Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia
The necessity of training art educators capable of addressing the growing diversity within educational communities, intensified by mass migrations, poverty, and violence, underscores the urgency to respond to these realities. This qualitative research, located at qualitative approach, from a socio-c...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Estudio exploratorio |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9942 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812648497512448000 |
---|---|
author | Llenera Avendaño, Francisco Alexánder |
author2 | Parga Herrera, Humberto |
author_facet | Parga Herrera, Humberto Llenera Avendaño, Francisco Alexánder |
author_sort | Llenera Avendaño, Francisco Alexánder |
collection | DSpace |
description | The necessity of training art educators capable of addressing the growing diversity within
educational communities, intensified by mass migrations, poverty, and violence, underscores the
urgency to respond to these realities. This qualitative research, located at qualitative approach,
from a socio-critical paradigm and a research-creation methodology, generates curricular
orientations for the training of art educators through critical dialogues supported by decolonial
theory, emerging from research-creation. Conducted between 2022 and 2024, it was developed
in four stages: Uncertainties, Complexities, Ambiguities, and Multicolored Polyphonies,
involving 29 students, 4 professors, and 5 directors of Colombian popular theater, within a
pedagogical dynamic in situ during popular and festive manifestations. |
format | Estudio exploratorio |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-9942 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2024 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-99422024-10-09T23:37:08Z Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia Llenera Avendaño, Francisco Alexánder Parga Herrera, Humberto Interculturalidad Educación Artística Teatro Popular Carnaval Interculturality Popular Theater Carnival The necessity of training art educators capable of addressing the growing diversity within educational communities, intensified by mass migrations, poverty, and violence, underscores the urgency to respond to these realities. This qualitative research, located at qualitative approach, from a socio-critical paradigm and a research-creation methodology, generates curricular orientations for the training of art educators through critical dialogues supported by decolonial theory, emerging from research-creation. Conducted between 2022 and 2024, it was developed in four stages: Uncertainties, Complexities, Ambiguities, and Multicolored Polyphonies, involving 29 students, 4 professors, and 5 directors of Colombian popular theater, within a pedagogical dynamic in situ during popular and festive manifestations. La necesidad de formar educadores artísticos, capaces de abordar la multidiversidad en las comunidades educativas intensificada por migraciones masivas, pobreza, violencias entre otros, señala la urgencia de responder a estas realidades. Esta investigación cualitativa, situada un enfoque cualitativo, desde un paradigma socio-crítico y una metodología de investigación- creación, genera orientaciones curriculares para la formación de educadores artísticos, desde diálogos críticos sustentados en la teoría decolonial, emergentes en la investigación-creación. Se desarrolló entre 2022 y 2024 en cuatro etapas: Incertidumbres, Complejidades, Ambigüedades y Polifonías multicolores, con 29 estudiantes, 4 profesores, 5 directores de teatro popular colombiano, en una dinámica pedagógica in situ en manifestaciones populares y festivas. Doctor(a) en Educación Doctorado Doctorado Presencial Investigación 2024-08-05T16:51:51Z 2024-08-05T16:51:51Z 2024-08-01 Estudio exploratorio Versión final del autor, Versión aceptada para publicar http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9942 spa Acceso a solo metadatos Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/closedAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Facultad de Educación Bogotá - Sur |
spellingShingle | Interculturalidad Educación Artística Teatro Popular Carnaval Interculturality Popular Theater Carnival Llenera Avendaño, Francisco Alexánder Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia |
title | Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia |
title_full | Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia |
title_fullStr | Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia |
title_full_unstemmed | Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia |
title_short | Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia |
title_sort | laboratorio de creacion teatralidades populares y festivas convergencias para una educacion artistica intercultural propia |
topic | Interculturalidad Educación Artística Teatro Popular Carnaval Interculturality Popular Theater Carnival |
url | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9942 |
work_keys_str_mv | AT lleneraavendanofranciscoalexander laboratoriodecreacionteatralidadespopularesyfestivasconvergenciasparaunaeducacionartisticainterculturalpropia |