Ambiente metacognitivo digital para apoyar el aprendizaje de las matemáticas

This paper presents a study on the effect of incorporating an educational strategy based on a digital metacognitive environment of planning, monitoring and control to support learning in mathematics. The research was conducted with a group of freshmen, who interacted with the learning environment in...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Sanabria Rodríguez, Luis, Ibáñez Ibáñez, Jaime, Valencia Vallejo, Nilson
Formato: Digital
Lenguaje:spa
Publicado: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2016
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/426
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
_version_ 1812644953813155840
author Sanabria Rodríguez, Luis
Ibáñez Ibáñez, Jaime
Valencia Vallejo, Nilson
author_facet Sanabria Rodríguez, Luis
Ibáñez Ibáñez, Jaime
Valencia Vallejo, Nilson
author_sort Sanabria Rodríguez, Luis
collection OJS
description This paper presents a study on the effect of incorporating an educational strategy based on a digital metacognitive environment of planning, monitoring and control to support learning in mathematics. The research was conducted with a group of freshmen, who interacted with the learning environment in order to improve their capacity for self-regulation and learning achievement. The pre-experimental study, using objective and subjective tests and recognition of skills, allowed the comparison of the effect of metacognitive strategy in learning achievement and ability of selfregulation. The results revealed a positive effect of metacognitive strategy in student learning. Regarding the ability of self-regulation, the effect was demonstrated in the assessment that students made about their real status of knowledge. These results indicated a decrease in self-efficacy and orientation to intrinsic goals, on aspect that likely drove the students to be aware about what they knew.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-426
institution Revista PAPELES
language spa
publishDate 2016
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-4262021-07-19T17:06:33Z Metacognitive Digital Environment to Support Learning of Mathematics Ambiente metacognitivo digital para apoyar el aprendizaje de las matemáticas Sanabria Rodríguez, Luis Ibáñez Ibáñez, Jaime Valencia Vallejo, Nilson Metacognición capacidad autorreguladora logro de aprendizaje planeación monitoreo control metacognition capacity for self-regulation learning achievement planning monitoring control This paper presents a study on the effect of incorporating an educational strategy based on a digital metacognitive environment of planning, monitoring and control to support learning in mathematics. The research was conducted with a group of freshmen, who interacted with the learning environment in order to improve their capacity for self-regulation and learning achievement. The pre-experimental study, using objective and subjective tests and recognition of skills, allowed the comparison of the effect of metacognitive strategy in learning achievement and ability of selfregulation. The results revealed a positive effect of metacognitive strategy in student learning. Regarding the ability of self-regulation, the effect was demonstrated in the assessment that students made about their real status of knowledge. These results indicated a decrease in self-efficacy and orientation to intrinsic goals, on aspect that likely drove the students to be aware about what they knew. Este documento presenta un estudio sobre el efecto de incorporar una estrategia pedagógica basada en un ambiente metacognitivo digital de planeación, monitoreo y control para apoyar el aprendizaje en matemáticas. La investigación se realizó con un grupo de estudiantes de primer semestre, quienes interactuaban con el ambiente de aprendizaje con el propósito de mejorar su capacidad de autorregulación y su logro de aprendizaje. El estudio preexperimental, utilizando pruebas objetivas y subjetivas y el reconocimiento de las habilidades, permitió comparar el efecto de la estrategia metacognitiva en el logro de aprendizaje y la capacidad de autorregulación. Los resultados mostraron un efecto positivo de la estrategia metacognitiva en el aprendizaje de los estudiantes. En cuanto a la capacidad de autorregulación, su efecto se evidenció en la valoración que los estudiantes hicieron de su verdadero estado de conocimiento. Estos resultados indicaron una disminución de la autoeficacia y la orientación a metas intrínsecas, aspecto que probablemente llevó a los estudiantes a tomar conciencia de lo que sabían. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2016-01-13 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/426 Papeles; Vol. 7 No. 14 (2015); 42-54 Papeles; Vol. 7 Núm. 14 (2015); 42-54 Papeles; v. 7 n. 14 (2015); 42-54 2346-0911 0123-0670 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/426/360 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Metacognición
capacidad autorreguladora
logro de aprendizaje
planeación
monitoreo
control
metacognition
capacity for self-regulation
learning achievement
planning
monitoring
control
Sanabria Rodríguez, Luis
Ibáñez Ibáñez, Jaime
Valencia Vallejo, Nilson
Ambiente metacognitivo digital para apoyar el aprendizaje de las matemáticas
title Ambiente metacognitivo digital para apoyar el aprendizaje de las matemáticas
title_alt Metacognitive Digital Environment to Support Learning of Mathematics
title_full Ambiente metacognitivo digital para apoyar el aprendizaje de las matemáticas
title_fullStr Ambiente metacognitivo digital para apoyar el aprendizaje de las matemáticas
title_full_unstemmed Ambiente metacognitivo digital para apoyar el aprendizaje de las matemáticas
title_short Ambiente metacognitivo digital para apoyar el aprendizaje de las matemáticas
title_sort ambiente metacognitivo digital para apoyar el aprendizaje de las matematicas
topic Metacognición
capacidad autorreguladora
logro de aprendizaje
planeación
monitoreo
control
metacognition
capacity for self-regulation
learning achievement
planning
monitoring
control
topic_facet Metacognición
capacidad autorreguladora
logro de aprendizaje
planeación
monitoreo
control
metacognition
capacity for self-regulation
learning achievement
planning
monitoring
control
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/426
work_keys_str_mv AT sanabriarodriguezluis metacognitivedigitalenvironmenttosupportlearningofmathematics
AT ibanezibanezjaime metacognitivedigitalenvironmenttosupportlearningofmathematics
AT valenciavallejonilson metacognitivedigitalenvironmenttosupportlearningofmathematics
AT sanabriarodriguezluis ambientemetacognitivodigitalparaapoyarelaprendizajedelasmatematicas
AT ibanezibanezjaime ambientemetacognitivodigitalparaapoyarelaprendizajedelasmatematicas
AT valenciavallejonilson ambientemetacognitivodigitalparaapoyarelaprendizajedelasmatematicas
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros