, 3(12), 973-980.doi:http://www.hrpub.org DOI: 10.13189/ujer.2015.031204 Blomhøj, M. (2009). Different perspectives in research on the teaching and learning mathematical modelling. In M. Blomhøj and S. Carreira (Eds.), . Proceedings from topic study group 21 at the 11th Iinternational congress on mathematical education, pp. 133––144. Monterrey, Mexico: ICME-11. (pp. 1–17). instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Doctorado en Educación Matemática PhD in Mathematics Education González González, Ana Elizabeth Modelo didáctico para el desarrollo del pensamiento matemático a través de la modelación matemática en situaciones de riesgo ambiental |
title | Modelo didáctico para el desarrollo del pensamiento matemático a través de la modelación matemática en situaciones de riesgo ambiental |
title_full | Modelo didáctico para el desarrollo del pensamiento matemático a través de la modelación matemática en situaciones de riesgo ambiental |
title_fullStr | Modelo didáctico para el desarrollo del pensamiento matemático a través de la modelación matemática en situaciones de riesgo ambiental |
title_full_unstemmed | Modelo didáctico para el desarrollo del pensamiento matemático a través de la modelación matemática en situaciones de riesgo ambiental |
title_short | Modelo didáctico para el desarrollo del pensamiento matemático a través de la modelación matemática en situaciones de riesgo ambiental |
title_sort | modelo didactico para el desarrollo del pensamiento matematico a traves de la modelacion matematica en situaciones de riesgo ambiental |
topic | Doctorado en Educación Matemática PhD in Mathematics Education |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8300 |
work_keys_str_mv | AT gonzalezgonzalezanaelizabeth modelodidacticoparaeldesarrollodelpensamientomatematicoatravesdelamodelacionmatematicaensituacionesderiesgoambiental |