El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo

This article is the result of a research in Bogotá to a group of teachers, in order to understand the perceptions they have on the skills strengthening around creative thinking using Problem Based Learning (PBL, ABP in Spanish). The method used was qualitative, with an exploratory scope and also a p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ramírez Sánchez, Carolina
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2014
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/232
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812644938081370112
author Ramírez Sánchez, Carolina
author_facet Ramírez Sánchez, Carolina
author_sort Ramírez Sánchez, Carolina
collection OJS
description This article is the result of a research in Bogotá to a group of teachers, in order to understand the perceptions they have on the skills strengthening around creative thinking using Problem Based Learning (PBL, ABP in Spanish). The method used was qualitative, with an exploratory scope and also a phenomenological design. The results indicated that teachers perceive the PBL as a strategy that promotes significant learning and encourages the formation of students, which is because it becomes an ally to strengthen skills especially the creative ones.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-232
institution Revista PAPELES
language spa
publishDate 2014
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-2322021-04-12T19:42:29Z Problem-based learning: teaching strategy that strengthens creative thinking El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo Ramírez Sánchez, Carolina competencias pensamiento creativo aprendizaje basado en problemas creative thinking problem based learning skills This article is the result of a research in Bogotá to a group of teachers, in order to understand the perceptions they have on the skills strengthening around creative thinking using Problem Based Learning (PBL, ABP in Spanish). The method used was qualitative, with an exploratory scope and also a phenomenological design. The results indicated that teachers perceive the PBL as a strategy that promotes significant learning and encourages the formation of students, which is because it becomes an ally to strengthen skills especially the creative ones. El presente artículo es el resultado de un estudio investigativo realizado en la ciudad de Bogotá a un grupo de 14 maestros, con el propósito conocer las percepciones que estos tienen sobre el fortalecimiento de las competencias de pensamiento creativo a partir de la estrategia del aprendizaje basado en problemas (ABP). El método que se utilizó en su desarrollo fue el cualitativo, con un alcance exploratorio y un diseño fenomenológico. Dentro de los resultados arrojados por el estudio se encontró que los maestros perciben el ABP como una estrategia que promueve aprendizajes significativos y que favorece la formación de los estudiantes, es por ello que se convierte en un aliado para el fortalecimiento de competencias, especialmente las creativas. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2014-06-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/232 Papeles; Vol. 6 No. 11 (2014); 61-71 Papeles; Vol. 6 Núm. 11 (2014); 61-71 Papeles; v. 6 n. 11 (2014); 61-71 2346-0911 0123-0670 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/232/190 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle competencias
pensamiento creativo
aprendizaje basado en problemas
creative thinking
problem based learning
skills
Ramírez Sánchez, Carolina
El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo
title El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo
title_alt Problem-based learning: teaching strategy that strengthens creative thinking
title_full El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo
title_fullStr El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo
title_full_unstemmed El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo
title_short El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo
title_sort el aprendizaje basado en problemas estrategia didactica que fortalece el pensamiento creativo
topic competencias
pensamiento creativo
aprendizaje basado en problemas
creative thinking
problem based learning
skills
topic_facet competencias
pensamiento creativo
aprendizaje basado en problemas
creative thinking
problem based learning
skills
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/232
work_keys_str_mv AT ramirezsanchezcarolina problembasedlearningteachingstrategythatstrengthenscreativethinking
AT ramirezsanchezcarolina elaprendizajebasadoenproblemasestrategiadidacticaquefortaleceelpensamientocreativo
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros