Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato
This article is a didactic proposal for a better and extensive teaching of continued fractions at high school level; an important tool that allows a greater analysis of the properties of real numbers. Algebraic, geometric and diagrammatic (Farey tree) methods are presented...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/espaciomatematico/article/view/1785 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812645076671660032 |
---|---|
author | Zariñán Sánchez, Javier Martín Albino Benítez, Roberto Rivera Espinosa, Miguel Ángel |
author_facet | Zariñán Sánchez, Javier Martín Albino Benítez, Roberto Rivera Espinosa, Miguel Ángel |
author_sort | Zariñán Sánchez, Javier Martín |
collection | OJS |
description | This article is a didactic proposal for a better and extensive teaching of continued fractions at high school level; an important tool that allows a greater analysis of the properties of real numbers. Algebraic, geometric and diagrammatic (Farey tree) methods are presented to obtain the continued fraction of a rational number, as well as its convergent fractions for its approximation, both with the best possible accuracy. Also, some basic properties of this representation will be shown.
|
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-1785 |
institution | Revista ESPACIO MATEMÁTICO |
language | spa |
publishDate | 2024 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-17852024-01-20T00:29:05Z Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato Zariñán Sánchez, Javier Martín Albino Benítez, Roberto Rivera Espinosa, Miguel Ángel fracciones continuas, recursividad, proporción aúrea, algoritmo de Euclides, máximo común divisor, árbol de Farey, fracción mediante. Continued Fractions, Recursivity, Golden Ration, Euclid's Algorithm, Greatest Common Divisor, Farey's tree. This article is a didactic proposal for a better and extensive teaching of continued fractions at high school level; an important tool that allows a greater analysis of the properties of real numbers. Algebraic, geometric and diagrammatic (Farey tree) methods are presented to obtain the continued fraction of a rational number, as well as its convergent fractions for its approximation, both with the best possible accuracy. Also, some basic properties of this representation will be shown. Este artículo es una propuesta didáctica para la enseñanza y difusión de las fracciones continuas en el nivel medio superior, una herramienta importante que permite un mejor análisis de las propiedades intrínsecas de los números reales. Se presentan métodos algebraicos, geométricos y diagramáticos (árbol de Farey) para obtener la fracción continua de un número racional, así como sus fracciones convergentes para su aproximación, ambas con la mayor exactitud posible. Así mismo, se mostrarán algunas propiedades básicas de esta representación. Universidad Antonio Nariño 2024-01-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/espaciomatematico/article/view/1785 ESPACIO MATEMÁTICO Journal; Vol. 4 No. 1/2 (2023) Espacio Matemático; Vol. 4 Núm. 1/2 (2023) ESPACIO MATEMÁTICO; Vol. 4 No 1/2 (2023) Revista Espacio Matemático; v. 4 n. 1/2 (2023) 2711-1792 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/espaciomatematico/article/view/1785/1391 Derechos de autor 2024 Espacio Matemático |
spellingShingle | fracciones continuas, recursividad, proporción aúrea, algoritmo de Euclides, máximo común divisor, árbol de Farey, fracción mediante. Continued Fractions, Recursivity, Golden Ration, Euclid's Algorithm, Greatest Common Divisor, Farey's tree. Zariñán Sánchez, Javier Martín Albino Benítez, Roberto Rivera Espinosa, Miguel Ángel Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato |
title | Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato |
title_full | Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato |
title_fullStr | Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato |
title_full_unstemmed | Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato |
title_short | Fracciones continuas: Una aproximación didáctica desde el bachillerato |
title_sort | fracciones continuas una aproximacion didactica desde el bachillerato |
topic | fracciones continuas, recursividad, proporción aúrea, algoritmo de Euclides, máximo común divisor, árbol de Farey, fracción mediante. Continued Fractions, Recursivity, Golden Ration, Euclid's Algorithm, Greatest Common Divisor, Farey's tree. |
topic_facet | fracciones continuas, recursividad, proporción aúrea, algoritmo de Euclides, máximo común divisor, árbol de Farey, fracción mediante. Continued Fractions, Recursivity, Golden Ration, Euclid's Algorithm, Greatest Common Divisor, Farey's tree. |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/espaciomatematico/article/view/1785 |
work_keys_str_mv | AT zarinansanchezjaviermartin fraccionescontinuasunaaproximaciondidacticadesdeelbachillerato AT albinobenitezroberto fraccionescontinuasunaaproximaciondidacticadesdeelbachillerato AT riveraespinosamiguelangel fraccionescontinuasunaaproximaciondidacticadesdeelbachillerato |