El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica
This bibliographic review aims to know the impact of the B-learning model in strengthening reading comprehension in Spanish in secondary school students. Methodology: a bibliographic review was carried out from a search of documents through Google Scholar, the Scielo database, Redalyc, Scopus, Dialn...
Guardado en:
Autores principales: | , , , |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1696 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11481 |
Etiquetas: |
Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
|
_version_ | 1813306062243102720 |
---|---|
author | Grisales Givasquita, Erika Lorena Escobar Pérez, Danilo Stiven Bedoya Romero, Laura Milena Camargo Rubio, Mauricio Antonio |
author_facet | Grisales Givasquita, Erika Lorena Escobar Pérez, Danilo Stiven Bedoya Romero, Laura Milena Camargo Rubio, Mauricio Antonio |
author_sort | Grisales Givasquita, Erika Lorena |
collection | DSpace |
description | This bibliographic review aims to know the impact of the B-learning model in strengthening reading comprehension in Spanish in secondary school students. Methodology: a bibliographic review was carried out from a search of documents through Google Scholar, the Scielo database, Redalyc, Scopus, Dialnet and the academic networks, ResearchGate and Academia. Results:17 research articles and 3 master's theses published in the period from 2019 to 2023 are analyzed, with 25% of the documents in English and the remaining 75% in Spanish. Methodological aspects such as the population under study, instruments used in research and the approach of the B-learning model are identified, which influence the strengthening of reading comprehension. Conclusions: it is evident that the implementation of the B-learning model has a positive impact on the processes of reading comprehension, since it is an innovative and flexible model, but there are also factors that affect the development of this modality, such as: the resources and technological tools used in the classroom. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-11481 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-114812024-10-14T03:50:30Z El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica Grisales Givasquita, Erika Lorena Escobar Pérez, Danilo Stiven Bedoya Romero, Laura Milena Camargo Rubio, Mauricio Antonio innovación educativa B-learning comprensión lectora motivación Educational innovation B-learning reading comprehension motivation This bibliographic review aims to know the impact of the B-learning model in strengthening reading comprehension in Spanish in secondary school students. Methodology: a bibliographic review was carried out from a search of documents through Google Scholar, the Scielo database, Redalyc, Scopus, Dialnet and the academic networks, ResearchGate and Academia. Results:17 research articles and 3 master's theses published in the period from 2019 to 2023 are analyzed, with 25% of the documents in English and the remaining 75% in Spanish. Methodological aspects such as the population under study, instruments used in research and the approach of the B-learning model are identified, which influence the strengthening of reading comprehension. Conclusions: it is evident that the implementation of the B-learning model has a positive impact on the processes of reading comprehension, since it is an innovative and flexible model, but there are also factors that affect the development of this modality, such as: the resources and technological tools used in the classroom. Este artículo realiza una revisión bibliográfica que tiene por objetivo conocer el impacto del modelo B-learning en el fortalecimiento de la comprensión lectora en español en estudiantes de secundaria. Metodología: se realizó una revisión bibliográfica a partir de una búsqueda de documentos por medio del motor de búsqueda Google Scholar, la base de datos de Scielo, Redalyc, Scopus, Dialnet y las redes académicas, ResearchGate y Academia. Resultados: se analizan 17 artículos de investigación y 3 tesis de maestría publicados en el periodo de tiempo de 2019 a 2023, siendo el 25% de los documentos en idioma inglés y el 75% restante en español. Se identifican aspectos metodológicos tales como la población objeto de estudio, instrumentos utilizados en las investigaciones y el enfoque de aprendizaje del modelo B-learning, los cuales influyen en el fortalecimiento de la comprensión lectora. Conclusiones: se evidencia que la implementación del modelo B-learning tiene un impacto positivo en los procesos de comprensión lectora, ya que es un modelo innovador y flexible, sin embargo, existen diferentes factores, los cuales afectan el desarrollo de esta modalidad, como lo son: los recursos y herramientas tecnológicas con las cuales disponen las instituciones y la formación docente en uso herramientas tecnológicas en el aula. 2023-11-05 2024-10-10T12:31:40Z 2024-10-10T12:31:40Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1696 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11481 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1696/1302 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X |
spellingShingle | innovación educativa B-learning comprensión lectora motivación Educational innovation B-learning reading comprehension motivation Grisales Givasquita, Erika Lorena Escobar Pérez, Danilo Stiven Bedoya Romero, Laura Milena Camargo Rubio, Mauricio Antonio El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica |
title | El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica |
title_full | El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica |
title_fullStr | El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica |
title_full_unstemmed | El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica |
title_short | El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica |
title_sort | el modelo b learning para el fortalecimiento de la comprension lectora en estudiantes de secundaria revision bibliografica |
topic | innovación educativa B-learning comprensión lectora motivación Educational innovation B-learning reading comprehension motivation |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1696 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11481 |
work_keys_str_mv | AT grisalesgivasquitaerikalorena elmodeloblearningparaelfortalecimientodelacomprensionlectoraenestudiantesdesecundariarevisionbibliografica AT escobarperezdanilostiven elmodeloblearningparaelfortalecimientodelacomprensionlectoraenestudiantesdesecundariarevisionbibliografica AT bedoyaromerolauramilena elmodeloblearningparaelfortalecimientodelacomprensionlectoraenestudiantesdesecundariarevisionbibliografica AT camargorubiomauricioantonio elmodeloblearningparaelfortalecimientodelacomprensionlectoraenestudiantesdesecundariarevisionbibliografica |