El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo
This article is the result of a research in Bogotá to a group of teachers, in order to understand the perceptions they have on the skills strengthening around creative thinking using Problem Based Learning (PBL, ABP in Spanish). The method used was qualitative, with an exploratory scope and also a p...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/232 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812644938081370112 |
---|---|
author | Ramírez Sánchez, Carolina |
author_facet | Ramírez Sánchez, Carolina |
author_sort | Ramírez Sánchez, Carolina |
collection | OJS |
description | This article is the result of a research in Bogotá to a group of teachers, in order to understand the perceptions they have on the skills strengthening around creative thinking using Problem Based Learning (PBL, ABP in Spanish). The method used was qualitative, with an exploratory scope and also a phenomenological design. The results indicated that teachers perceive the PBL as a strategy that promotes significant learning and encourages the formation of students, which is because it becomes an ally to strengthen skills especially the creative ones. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-232 |
institution | Revista PAPELES |
language | spa |
publishDate | 2014 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-2322021-04-12T19:42:29Z Problem-based learning: teaching strategy that strengthens creative thinking El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo Ramírez Sánchez, Carolina competencias pensamiento creativo aprendizaje basado en problemas creative thinking problem based learning skills This article is the result of a research in Bogotá to a group of teachers, in order to understand the perceptions they have on the skills strengthening around creative thinking using Problem Based Learning (PBL, ABP in Spanish). The method used was qualitative, with an exploratory scope and also a phenomenological design. The results indicated that teachers perceive the PBL as a strategy that promotes significant learning and encourages the formation of students, which is because it becomes an ally to strengthen skills especially the creative ones. El presente artículo es el resultado de un estudio investigativo realizado en la ciudad de Bogotá a un grupo de 14 maestros, con el propósito conocer las percepciones que estos tienen sobre el fortalecimiento de las competencias de pensamiento creativo a partir de la estrategia del aprendizaje basado en problemas (ABP). El método que se utilizó en su desarrollo fue el cualitativo, con un alcance exploratorio y un diseño fenomenológico. Dentro de los resultados arrojados por el estudio se encontró que los maestros perciben el ABP como una estrategia que promueve aprendizajes significativos y que favorece la formación de los estudiantes, es por ello que se convierte en un aliado para el fortalecimiento de competencias, especialmente las creativas. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2014-06-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/232 Papeles; Vol. 6 No. 11 (2014); 61-71 Papeles; Vol. 6 Núm. 11 (2014); 61-71 Papeles; v. 6 n. 11 (2014); 61-71 2346-0911 0123-0670 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/232/190 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | competencias pensamiento creativo aprendizaje basado en problemas creative thinking problem based learning skills Ramírez Sánchez, Carolina El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo |
title | El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo |
title_alt | Problem-based learning: teaching strategy that strengthens creative thinking |
title_full | El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo |
title_fullStr | El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo |
title_full_unstemmed | El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo |
title_short | El Aprendizaje Basado en Problemas: estrategia didáctica que fortalece el pensamiento creativo |
title_sort | el aprendizaje basado en problemas estrategia didactica que fortalece el pensamiento creativo |
topic | competencias pensamiento creativo aprendizaje basado en problemas creative thinking problem based learning skills |
topic_facet | competencias pensamiento creativo aprendizaje basado en problemas creative thinking problem based learning skills |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/232 |
work_keys_str_mv | AT ramirezsanchezcarolina problembasedlearningteachingstrategythatstrengthenscreativethinking AT ramirezsanchezcarolina elaprendizajebasadoenproblemasestrategiadidacticaquefortaleceelpensamientocreativo |