Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia

The necessity of training art educators capable of addressing the growing diversity within educational communities, intensified by mass migrations, poverty, and violence, underscores the urgency to respond to these realities. This qualitative research, located at qualitative approach, from a socio-c...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Llenera Avendaño, Francisco Alexánder
Other Authors: Parga Herrera, Humberto
Format: Estudio exploratorio
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2024
Subjects:
Online Access:https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9942
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648497512448000
author Llenera Avendaño, Francisco Alexánder
author2 Parga Herrera, Humberto
author_facet Parga Herrera, Humberto
Llenera Avendaño, Francisco Alexánder
author_sort Llenera Avendaño, Francisco Alexánder
collection DSpace
description The necessity of training art educators capable of addressing the growing diversity within educational communities, intensified by mass migrations, poverty, and violence, underscores the urgency to respond to these realities. This qualitative research, located at qualitative approach, from a socio-critical paradigm and a research-creation methodology, generates curricular orientations for the training of art educators through critical dialogues supported by decolonial theory, emerging from research-creation. Conducted between 2022 and 2024, it was developed in four stages: Uncertainties, Complexities, Ambiguities, and Multicolored Polyphonies, involving 29 students, 4 professors, and 5 directors of Colombian popular theater, within a pedagogical dynamic in situ during popular and festive manifestations.
format Estudio exploratorio
id repositorio.uan.edu.co-123456789-9942
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2024
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-99422024-10-09T23:37:08Z Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia Llenera Avendaño, Francisco Alexánder Parga Herrera, Humberto Interculturalidad Educación Artística Teatro Popular Carnaval Interculturality Popular Theater Carnival The necessity of training art educators capable of addressing the growing diversity within educational communities, intensified by mass migrations, poverty, and violence, underscores the urgency to respond to these realities. This qualitative research, located at qualitative approach, from a socio-critical paradigm and a research-creation methodology, generates curricular orientations for the training of art educators through critical dialogues supported by decolonial theory, emerging from research-creation. Conducted between 2022 and 2024, it was developed in four stages: Uncertainties, Complexities, Ambiguities, and Multicolored Polyphonies, involving 29 students, 4 professors, and 5 directors of Colombian popular theater, within a pedagogical dynamic in situ during popular and festive manifestations. La necesidad de formar educadores artísticos, capaces de abordar la multidiversidad en las comunidades educativas intensificada por migraciones masivas, pobreza, violencias entre otros, señala la urgencia de responder a estas realidades. Esta investigación cualitativa, situada un enfoque cualitativo, desde un paradigma socio-crítico y una metodología de investigación- creación, genera orientaciones curriculares para la formación de educadores artísticos, desde diálogos críticos sustentados en la teoría decolonial, emergentes en la investigación-creación. Se desarrolló entre 2022 y 2024 en cuatro etapas: Incertidumbres, Complejidades, Ambigüedades y Polifonías multicolores, con 29 estudiantes, 4 profesores, 5 directores de teatro popular colombiano, en una dinámica pedagógica in situ en manifestaciones populares y festivas. Doctor(a) en Educación Doctorado Doctorado Presencial Investigación 2024-08-05T16:51:51Z 2024-08-05T16:51:51Z 2024-08-01 Estudio exploratorio Versión final del autor, Versión aceptada para publicar http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9942 spa Acceso a solo metadatos Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/closedAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Facultad de Educación Bogotá - Sur
spellingShingle Interculturalidad
Educación Artística
Teatro Popular
Carnaval
Interculturality
Popular Theater
Carnival
Llenera Avendaño, Francisco Alexánder
Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia
title Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia
title_full Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia
title_fullStr Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia
title_full_unstemmed Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia
title_short Laboratorio de creación teatralidades populares y festivas: convergencias para una educación artística intercultural propia
title_sort laboratorio de creacion teatralidades populares y festivas convergencias para una educacion artistica intercultural propia
topic Interculturalidad
Educación Artística
Teatro Popular
Carnaval
Interculturality
Popular Theater
Carnival
url https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9942
work_keys_str_mv AT lleneraavendanofranciscoalexander laboratoriodecreacionteatralidadespopularesyfestivasconvergenciasparaunaeducacionartisticainterculturalpropia
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros