El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble

This pedagogical reflection is about the importance of performing arts schools in our current context, where theater stands as an art with transformative potential. It emphasizes that acting training must integrate theory and practice organically, connecting knowledge, doing, and being, where the ac...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Valero Rozo, Yuly Andrea
Format: Digital
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2025
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2189
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1836136277302312960
author Valero Rozo, Yuly Andrea
author_facet Valero Rozo, Yuly Andrea
author_sort Valero Rozo, Yuly Andrea
collection OJS
description This pedagogical reflection is about the importance of performing arts schools in our current context, where theater stands as an art with transformative potential. It emphasizes that acting training must integrate theory and practice organically, connecting knowledge, doing, and being, where the actor's trained body becomes an instrument of psychophysical expression. Through practical experimentation, confrontation with theory, and constant reflection, the performer develops a performing language, builds characters, and contributes to the political and transformative power of theater, learning primarily by "playing" in a collaborative and unique process.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-2189
institution Revista VOZ A VOS
language spa
publishDate 2025
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-21892025-06-22T06:06:42Z The knowing, doing, and being in theatrical training.: Indissoluble triptych El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble Valero Rozo, Yuly Andrea Educación Transformación Proceso colaborativo Experimentación Formación Education Transformation Collaborative process Experimentation This pedagogical reflection is about the importance of performing arts schools in our current context, where theater stands as an art with transformative potential. It emphasizes that acting training must integrate theory and practice organically, connecting knowledge, doing, and being, where the actor's trained body becomes an instrument of psychophysical expression. Through practical experimentation, confrontation with theory, and constant reflection, the performer develops a performing language, builds characters, and contributes to the political and transformative power of theater, learning primarily by "playing" in a collaborative and unique process. Esta reflexión pedagógica destaca la importancia de las escuelas de artes escénicas en nuestro contexto actual, donde el teatro se erige como un arte con potencial transformador. Hace énfasis en que la formación actoral debe integrar teoría y práctica de manera orgánica, conectando el saber, el hacer y el ser, donde el cuerpo entrenado del actor se convierte en un instrumento de expresión psicofísica. A través de la experimentación práctica, la confrontación con la teoría y la reflexión constante, el interprete desarrolla un lenguaje escénico, construye personajes y contribuye al poder político y transformador del teatro, aprende fundamentalmente "haciendo teatro" en un proceso colaborativo y único. Universidad Antonio Nariño 2025-06-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reflexiones sobre las artes escénicas application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2189 The Voz a Vos Bulletin ; Vol. 10 No. 19 (2025): The collaborative creation ; 46 - 50 BOLETÍN VOZ A VOS; Vol. 10 Núm. 19 (2025): La creación colectiva; 46 - 50 10.54104/vozavos.v10n19 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2189/1670 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Educación
Transformación
Proceso colaborativo
Experimentación
Formación
Education
Transformation
Collaborative process
Experimentation
Valero Rozo, Yuly Andrea
El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble
title El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble
title_alt The knowing, doing, and being in theatrical training.: Indissoluble triptych
title_full El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble
title_fullStr El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble
title_full_unstemmed El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble
title_short El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble
title_sort el saber el hacer y el ser en la formacion teatral triptico indisoluble
topic Educación
Transformación
Proceso colaborativo
Experimentación
Formación
Education
Transformation
Collaborative process
Experimentation
topic_facet Educación
Transformación
Proceso colaborativo
Experimentación
Formación
Education
Transformation
Collaborative process
Experimentation
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2189
work_keys_str_mv AT valerorozoyulyandrea theknowingdoingandbeingintheatricaltrainingindissolubletriptych
AT valerorozoyulyandrea elsaberelhaceryelserenlaformacionteatraltripticoindisoluble
AT valerorozoyulyandrea knowingdoingandbeingintheatricaltrainingindissolubletriptych
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros