Evaluación de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de odontología y su relación con el rendimiento académico
Objective: To evaluate learning strategies and their relationship with academic performance in dental students. Materials and methods: A descriptive observational study was carried out with 268 active students in the second period of 2019 of the dentistry program, the CEVEAPEU questionnaire by Galla...
Saved in:
Main Authors: | , , , |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4628 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647335284441088 |
---|---|
author | Baltazar Arango, Camila Gómez Andrade, Tannia Valentina Murillo Sotelo, Sara Liceth Roca Peña, Jackeline |
author2 | Pérez Jaramillo, Adolfo |
author_facet | Pérez Jaramillo, Adolfo Baltazar Arango, Camila Gómez Andrade, Tannia Valentina Murillo Sotelo, Sara Liceth Roca Peña, Jackeline |
author_sort | Baltazar Arango, Camila |
collection | DSpace |
description | Objective: To evaluate learning strategies and their relationship with academic
performance in dental students. Materials and methods: A descriptive observational
study was carried out with 268 active students in the second period of 2019 of the
dentistry program, the CEVEAPEU questionnaire by Gallardo, Suarez and Pérez
(2009) was applied. The academic average of the students' grade system was
recorded, participation was voluntary |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-4628 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-46282024-10-09T22:50:12Z Evaluación de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de odontología y su relación con el rendimiento académico Baltazar Arango, Camila Gómez Andrade, Tannia Valentina Murillo Sotelo, Sara Liceth Roca Peña, Jackeline Pérez Jaramillo, Adolfo Maya Giraldo, Mónica Estrategias de aprendizaje Rendimiento académico Learning strategies Academic performance. Objective: To evaluate learning strategies and their relationship with academic performance in dental students. Materials and methods: A descriptive observational study was carried out with 268 active students in the second period of 2019 of the dentistry program, the CEVEAPEU questionnaire by Gallardo, Suarez and Pérez (2009) was applied. The academic average of the students' grade system was recorded, participation was voluntary Objetivo: Evaluar las estrategias de aprendizaje y su relación con rendimiento académico en estudiantes de odontología. Materiales y métodos: Se realizó un estudio observacional descriptivo con 268 estudiantes activos en el segundo periodo del año 2019 del programa de odontología, se aplicó el cuestionario de CEVEAPEU de Gallardo, Suárez y Pérez (2009). Se registró el promedio académico del sistema de notas de los estudiantes, la participación fue voluntaria. Odontólogo(a) Pregrado Presencial Monografía 2021-08-18T01:52:45Z 2021-08-18T01:52:45Z 2021-05-18 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4628 Aizpurua, A., Lizaso, I., & Iturbe, I. (2018). Estrategoas de aprendizaje y habilidades de razonamiento de estudiantes universitarios. Revista de Psicodidactica, 23(2), 110-116. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.01.001 Álvarez, D., & Otondo, M. (2018). Transferencia de aprendizaje en estudiantes de Odontología de la Universidad de Concepción, Chile. Revista Cubana de Educacion Medica Superior, 32(4), 143-183. Barahona, P., Veres, E., & Aliaga, V. (2016). Deserción académica de la Universidad de Atacama, Chile. Comunic@ción, 7(2), 27-37. Recuperado a partir de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=449849320003 Bustos, V., Oliver, A., Galiana, L., & Sancho, P. (2017). Propiedades psicométricas del CEVEAPEU. Educación XX1, 20(1), 229-318. https://doi.org/10.5944/educXX1.1 Cabezas, A. (2017). Inteligencia En Niños Privados Socioculturalmente : La Importancia De Las Evaluaciones Dinámicas Aspects To Be Considered Against the Concept of Intelligence in Private Socioculturally Children : the Importance of Dynamic Assessments. Tabanque, 30, 239-248. Carbonero, M., Román, J., Martín, L., Reoyo, N., & Castro, L. (2010). Las Atribuciones Causales Que Hacen Los Alumnos De Eso En Asignaturas Básicas. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 333-342. Cardoso, D., & Bobadilla, S. (2013). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de la liceciatura de Contaduria, 2012. Atrlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1(1), 1-8. Ceroni, M., & Vélez, G. (2008). Las estrategias cogniscitivas de control y retención: intervenciones instructivas. Universidad Nacional de Río Cuarto. Recuperado a partir de https://www.unrc.edu.ar/publicar/cde/h1.htm Chilca, M. (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 5(1), 71-127. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.145 Conde, Á., Deaño, M., Pinto, A., Iglesias, V., Alfonso, S., García, M., … Tellado, F. (2017). Expectativas Académicas Y Planificación. Claves Para La Interpretación Del Fracaso Y El Abandono Académico. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 3(1), 83. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2017.n1.v3.977 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Odontología Facultad de Odontología Palmira |
spellingShingle | Estrategias de aprendizaje Rendimiento académico Learning strategies Academic performance. Baltazar Arango, Camila Gómez Andrade, Tannia Valentina Murillo Sotelo, Sara Liceth Roca Peña, Jackeline Evaluación de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de odontología y su relación con el rendimiento académico |
title | Evaluación de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de odontología y su relación con el rendimiento académico |
title_full | Evaluación de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de odontología y su relación con el rendimiento académico |
title_fullStr | Evaluación de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de odontología y su relación con el rendimiento académico |
title_full_unstemmed | Evaluación de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de odontología y su relación con el rendimiento académico |
title_short | Evaluación de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de odontología y su relación con el rendimiento académico |
title_sort | evaluacion de las estrategias de aprendizaje en estudiantes de odontologia y su relacion con el rendimiento academico |
topic | Estrategias de aprendizaje Rendimiento académico Learning strategies Academic performance. |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4628 |
work_keys_str_mv | AT baltazararangocamila evaluaciondelasestrategiasdeaprendizajeenestudiantesdeodontologiaysurelacionconelrendimientoacademico AT gomezandradetanniavalentina evaluaciondelasestrategiasdeaprendizajeenestudiantesdeodontologiaysurelacionconelrendimientoacademico AT murillosotelosaraliceth evaluaciondelasestrategiasdeaprendizajeenestudiantesdeodontologiaysurelacionconelrendimientoacademico AT rocapenajackeline evaluaciondelasestrategiasdeaprendizajeenestudiantesdeodontologiaysurelacionconelrendimientoacademico |