Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira.

The purpose of this study was to identify the perceptions of the elementary school teachers of the Center Ethnoeducativo Rural Integral (CEIR) Katanaman towards the inclusion of boys, girls and young people with SEN in multigrade classrooms. The research included the participation of the 8 professor...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Barliza Ipuana, Jessica
Other Authors: Curiel Gómez, Rebeca Yaneth
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2021
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4770
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648681020588032
author Barliza Ipuana, Jessica
author2 Curiel Gómez, Rebeca Yaneth
author_facet Curiel Gómez, Rebeca Yaneth
Barliza Ipuana, Jessica
author_sort Barliza Ipuana, Jessica
collection DSpace
description The purpose of this study was to identify the perceptions of the elementary school teachers of the Center Ethnoeducativo Rural Integral (CEIR) Katanaman towards the inclusion of boys, girls and young people with SEN in multigrade classrooms. The research included the participation of the 8 professors who they currently work in elementary school. The methodology used to achieve the objectives was quantitative research, a questionnaire was applied to the participants through a Google form that featured 12 statements about how teachers understand the inclusion, but also this author sought to know results are the main obstacles to implement inclusion in multigrade classrooms.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-4770
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-47702024-10-09T23:31:56Z Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira. Barliza Ipuana, Jessica Curiel Gómez, Rebeca Yaneth Inclusión Necesidades Educativas Especiales Actitud Percepción Inclusión Special Educational Needs Attitude Perception The purpose of this study was to identify the perceptions of the elementary school teachers of the Center Ethnoeducativo Rural Integral (CEIR) Katanaman towards the inclusion of boys, girls and young people with SEN in multigrade classrooms. The research included the participation of the 8 professors who they currently work in elementary school. The methodology used to achieve the objectives was quantitative research, a questionnaire was applied to the participants through a Google form that featured 12 statements about how teachers understand the inclusion, but also this author sought to know results are the main obstacles to implement inclusion in multigrade classrooms. El propósito de este estudio fue identificar las percepciones de los docentes de primaria del Centro Etnoeducativo Rural Integral (CEIR) Katanaman hacia la inclusión de niños, niñas y jóvenes con NEE en las aulas multigrado. La investigación contó con la participación de los 8 profesores que actualmente laboran en la básica primaria. Los metodología utilizada para lograr los objetivos, fue la investigación cuantitativa, a los participantes se les aplicó un cuestionario a través de un formulario de Google que contó con 12 afirmaciones sobre cómo los maestros entienden la inclusión, pero además esta autora buscó conocer cuáles son los principales obstáculos para implementar la inclusión en las aulas multigrado. Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2021-08-31T15:15:32Z 2021-08-31T15:15:32Z 2021-06-01 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4770 Acedo, Ferrer & Pamies. (2009). Inclusive education: Open debates and the road ahead. Prospects, 39(3), p. 227–238. Ainscow, M. (2005). Developing inclusive education systems: what are the levers for change? Journal of Educational Change, 6(2), p. 109–124. Akrami, Ekehammar, Claesson & Sonnander. (2006). Classical and modern prejudice: Attitudes toward people with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 27(6), p. 605–617. Alghazo, Gaad, & El. (2004). General education teachers in the United Arab Emirates and their acceptance of the inclusion of students with disabilities. British Journal of Special Education, 31(2), p. 94–99. Alur, M., & Timmons, V. (2009). Inclusive education across cultures: Crossing boundaries, sharing ideas. SAGE Publications India. Mathura Road, New Delhi Anastasiou, D. & Kauffman, M. (2011). A social constructionist approach to disability: Implications for special education. Exceptional Children, 77(3), p. 367–384. Armstrong, F. & Barton, L. (2008). Policy, experience and change and the challenge of inclusive education: the case of England. In Policy, experience and change: cross-cultural reflections on inclusive education, (12), p. 5–18. Springer. Artavia, J. (2005). Actitudes de las docentes hacia el apoyo académico que requieren los estudiantes con necesidades educativas específicas. Revista Pensamiento Actual, 5(6), p. 61–70. Avramidis, Bayliss, & Burden, (2000). A survey into mainstream teachers’ attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school in one local education authority. Educational Psychology, 20(2), p. 191–211. Avramidis, E. & Kalyva, E. (2007). The influence of teaching experience and professional development on Greek teachers’ attitudes towards inclusion. European Journal of Special Needs Education, 22(4), p. 367–389 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Uribia (la Guajira,Colombia) Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Riohacha
spellingShingle Inclusión
Necesidades Educativas Especiales
Actitud
Percepción
Inclusión
Special Educational Needs
Attitude
Perception
Barliza Ipuana, Jessica
Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira.
title Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira.
title_full Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira.
title_fullStr Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira.
title_full_unstemmed Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira.
title_short Percepción de los docentes hacia el proceso de inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de Uribia, La Guajira.
title_sort percepcion de los docentes hacia el proceso de inclusion de estudiantes con necesidades educativas especiales en aulas multigrado del municipio de uribia la guajira
topic Inclusión
Necesidades Educativas Especiales
Actitud
Percepción
Inclusión
Special Educational Needs
Attitude
Perception
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4770
work_keys_str_mv AT barlizaipuanajessica percepciondelosdocenteshaciaelprocesodeinclusiondeestudiantesconnecesidadeseducativasespecialesenaulasmultigradodelmunicipiodeuribialaguajira
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros