La escritura académica en los procesos de formación en investigación: representaciones, saberes y contrastes

During the last decades, the discussion of the writing process, in the academic field, has focused on the study of academic practices, didactic situations, sociocultural factors and students’ discursive deficit. In contrast, this article aims to contribute to this reflection from the search and cont...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Castro Robles, Yury Andrea, Sánchez Rueda, Humberto
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2016
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/436
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812644955586297856
author Castro Robles, Yury Andrea
Sánchez Rueda, Humberto
author_facet Castro Robles, Yury Andrea
Sánchez Rueda, Humberto
author_sort Castro Robles, Yury Andrea
collection OJS
description During the last decades, the discussion of the writing process, in the academic field, has focused on the study of academic practices, didactic situations, sociocultural factors and students’ discursive deficit. In contrast, this article aims to contribute to this reflection from the search and controversy of common knowledge (social representations)in relation to writing inside the research formation process of students and teachers, in this particular case, in the execution of degree projects in Bachelor Degree in Spanish Language and English at Antonio Nariño University. Such inquiry recognizes that heterogeneity of academic cultures is also configured from the participants’ knowledge and beliefs, allowing the identification of correspondences and differences between common knowledge and scientific thinking about writing insidethe research formation process.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-436
institution Revista PAPELES
language spa
publishDate 2016
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-4362021-11-11T02:38:55Z Academic writing in the research formation process: representations, knowledge and contrasts La escritura académica en los procesos de formación en investigación: representaciones, saberes y contrastes Castro Robles, Yury Andrea Sánchez Rueda, Humberto escritura académica investigación representaciones enseñanza universidad academic writing research representations teaching university During the last decades, the discussion of the writing process, in the academic field, has focused on the study of academic practices, didactic situations, sociocultural factors and students’ discursive deficit. In contrast, this article aims to contribute to this reflection from the search and controversy of common knowledge (social representations)in relation to writing inside the research formation process of students and teachers, in this particular case, in the execution of degree projects in Bachelor Degree in Spanish Language and English at Antonio Nariño University. Such inquiry recognizes that heterogeneity of academic cultures is also configured from the participants’ knowledge and beliefs, allowing the identification of correspondences and differences between common knowledge and scientific thinking about writing insidethe research formation process. En las últimas décadas, la discusión sobre la escritura en el ámbito académico ha privilegiado el estudio de las prácticas académicas, las situaciones didácticas, los factores socioculturales y los déficits discursivos de los estudiantes. En contraste, este artículo busca contribuir a dicha reflexión desde la indagación y cuestionamiento del saber común (representaciones sociales) en torno a la escritura en los procesos de formación en investigación que tienen estudiantes y docentes, en este caso específico, en la realización de los trabajos de grado en la Licenciatura en Lengua Castellana e Inglés de la Universidad Antonio Nariño. Tal indagación reconoce que la heterogeneidad de las culturas académicas también se configura desde los saberes y las creencias de sus participantes, lo que permite la identificación de las correspondencias y divergencias entre saber común y pensamiento científico sobre la escritura en los procesos de formación en investigación. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2016-07-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/436 10.54104/papeles.v8n15.436 Papeles; Vol. 8 No. 15 (2016); 21-36 Papeles; Vol. 8 Núm. 15 (2016); 21-36 Papeles; v. 8 n. 15 (2016); 21-36 2346-0911 0123-0670 10.54104/papeles.v8n15 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/436/369 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle escritura académica
investigación
representaciones
enseñanza
universidad
academic writing
research
representations
teaching
university
Castro Robles, Yury Andrea
Sánchez Rueda, Humberto
La escritura académica en los procesos de formación en investigación: representaciones, saberes y contrastes
title La escritura académica en los procesos de formación en investigación: representaciones, saberes y contrastes
title_alt Academic writing in the research formation process: representations, knowledge and contrasts
title_full La escritura académica en los procesos de formación en investigación: representaciones, saberes y contrastes
title_fullStr La escritura académica en los procesos de formación en investigación: representaciones, saberes y contrastes
title_full_unstemmed La escritura académica en los procesos de formación en investigación: representaciones, saberes y contrastes
title_short La escritura académica en los procesos de formación en investigación: representaciones, saberes y contrastes
title_sort la escritura academica en los procesos de formacion en investigacion representaciones saberes y contrastes
topic escritura académica
investigación
representaciones
enseñanza
universidad
academic writing
research
representations
teaching
university
topic_facet escritura académica
investigación
representaciones
enseñanza
universidad
academic writing
research
representations
teaching
university
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/436
work_keys_str_mv AT castroroblesyuryandrea academicwritingintheresearchformationprocessrepresentationsknowledgeandcontrasts
AT sanchezruedahumberto academicwritingintheresearchformationprocessrepresentationsknowledgeandcontrasts
AT castroroblesyuryandrea laescrituraacademicaenlosprocesosdeformacioneninvestigacionrepresentacionessaberesycontrastes
AT sanchezruedahumberto laescrituraacademicaenlosprocesosdeformacioneninvestigacionrepresentacionessaberesycontrastes
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros