El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble
This pedagogical reflection is about the importance of performing arts schools in our current context, where theater stands as an art with transformative potential. It emphasizes that acting training must integrate theory and practice organically, connecting knowledge, doing, and being, where the ac...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2025
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2189 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1836136277302312960 |
---|---|
author | Valero Rozo, Yuly Andrea |
author_facet | Valero Rozo, Yuly Andrea |
author_sort | Valero Rozo, Yuly Andrea |
collection | OJS |
description | This pedagogical reflection is about the importance of performing arts schools in our current context, where theater stands as an art with transformative potential. It emphasizes that acting training must integrate theory and practice organically, connecting knowledge, doing, and being, where the actor's trained body becomes an instrument of psychophysical expression. Through practical experimentation, confrontation with theory, and constant reflection, the performer develops a performing language, builds characters, and contributes to the political and transformative power of theater, learning primarily by "playing" in a collaborative and unique process. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-2189 |
institution | Revista VOZ A VOS |
language | spa |
publishDate | 2025 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-21892025-06-22T06:06:42Z The knowing, doing, and being in theatrical training.: Indissoluble triptych El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble Valero Rozo, Yuly Andrea Educación Transformación Proceso colaborativo Experimentación Formación Education Transformation Collaborative process Experimentation This pedagogical reflection is about the importance of performing arts schools in our current context, where theater stands as an art with transformative potential. It emphasizes that acting training must integrate theory and practice organically, connecting knowledge, doing, and being, where the actor's trained body becomes an instrument of psychophysical expression. Through practical experimentation, confrontation with theory, and constant reflection, the performer develops a performing language, builds characters, and contributes to the political and transformative power of theater, learning primarily by "playing" in a collaborative and unique process. Esta reflexión pedagógica destaca la importancia de las escuelas de artes escénicas en nuestro contexto actual, donde el teatro se erige como un arte con potencial transformador. Hace énfasis en que la formación actoral debe integrar teoría y práctica de manera orgánica, conectando el saber, el hacer y el ser, donde el cuerpo entrenado del actor se convierte en un instrumento de expresión psicofísica. A través de la experimentación práctica, la confrontación con la teoría y la reflexión constante, el interprete desarrolla un lenguaje escénico, construye personajes y contribuye al poder político y transformador del teatro, aprende fundamentalmente "haciendo teatro" en un proceso colaborativo y único. Universidad Antonio Nariño 2025-06-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Reflexiones sobre las artes escénicas application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2189 The Voz a Vos Bulletin ; Vol. 10 No. 19 (2025): The collaborative creation ; 46 - 50 BOLETÍN VOZ A VOS; Vol. 10 Núm. 19 (2025): La creación colectiva; 46 - 50 10.54104/vozavos.v10n19 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2189/1670 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | Educación Transformación Proceso colaborativo Experimentación Formación Education Transformation Collaborative process Experimentation Valero Rozo, Yuly Andrea El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble |
title | El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble |
title_alt | The knowing, doing, and being in theatrical training.: Indissoluble triptych |
title_full | El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble |
title_fullStr | El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble |
title_full_unstemmed | El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble |
title_short | El saber, el hacer y el ser en la formación teatral.: Tríptico indisoluble |
title_sort | el saber el hacer y el ser en la formacion teatral triptico indisoluble |
topic | Educación Transformación Proceso colaborativo Experimentación Formación Education Transformation Collaborative process Experimentation |
topic_facet | Educación Transformación Proceso colaborativo Experimentación Formación Education Transformation Collaborative process Experimentation |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/vozavos/article/view/2189 |
work_keys_str_mv | AT valerorozoyulyandrea theknowingdoingandbeingintheatricaltrainingindissolubletriptych AT valerorozoyulyandrea elsaberelhaceryelserenlaformacionteatraltripticoindisoluble AT valerorozoyulyandrea knowingdoingandbeingintheatricaltrainingindissolubletriptych |