Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
This article, product of the processes derived from the research Assessment teaching and learning in the classroom, by the National Pedagogical University, shows that several concepts of competencies are highlighted as ineluctable for a competent teacher action: didactic knowledge of their specific...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812644945128849408 |
---|---|
author | Cárdenas S., Fidel Antonio |
author_facet | Cárdenas S., Fidel Antonio |
author_sort | Cárdenas S., Fidel Antonio |
collection | OJS |
description | This article, product of the processes derived from the research Assessment teaching and learning in the classroom, by the National Pedagogical University, shows that several concepts of competencies are highlighted as ineluctable for a competent teacher action: didactic knowledge of their specific discipline and its contextual nature and, finally, the generation of learning vocation. In line with this, the approaches superficial and deep are sketched setting the difference between declarative and functional knowledge. In the above context, we propose four teachers’ competencies to examine and discuss: didactics, transferable skills, research and social nature. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-276 |
institution | Revista PAPELES |
language | spa |
publishDate | 2011 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-2762021-07-19T17:20:53Z Competencias docentes y enfoques de aprendizaje Cárdenas S., Fidel Antonio Competencia conocimiento pedagógico específico de la disciplina enfoques de aprendizaje conocimiento declarativo y conocimiento funcional competition pedagogical knowledge specific to the discipline learning approaches declarative knowledge and fuctional knowledge This article, product of the processes derived from the research Assessment teaching and learning in the classroom, by the National Pedagogical University, shows that several concepts of competencies are highlighted as ineluctable for a competent teacher action: didactic knowledge of their specific discipline and its contextual nature and, finally, the generation of learning vocation. In line with this, the approaches superficial and deep are sketched setting the difference between declarative and functional knowledge. In the above context, we propose four teachers’ competencies to examine and discuss: didactics, transferable skills, research and social nature. El presente artículo, producto de los procesos que se derivan de la línea de investigación Evaluación de la docencia y aprendizaje en el aula, de la Universidad Pedagógica Nacional, muestra que, a partir de varios conceptos de competencia, se resaltan como fundamentales para el actuar competente de un docente: el conocimiento didáctico específico de la disciplina y su naturaleza contextual; se propone, además, como atributo de la competencia docente, la generación de vocación de aprendizaje. En consonancia con lo anterior, se esbozan los enfoques superficial y profundo, a través de los cuales los estudiantes progresan hacia su formación académica y profesional, estableciendo la diferencia entre el conocimiento declarativo y el conocimiento funcional. En el contexto anterior, se proponen para reflexión y análisis cuatro competencias del docente que, a manera de grupos, son: la didáctica, las habilidades transferibles, la investigativa y las de naturaleza social. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2011-12-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276 Papeles; Vol. 3 No. 6 (2011); 8-17 Papeles; Vol. 3 Núm. 6 (2011); 8-17 Papeles; v. 3 n. 6 (2011); 8-17 2346-0911 0123-0670 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276/227 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | Competencia conocimiento pedagógico específico de la disciplina enfoques de aprendizaje conocimiento declarativo y conocimiento funcional competition pedagogical knowledge specific to the discipline learning approaches declarative knowledge and fuctional knowledge Cárdenas S., Fidel Antonio Competencias docentes y enfoques de aprendizaje |
title | Competencias docentes y enfoques de aprendizaje |
title_full | Competencias docentes y enfoques de aprendizaje |
title_fullStr | Competencias docentes y enfoques de aprendizaje |
title_full_unstemmed | Competencias docentes y enfoques de aprendizaje |
title_short | Competencias docentes y enfoques de aprendizaje |
title_sort | competencias docentes y enfoques de aprendizaje |
topic | Competencia conocimiento pedagógico específico de la disciplina enfoques de aprendizaje conocimiento declarativo y conocimiento funcional competition pedagogical knowledge specific to the discipline learning approaches declarative knowledge and fuctional knowledge |
topic_facet | Competencia conocimiento pedagógico específico de la disciplina enfoques de aprendizaje conocimiento declarativo y conocimiento funcional competition pedagogical knowledge specific to the discipline learning approaches declarative knowledge and fuctional knowledge |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276 |
work_keys_str_mv | AT cardenassfidelantonio competenciasdocentesyenfoquesdeaprendizaje |