Juego, expresión y colectividad: una experiencia de creación escénica conjunta infantil

This research aims to create a children's theater play based on emotions, developed within a theatrical creation laboratory with children aged 9 to 12 from the institutional theater group at Instituto Diversificado Albert Einstein, located in Mosquera, Colombia. The study seeks to understand ho...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Murcia Mendieta, Karen Andrea
Formato: Digital
Lenguaje:spa
Publicado: Universidad Antonio Nariño 2025
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2370
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
_version_ 1851990754583379968
author Murcia Mendieta, Karen Andrea
author_facet Murcia Mendieta, Karen Andrea
author_sort Murcia Mendieta, Karen Andrea
collection OJS
description This research aims to create a children's theater play based on emotions, developed within a theatrical creation laboratory with children aged 9 to 12 from the institutional theater group at Instituto Diversificado Albert Einstein, located in Mosquera, Colombia. The study seeks to understand how the process of creating and performing theater, centered on emotional exploration, contributes to the development of creativity, imagination, and expressive skills in a school context. The project is structured in progressive stages, beginning with a sensitization phase that includes literary and audiovisual references (The Color Monster, Inside Out, and Jack and the Cuckoo-Clock Heart), followed by dramatic play activities guided by open-ended questions that lead participants to create characters and situations. These creations form the basis of a collective dramaturgical proposal, culminating in a public performance for the school community. The research adopts a practice-as-research (research-creation) methodology, which recognizes artistic creation as a valid form of situated and sensitive knowledge production. Data collection is carried out through reflective field journals, audiovisual records, theatrical exercises, and group discussions, allowing an experiential understanding of the creative process.  
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-2370
institution Revista VOZ A VOS
language spa
publishDate 2025
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-23702025-12-13T05:03:29Z Play, expression and collectivity: a joint children's stage creation experience. Juego, expresión y colectividad: una experiencia de creación escénica conjunta infantil Murcia Mendieta, Karen Andrea Juego dramático Creación colectiva Representación teatral Dramatic play Collective creation Theatrical performance This research aims to create a children's theater play based on emotions, developed within a theatrical creation laboratory with children aged 9 to 12 from the institutional theater group at Instituto Diversificado Albert Einstein, located in Mosquera, Colombia. The study seeks to understand how the process of creating and performing theater, centered on emotional exploration, contributes to the development of creativity, imagination, and expressive skills in a school context. The project is structured in progressive stages, beginning with a sensitization phase that includes literary and audiovisual references (The Color Monster, Inside Out, and Jack and the Cuckoo-Clock Heart), followed by dramatic play activities guided by open-ended questions that lead participants to create characters and situations. These creations form the basis of a collective dramaturgical proposal, culminating in a public performance for the school community. The research adopts a practice-as-research (research-creation) methodology, which recognizes artistic creation as a valid form of situated and sensitive knowledge production. Data collection is carried out through reflective field journals, audiovisual records, theatrical exercises, and group discussions, allowing an experiential understanding of the creative process.   La presente investigación tiene como objetivo la creación de una obra de teatro infantil basada en las emociones, desarrollada en el marco de un laboratorio de creación escénica en el marco del juego dramático con niñas y niños de 9 a 12 años del Instituto Diversificado Albert Einstein, en Mosquera. El estudio busca comprender cómo el proceso de creación y representación teatral, a partir de las emociones, contribuye al desarrollo de la creatividad, la imaginación y las habilidades expresivas en un contexto escolar. El proyecto se estructura en un laboratorio de creación escénica en etapas progresivas que incluyen una fase de sensibilización mediante referentes literarios y audiovisuales (El monstruo de colores, Intensamente 1 y Jack y la mecánica del corazón), seguida de actividades de juego dramático orientadas a la creación de personajes y situaciones. Estas producciones sirven como base para la construcción de una propuesta dramatúrgica colectiva, que culmina en una puesta en escena abierta a la comunidad educativa. La investigación se enmarca en una metodología de investigación-creación, que considera el acto artístico como forma legítima de producción de conocimiento. La recolección de datos se realiza a través de diarios de campo, registros audiovisuales, ejercicios escénicos y conversatorios grupales, lo que permite una comprensión experiencial del proceso creativo. Universidad Antonio Nariño 2025-12-13 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reflexiones sobre las artes escénicas application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2370 The Voz a Vos Bulletin ; Vol. 10 No. 20 (2025): Art, biopedagogy and other paths to peace; 12 - 23 BOLETÍN VOZ A VOS; Vol. 10 Núm. 20 (2025): Arte, biopedagogía y otras rutas para la Paz; 12 - 23 10.54104/vozavos.v10n20 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2370/1757 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Juego dramático
Creación colectiva
Representación teatral
Dramatic play
Collective creation
Theatrical performance
Murcia Mendieta, Karen Andrea
Juego, expresión y colectividad: una experiencia de creación escénica conjunta infantil
title Juego, expresión y colectividad: una experiencia de creación escénica conjunta infantil
title_alt Play, expression and collectivity: a joint children's stage creation experience.
title_full Juego, expresión y colectividad: una experiencia de creación escénica conjunta infantil
title_fullStr Juego, expresión y colectividad: una experiencia de creación escénica conjunta infantil
title_full_unstemmed Juego, expresión y colectividad: una experiencia de creación escénica conjunta infantil
title_short Juego, expresión y colectividad: una experiencia de creación escénica conjunta infantil
title_sort juego expresion y colectividad una experiencia de creacion escenica conjunta infantil
topic Juego dramático
Creación colectiva
Representación teatral
Dramatic play
Collective creation
Theatrical performance
topic_facet Juego dramático
Creación colectiva
Representación teatral
Dramatic play
Collective creation
Theatrical performance
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2370
work_keys_str_mv AT murciamendietakarenandrea playexpressionandcollectivityajointchildrensstagecreationexperience
AT murciamendietakarenandrea juegoexpresionycolectividadunaexperienciadecreacionescenicaconjuntainfantil
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros