Estrategias de motivación para el aprendizaje de las matemáticas
Issues such as students' lack of confidence when it comes to participating in math class and understanding the topics before tackling the proposed problems and exercises, very traditional and non engaging teaching methods from educators, students' complacency in their learning process, bor...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1748 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812645130233970688 |
---|---|
author | Rodríguez Herrera, Joan Sebastian Velasco Pedraza, Brallan Estiben |
author_facet | Rodríguez Herrera, Joan Sebastian Velasco Pedraza, Brallan Estiben |
author_sort | Rodríguez Herrera, Joan Sebastian |
collection | OJS |
description | Issues such as students' lack of confidence when it comes to participating in math class and understanding the topics before tackling the proposed problems and exercises, very traditional and non engaging teaching methods from educators, students' complacency in their learning process, boredom, "fear," or hatred towards the subject, among other factors, all play a role. Additionally, some strategies are presented to foster interest in mathematics and boost motivation in students when it comes to learning and actively participating in the subject. The main goal is to share these strategies. All of this was carried out based on 13 documents found in the Google Scholar database using the search equation Mathematics AND motivation AND learning AND “secondary education.” These documents address the chosen topic and strategies to counter the issue. In conclusion, these different articles discuss various aspects of math education, from the importance of learning it to the use of strategies to motivate students when learning mathematics. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-1748 |
institution | Revista MEMORIAS SIFORED |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-17482023-11-27T16:37:42Z Estrategias de motivación para el aprendizaje de las matemáticas Rodríguez Herrera, Joan Sebastian Velasco Pedraza, Brallan Estiben renovación curricular educación matemáticas aprendizaje Curricular renewal education maths learning Issues such as students' lack of confidence when it comes to participating in math class and understanding the topics before tackling the proposed problems and exercises, very traditional and non engaging teaching methods from educators, students' complacency in their learning process, boredom, "fear," or hatred towards the subject, among other factors, all play a role. Additionally, some strategies are presented to foster interest in mathematics and boost motivation in students when it comes to learning and actively participating in the subject. The main goal is to share these strategies. All of this was carried out based on 13 documents found in the Google Scholar database using the search equation Mathematics AND motivation AND learning AND “secondary education.” These documents address the chosen topic and strategies to counter the issue. In conclusion, these different articles discuss various aspects of math education, from the importance of learning it to the use of strategies to motivate students when learning mathematics. Problemas como la poca confianza que se tienen los alumnos a la hora de participar en la clase de matemáticas y al entender los temas para luego enfrentar los problemas y ejercicios propuestos para resolver, clases muy tradicionales y poco didácticas por parte de los docentes, conformismo de los alumnos en su proceso de aprendizaje, aburrimiento, "temor" u odio hacia la asignatura, entre otros factores, que influyen. También se presentan algunas estrategias que se pueden aplicar para fomentar el interés por las matemáticas e impulsar la motivación en los alumnos cuando de aprender y participar activamente en la asignatura se trata, el objetivo principal es dar a conocer estas estrategias. Todo esto se llevó a cabo basándose en 13 documentos encontrados en la base de datos Google Académicousando la ecuación de búsqueda Matemáticas AND motivación AND aprendizaje AND “educaciónsecundaria”, dichos documentos abordan el tema elegido y estrategias para contrarrestar el problema.Para concluir se habla de cómo estos diferentes artículos presentan diversos aspectos de la educaciónmatemática desde la importancia de su aprendizaje hasta el uso de estrategias para motivar a losalumnos a la hora de aprender matemáticas. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-11-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1748 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1748/1330 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | renovación curricular educación matemáticas aprendizaje Curricular renewal education maths learning Rodríguez Herrera, Joan Sebastian Velasco Pedraza, Brallan Estiben Estrategias de motivación para el aprendizaje de las matemáticas |
title | Estrategias de motivación para el aprendizaje de las matemáticas |
title_full | Estrategias de motivación para el aprendizaje de las matemáticas |
title_fullStr | Estrategias de motivación para el aprendizaje de las matemáticas |
title_full_unstemmed | Estrategias de motivación para el aprendizaje de las matemáticas |
title_short | Estrategias de motivación para el aprendizaje de las matemáticas |
title_sort | estrategias de motivacion para el aprendizaje de las matematicas |
topic | renovación curricular educación matemáticas aprendizaje Curricular renewal education maths learning |
topic_facet | renovación curricular educación matemáticas aprendizaje Curricular renewal education maths learning |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1748 |
work_keys_str_mv | AT rodriguezherrerajoansebastian estrategiasdemotivacionparaelaprendizajedelasmatematicas AT velascopedrazabrallanestiben estrategiasdemotivacionparaelaprendizajedelasmatematicas |