Desarrollo Profesional Docente con PCK en trabajos prácticos de química: estudio de caso en Liceos de Talca (Chile)

Teacher professional development is a line of research in science teaching processes. Teacher training processes include the analysis of the components of pedagogical content knowledge. This paper socializes a process of intervention of a teacher development program in a case study with two chemistr...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Vargas Neira, Samuel David, Bernal Ballén, Andrés, Briceño Martínez, John Jairo
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1702
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11487
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813306153934782464
author Vargas Neira, Samuel David
Bernal Ballén, Andrés
Briceño Martínez, John Jairo
author_facet Vargas Neira, Samuel David
Bernal Ballén, Andrés
Briceño Martínez, John Jairo
author_sort Vargas Neira, Samuel David
collection DSpace
description Teacher professional development is a line of research in science teaching processes. Teacher training processes include the analysis of the components of pedagogical content knowledge. This paper socializes a process of intervention of a teacher development program in a case study with two chemistry teachers of the municipality of Talca (Chile). It was carried out from a qualitative framework with a descriptive approach. It is identified in the teachers that the student's knowledge of science is the category where the relationships of the components of the pedagogical knowledge of the content converge, in which the student's difficulties regarding the following of instructions and the contrast between the theoretical and experimental work are the most identified components, in addition to managing the self-evaluation of the practical work in the classroom process.
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-11487
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-114872024-10-14T03:50:31Z Desarrollo Profesional Docente con PCK en trabajos prácticos de química: estudio de caso en Liceos de Talca (Chile) Vargas Neira, Samuel David Bernal Ballén, Andrés Briceño Martínez, John Jairo desarrollo profesional profesor trabajo p´ractico conocimiento Profesional development teacher practical work Teacher professional development is a line of research in science teaching processes. Teacher training processes include the analysis of the components of pedagogical content knowledge. This paper socializes a process of intervention of a teacher development program in a case study with two chemistry teachers of the municipality of Talca (Chile). It was carried out from a qualitative framework with a descriptive approach. It is identified in the teachers that the student's knowledge of science is the category where the relationships of the components of the pedagogical knowledge of the content converge, in which the student's difficulties regarding the following of instructions and the contrast between the theoretical and experimental work are the most identified components, in addition to managing the self-evaluation of the practical work in the classroom process. El desarrollo profesional docente es una línea de investigación en los procesos de enseñanza de las ciencias. Los procesos de formación docente abarcan el análisis de los componentes del conocimiento pedagógico del contenido. En la presente ponencia se socializa un proceso de intervención de un programa de desarrollo docente en un estudio de caso con dos docentes de química de la municipalidad de Talca (Chile). Se realizó desde un marco cualitativo con un enfoque descriptivo. Se identifica en los docentes que el conocimiento de ciencia por parte del estudiante es la categoría donde convergen las relaciones de los componentes del conocimiento pedagógico del contenido, en el que las dificultades del estudiante con respecto al seguimiento de instrucciones y la contrastación entre lo trabajado en lo teórico y lo experimental son los componentes más identificados, además de gestionar la autoevaluación del trabajo práctico en el proceso de aula de clase. 2023-11-06 2024-10-10T12:31:47Z 2024-10-10T12:31:47Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1702 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11487 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1702/1308 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X
spellingShingle desarrollo profesional
profesor
trabajo p´ractico
conocimiento
Profesional development
teacher
practical work
Vargas Neira, Samuel David
Bernal Ballén, Andrés
Briceño Martínez, John Jairo
Desarrollo Profesional Docente con PCK en trabajos prácticos de química: estudio de caso en Liceos de Talca (Chile)
title Desarrollo Profesional Docente con PCK en trabajos prácticos de química: estudio de caso en Liceos de Talca (Chile)
title_full Desarrollo Profesional Docente con PCK en trabajos prácticos de química: estudio de caso en Liceos de Talca (Chile)
title_fullStr Desarrollo Profesional Docente con PCK en trabajos prácticos de química: estudio de caso en Liceos de Talca (Chile)
title_full_unstemmed Desarrollo Profesional Docente con PCK en trabajos prácticos de química: estudio de caso en Liceos de Talca (Chile)
title_short Desarrollo Profesional Docente con PCK en trabajos prácticos de química: estudio de caso en Liceos de Talca (Chile)
title_sort desarrollo profesional docente con pck en trabajos practicos de quimica estudio de caso en liceos de talca chile
topic desarrollo profesional
profesor
trabajo p´ractico
conocimiento
Profesional development
teacher
practical work
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1702
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11487
work_keys_str_mv AT vargasneirasamueldavid desarrolloprofesionaldocenteconpckentrabajospracticosdequimicaestudiodecasoenliceosdetalcachile
AT bernalballenandres desarrolloprofesionaldocenteconpckentrabajospracticosdequimicaestudiodecasoenliceosdetalcachile
AT bricenomartinezjohnjairo desarrolloprofesionaldocenteconpckentrabajospracticosdequimicaestudiodecasoenliceosdetalcachile
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros