La persistencia de la inequidad y la desigualdad en la educación en Colombia

This paper shows how inequity and inequality in Colombian education are negatively correlated with several indices of poverty and of performance in tests like Saber 11 (High-School exit). Inequity and inequality are associated in a spatial way with the poorest regions that cast more Yes-votes in fav...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Junca Rodríguez, Gustavo
Formato: Digital
Lenguaje:spa
Publicado: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2018
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/509
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
_version_ 1812644968126218240
author Junca Rodríguez, Gustavo
author_facet Junca Rodríguez, Gustavo
author_sort Junca Rodríguez, Gustavo
collection OJS
description This paper shows how inequity and inequality in Colombian education are negatively correlated with several indices of poverty and of performance in tests like Saber 11 (High-School exit). Inequity and inequality are associated in a spatial way with the poorest regions that cast more Yes-votes in favor of Peace Plebiscite, regions where there has been little or no State presence during decades but now have some hope of being included in the regional development path in the current post-conflict policy. This paper argues how programs like Ser Pilo Paga favor private education and increase inequity. Education as a common good implies that the right not only to “receive some education”, but “to be well educated” or “to have a quality education” implies a combination of market and non-market goods and services that support the realization of this right to education.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-509
institution Revista PAPELES
language spa
publishDate 2018
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-5092021-11-08T01:38:08Z Persistence of Unfairness and Inequality in Colombia’s Education La persistencia de la inequidad y la desigualdad en la educación en Colombia Junca Rodríguez, Gustavo educación superior desarrollo económico desigualdad desarrollo regional higher education economic development inequality regional development This paper shows how inequity and inequality in Colombian education are negatively correlated with several indices of poverty and of performance in tests like Saber 11 (High-School exit). Inequity and inequality are associated in a spatial way with the poorest regions that cast more Yes-votes in favor of Peace Plebiscite, regions where there has been little or no State presence during decades but now have some hope of being included in the regional development path in the current post-conflict policy. This paper argues how programs like Ser Pilo Paga favor private education and increase inequity. Education as a common good implies that the right not only to “receive some education”, but “to be well educated” or “to have a quality education” implies a combination of market and non-market goods and services that support the realization of this right to education. Este documento muestra cómo la desigualdad y la inequidad en la educación colombiana se correlacionan negativamente con distintos indicadores de pobreza y de desempeño en pruebas como las Saber 11 al final del bachillerato. Espacialmente, dicha inequidad y desigualdad están asociadas a las regiones que votaron a favor del Sí en el plebiscito por la paz; es decir, las regiones en donde la presencia del Estado ha sido casi nula, que parecen ser las que tienen más esperanza de que el posconflicto los incluya como región en la senda de desarrollo. El artículo argumenta cómo el programa Ser Pilo Paga fortalece la educación privada y aumenta la inequidad. La educación, entendida como un bien común, no solo como “recibir alguna educación” sino como un derecho a “estar bien educado”, a “tener una educación de calidad”, implica combinar todos los bienes de mercado y los de no-mercado de tal manera que permitan que ese derecho a la educación sea una realidad. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2018-07-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/509 10.54104/papeles.v10n19.509 Papeles; Vol. 10 No. 19 (2018); 26-39 Papeles; Vol. 10 Núm. 19 (2018); 26-39 Papeles; v. 10 n. 19 (2018); 26-39 2346-0911 0123-0670 10.54104/papeles.v10n19 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/509/436 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle educación superior
desarrollo económico
desigualdad
desarrollo regional
higher education
economic development
inequality
regional development
Junca Rodríguez, Gustavo
La persistencia de la inequidad y la desigualdad en la educación en Colombia
title La persistencia de la inequidad y la desigualdad en la educación en Colombia
title_alt Persistence of Unfairness and Inequality in Colombia’s Education
title_full La persistencia de la inequidad y la desigualdad en la educación en Colombia
title_fullStr La persistencia de la inequidad y la desigualdad en la educación en Colombia
title_full_unstemmed La persistencia de la inequidad y la desigualdad en la educación en Colombia
title_short La persistencia de la inequidad y la desigualdad en la educación en Colombia
title_sort la persistencia de la inequidad y la desigualdad en la educacion en colombia
topic educación superior
desarrollo económico
desigualdad
desarrollo regional
higher education
economic development
inequality
regional development
topic_facet educación superior
desarrollo económico
desigualdad
desarrollo regional
higher education
economic development
inequality
regional development
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/509
work_keys_str_mv AT juncarodriguezgustavo persistenceofunfairnessandinequalityincolombiaseducation
AT juncarodriguezgustavo lapersistenciadelainequidadyladesigualdadenlaeducacionencolombia
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros