Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira.
The purpose of this study was to identify the perceptions of the elementary school teachers of the Center Ethnoeducativo Rural Integral (CEIR) Katanaman towards the inclusion of boys, girls and young people with SEN in multigrade classrooms. The research included the participation of the 8 professor...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Otros Autores: | |
Formato: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
Universidad Antonio Nariño
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4770 |
Etiquetas: |
Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
|
_version_ | 1812648681020588032 |
---|---|
author | Barliza Ipuana, Jessica |
author2 | Curiel Gómez, Rebeca Yaneth |
author_facet | Curiel Gómez, Rebeca Yaneth Barliza Ipuana, Jessica |
author_sort | Barliza Ipuana, Jessica |
collection | DSpace |
description | The purpose of this study was to identify the perceptions of the elementary school teachers of the Center
Ethnoeducativo Rural Integral (CEIR) Katanaman towards the inclusion of boys, girls and young people with
SEN in multigrade classrooms. The research included the participation of the 8 professors who
they currently work in elementary school. The methodology used to achieve the objectives was
quantitative research, a questionnaire was applied to the participants through a
Google form that featured 12 statements about how teachers understand the
inclusion, but also this author sought to know results are the main obstacles to
implement inclusion in multigrade classrooms. |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-4770 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-47702024-10-09T23:31:56Z Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira. Barliza Ipuana, Jessica Curiel Gómez, Rebeca Yaneth Inclusión Necesidades Educativas Especiales Actitud Percepción Inclusión Special Educational Needs Attitude Perception The purpose of this study was to identify the perceptions of the elementary school teachers of the Center Ethnoeducativo Rural Integral (CEIR) Katanaman towards the inclusion of boys, girls and young people with SEN in multigrade classrooms. The research included the participation of the 8 professors who they currently work in elementary school. The methodology used to achieve the objectives was quantitative research, a questionnaire was applied to the participants through a Google form that featured 12 statements about how teachers understand the inclusion, but also this author sought to know results are the main obstacles to implement inclusion in multigrade classrooms. El propósito de este estudio fue identificar las percepciones de los docentes de primaria del Centro Etnoeducativo Rural Integral (CEIR) Katanaman hacia la inclusión de niños, niñas y jóvenes con NEE en las aulas multigrado. La investigación contó con la participación de los 8 profesores que actualmente laboran en la básica primaria. Los metodología utilizada para lograr los objetivos, fue la investigación cuantitativa, a los participantes se les aplicó un cuestionario a través de un formulario de Google que contó con 12 afirmaciones sobre cómo los maestros entienden la inclusión, pero además esta autora buscó conocer cuáles son los principales obstáculos para implementar la inclusión en las aulas multigrado. Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2021-08-31T15:15:32Z 2021-08-31T15:15:32Z 2021-06-01 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4770 Acedo, Ferrer & Pamies. (2009). Inclusive education: Open debates and the road ahead. Prospects, 39(3), p. 227–238. Ainscow, M. (2005). Developing inclusive education systems: what are the levers for change? Journal of Educational Change, 6(2), p. 109–124. Akrami, Ekehammar, Claesson & Sonnander. (2006). Classical and modern prejudice: Attitudes toward people with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 27(6), p. 605–617. Alghazo, Gaad, & El. (2004). General education teachers in the United Arab Emirates and their acceptance of the inclusion of students with disabilities. British Journal of Special Education, 31(2), p. 94–99. Alur, M., & Timmons, V. (2009). Inclusive education across cultures: Crossing boundaries, sharing ideas. SAGE Publications India. Mathura Road, New Delhi Anastasiou, D. & Kauffman, M. (2011). A social constructionist approach to disability: Implications for special education. Exceptional Children, 77(3), p. 367–384. Armstrong, F. & Barton, L. (2008). Policy, experience and change and the challenge of inclusive education: the case of England. In Policy, experience and change: cross-cultural reflections on inclusive education, (12), p. 5–18. Springer. Artavia, J. (2005). Actitudes de las docentes hacia el apoyo académico que requieren los estudiantes con necesidades educativas específicas. Revista Pensamiento Actual, 5(6), p. 61–70. Avramidis, Bayliss, & Burden, (2000). A survey into mainstream teachers’ attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school in one local education authority. Educational Psychology, 20(2), p. 191–211. Avramidis, E. & Kalyva, E. (2007). The influence of teaching experience and professional development on Greek teachers’ attitudes towards inclusion. European Journal of Special Needs Education, 22(4), p. 367–389 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Uribia (la Guajira,Colombia) Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Riohacha |
spellingShingle | Inclusión Necesidades Educativas Especiales Actitud Percepción Inclusión Special Educational Needs Attitude Perception Barliza Ipuana, Jessica Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira. |
title | Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira. |
title_full | Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira. |
title_fullStr | Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira. |
title_full_unstemmed | Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira. |
title_short | Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira. |
title_sort | percepcion de los docentes hacia el proceso de inclusion de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de uribia la guajira |
topic | Inclusión Necesidades Educativas Especiales Actitud Percepción Inclusión Special Educational Needs Attitude Perception |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4770 |
work_keys_str_mv | AT barlizaipuanajessica percepciondelosdocenteshaciaelprocesodeinclusiondeestudiantesconnecesidadeseducativasespecialesenaulasmultigradodelmunicipiodeuribialaguajira |