El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica

This bibliographic review aims to know the impact of the B-learning model in strengthening reading comprehension in Spanish in secondary school students. Methodology: a bibliographic review was carried out from a search of documents through Google Scholar, the Scielo database, Redalyc, Scopus, Dialn...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Grisales Givasquita, Erika Lorena, Escobar Pérez, Danilo Stiven, Bedoya Romero, Laura Milena, Camargo Rubio, Mauricio Antonio
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1696
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812645125530058752
author Grisales Givasquita, Erika Lorena
Escobar Pérez, Danilo Stiven
Bedoya Romero, Laura Milena
Camargo Rubio, Mauricio Antonio
author_facet Grisales Givasquita, Erika Lorena
Escobar Pérez, Danilo Stiven
Bedoya Romero, Laura Milena
Camargo Rubio, Mauricio Antonio
author_sort Grisales Givasquita, Erika Lorena
collection OJS
description This bibliographic review aims to know the impact of the B-learning model in strengthening reading comprehension in Spanish in secondary school students. Methodology: a bibliographic review was carried out from a search of documents through Google Scholar, the Scielo database, Redalyc, Scopus, Dialnet and the academic networks, ResearchGate and Academia. Results:17 research articles and 3 master's theses published in the period from 2019 to 2023 are analyzed, with 25% of the documents in English and the remaining 75% in Spanish. Methodological aspects such as the population under study, instruments used in research and the approach of the B-learning model are identified, which influence the strengthening of reading comprehension. Conclusions: it is evident that the implementation of the B-learning model has a positive impact on the processes of reading comprehension, since it is an innovative and flexible model, but there are also factors that affect the development of this modality, such as: the resources and technological tools used in the classroom. 
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-1696
institution Revista MEMORIAS SIFORED
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-16962023-11-15T16:27:02Z El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica Grisales Givasquita, Erika Lorena Escobar Pérez, Danilo Stiven Bedoya Romero, Laura Milena Camargo Rubio, Mauricio Antonio innovación educativa B-learning comprensión lectora motivación Educational innovation B-learning reading comprehension motivation This bibliographic review aims to know the impact of the B-learning model in strengthening reading comprehension in Spanish in secondary school students. Methodology: a bibliographic review was carried out from a search of documents through Google Scholar, the Scielo database, Redalyc, Scopus, Dialnet and the academic networks, ResearchGate and Academia. Results:17 research articles and 3 master's theses published in the period from 2019 to 2023 are analyzed, with 25% of the documents in English and the remaining 75% in Spanish. Methodological aspects such as the population under study, instruments used in research and the approach of the B-learning model are identified, which influence the strengthening of reading comprehension. Conclusions: it is evident that the implementation of the B-learning model has a positive impact on the processes of reading comprehension, since it is an innovative and flexible model, but there are also factors that affect the development of this modality, such as: the resources and technological tools used in the classroom.  Este artículo realiza una revisión bibliográfica que tiene por objetivo conocer el impacto del modelo B-learning en el fortalecimiento de la comprensión lectora en español en estudiantes de secundaria. Metodología: se realizó una revisión bibliográfica a partir de una búsqueda de documentos por medio del motor de búsqueda Google Scholar, la base de datos de Scielo, Redalyc, Scopus, Dialnet y las redes académicas, ResearchGate y Academia. Resultados: se analizan 17 artículos de investigación y 3 tesis de maestría publicados en el periodo de tiempo de 2019 a 2023, siendo el 25% de los documentos en idioma inglés y el 75% restante en español. Se identifican aspectos metodológicos tales como la población objeto de estudio, instrumentos utilizados en las investigaciones y el enfoque de aprendizaje del modelo B-learning, los cuales influyen en el fortalecimiento de la comprensión lectora. Conclusiones: se evidencia que la implementación del modelo B-learning tiene un impacto positivo en los procesos de comprensión lectora, ya que es un modelo innovador y flexible, sin embargo, existen diferentes factores, los cuales afectan el desarrollo de esta modalidad, como lo son: los recursos y herramientas tecnológicas con las cuales disponen las instituciones y la formación docente en uso herramientas tecnológicas en el aula. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-11-05 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1696 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1696/1302 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle innovación educativa
B-learning
comprensión lectora
motivación
Educational innovation
B-learning
reading comprehension
motivation
Grisales Givasquita, Erika Lorena
Escobar Pérez, Danilo Stiven
Bedoya Romero, Laura Milena
Camargo Rubio, Mauricio Antonio
El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica
title El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica
title_full El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica
title_fullStr El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica
title_full_unstemmed El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica
title_short El modelo B-learning para el fortalecimiento de la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Revisión bibliográfica
title_sort el modelo b learning para el fortalecimiento de la comprension lectora en estudiantes de secundaria revision bibliografica
topic innovación educativa
B-learning
comprensión lectora
motivación
Educational innovation
B-learning
reading comprehension
motivation
topic_facet innovación educativa
B-learning
comprensión lectora
motivación
Educational innovation
B-learning
reading comprehension
motivation
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1696
work_keys_str_mv AT grisalesgivasquitaerikalorena elmodeloblearningparaelfortalecimientodelacomprensionlectoraenestudiantesdesecundariarevisionbibliografica
AT escobarperezdanilostiven elmodeloblearningparaelfortalecimientodelacomprensionlectoraenestudiantesdesecundariarevisionbibliografica
AT bedoyaromerolauramilena elmodeloblearningparaelfortalecimientodelacomprensionlectoraenestudiantesdesecundariarevisionbibliografica
AT camargorubiomauricioantonio elmodeloblearningparaelfortalecimientodelacomprensionlectoraenestudiantesdesecundariarevisionbibliografica
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros