Competencias docentes y enfoques de aprendizaje

This article, product of the processes derived from the research Assessment teaching and learning in the classroom, by the National Pedagogical University, shows that several concepts of competencies are highlighted as ineluctable for a competent teacher action: didactic knowledge of their specific...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Cárdenas S., Fidel Antonio
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2011
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812644945128849408
author Cárdenas S., Fidel Antonio
author_facet Cárdenas S., Fidel Antonio
author_sort Cárdenas S., Fidel Antonio
collection OJS
description This article, product of the processes derived from the research Assessment teaching and learning in the classroom, by the National Pedagogical University, shows that several concepts of competencies are highlighted as ineluctable for a competent teacher action: didactic knowledge of their specific discipline and its contextual nature and, finally, the generation of learning vocation. In line with this, the approaches superficial and deep are sketched setting the difference between declarative and functional knowledge. In the above context, we propose four teachers’ competencies to examine and discuss: didactics, transferable skills, research and social nature.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-276
institution Revista PAPELES
language spa
publishDate 2011
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-2762021-07-19T17:20:53Z Competencias docentes y enfoques de aprendizaje Cárdenas S., Fidel Antonio Competencia conocimiento pedagógico específico de la disciplina enfoques de aprendizaje conocimiento declarativo y conocimiento funcional competition pedagogical knowledge specific to the discipline learning approaches declarative knowledge and fuctional knowledge This article, product of the processes derived from the research Assessment teaching and learning in the classroom, by the National Pedagogical University, shows that several concepts of competencies are highlighted as ineluctable for a competent teacher action: didactic knowledge of their specific discipline and its contextual nature and, finally, the generation of learning vocation. In line with this, the approaches superficial and deep are sketched setting the difference between declarative and functional knowledge. In the above context, we propose four teachers’ competencies to examine and discuss: didactics, transferable skills, research and social nature. El presente artículo, producto de los procesos que se derivan de la línea de investigación Evaluación de la docencia y aprendizaje en el aula, de la Universidad Pedagógica Nacional, muestra que, a partir de varios conceptos de competencia, se resaltan como fundamentales para el actuar competente de un docente: el conocimiento didáctico específico de la disciplina y su naturaleza contextual; se propone, además, como atributo de la competencia docente, la generación de vocación de aprendizaje. En consonancia con lo anterior, se esbozan los enfoques superficial y profundo, a través de los cuales los estudiantes progresan hacia su formación académica y profesional, estableciendo la diferencia entre el conocimiento declarativo y el conocimiento funcional. En el contexto anterior, se proponen para reflexión y análisis cuatro competencias del docente que, a manera de grupos, son: la didáctica, las habilidades transferibles, la investigativa y las de naturaleza social. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2011-12-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276 Papeles; Vol. 3 No. 6 (2011); 8-17 Papeles; Vol. 3 Núm. 6 (2011); 8-17 Papeles; v. 3 n. 6 (2011); 8-17 2346-0911 0123-0670 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276/227 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Competencia
conocimiento pedagógico específico de la disciplina
enfoques de aprendizaje
conocimiento declarativo y conocimiento funcional
competition
pedagogical knowledge specific to the discipline
learning approaches
declarative knowledge and fuctional knowledge
Cárdenas S., Fidel Antonio
Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title_full Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title_fullStr Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title_full_unstemmed Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title_short Competencias docentes y enfoques de aprendizaje
title_sort competencias docentes y enfoques de aprendizaje
topic Competencia
conocimiento pedagógico específico de la disciplina
enfoques de aprendizaje
conocimiento declarativo y conocimiento funcional
competition
pedagogical knowledge specific to the discipline
learning approaches
declarative knowledge and fuctional knowledge
topic_facet Competencia
conocimiento pedagógico específico de la disciplina
enfoques de aprendizaje
conocimiento declarativo y conocimiento funcional
competition
pedagogical knowledge specific to the discipline
learning approaches
declarative knowledge and fuctional knowledge
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/276
work_keys_str_mv AT cardenassfidelantonio competenciasdocentesyenfoquesdeaprendizaje
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros