Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica
The “Everyone to Learn Program” of the Ministry of National Education, allowed for the consolidation of strategies to strengthen competencies in the use of Information and Communication Technologies (ICT). Among teachers from schools with the lowest performance according to state exams. The methodol...
Saved in:
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1676 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812645121526595584 |
---|---|
author | Botía Martínez, Mary Luz Botía Martínez, Jeimmy Viviana |
author_facet | Botía Martínez, Mary Luz Botía Martínez, Jeimmy Viviana |
author_sort | Botía Martínez, Mary Luz |
collection | OJS |
description | The “Everyone to Learn Program” of the Ministry of National Education, allowed for the consolidation of strategies to strengthen competencies in the use of Information and Communication Technologies (ICT). Among teachers from schools with the lowest performance according to state exams. The methodology used prioritized a qualitative approach and pedagogical action research; data collection techniques included field diaries, semi-structured interviews, and participant observation. The process was guided by three methodological phases: deconstruction, reconstruction, and evaluation. The results showed a positive change in teachers' attitudes and motivation toward ICT, as well as increased collaboration and knowledge sharing among them. The study concluded that teacher training in ICT competencies should be increased, as this type of strategy enhances pedagogical practices and redefines the role of educators. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-1676 |
institution | Revista MEMORIAS SIFORED |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-16762023-11-16T14:42:53Z Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica Botía Martínez, Mary Luz Botía Martínez, Jeimmy Viviana formación docente competencias TIC práctica pedagógica Teacher training ICT competencies pedagogical practice The “Everyone to Learn Program” of the Ministry of National Education, allowed for the consolidation of strategies to strengthen competencies in the use of Information and Communication Technologies (ICT). Among teachers from schools with the lowest performance according to state exams. The methodology used prioritized a qualitative approach and pedagogical action research; data collection techniques included field diaries, semi-structured interviews, and participant observation. The process was guided by three methodological phases: deconstruction, reconstruction, and evaluation. The results showed a positive change in teachers' attitudes and motivation toward ICT, as well as increased collaboration and knowledge sharing among them. The study concluded that teacher training in ICT competencies should be increased, as this type of strategy enhances pedagogical practices and redefines the role of educators. El Programa Todos a Aprender (PTA) del Ministerio de Educación Nacional (MEN), permitió consolidar estrategias para el fortalecimiento de competencias en el uso de las Tecnologías de la Información y la comunicación TIC, en profesores pertenecientes a los colegios de más bajo desempeño según los exámenes de estado. La metodología utilizada privilegió el enfoque cualitativo y la investigación acción pedagógica; las técnicas de recolección de la información fueron el diario de campo, la entrevista semiestructurada y la observación participante. El proceso fue guiado por tres momentos metodológicos: deconstrucción, reconstrucción y valoración. Los resultados mostraron un cambio positivo en la actitud y la motivación de los docentes hacia las TIC, así como una mayor colaboración e intercambio entre ellos. El estudio concluyó que la formación de profesores en competencias TIC debe incrementarse dado que, este tipo de estrategias dinamiza las prácticas pedagógicas y resignifica el rol del educador. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023-11-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1676 MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1676/1282 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | formación docente competencias TIC práctica pedagógica Teacher training ICT competencies pedagogical practice Botía Martínez, Mary Luz Botía Martínez, Jeimmy Viviana Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica |
title | Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica |
title_full | Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica |
title_fullStr | Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica |
title_full_unstemmed | Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica |
title_short | Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica |
title_sort | programa de formacion de profesores en competencias tic una oportunidad para fortalecer la practica pedagogica |
topic | formación docente competencias TIC práctica pedagógica Teacher training ICT competencies pedagogical practice |
topic_facet | formación docente competencias TIC práctica pedagógica Teacher training ICT competencies pedagogical practice |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1676 |
work_keys_str_mv | AT botiamartinezmaryluz programadeformaciondeprofesoresencompetenciasticunaoportunidadparafortalecerlapracticapedagogica AT botiamartinezjeimmyviviana programadeformaciondeprofesoresencompetenciasticunaoportunidadparafortalecerlapracticapedagogica |