Funcionabilidad familiar en la violencia escolar de los estudiantes de 9° de una Institución Educativa de Hatonuevo- La Guajira

The general objective of the following research is to analyze the incidence of family functionality in school violence among 9th grade students of an Educational Institution in Hatonuevo-La Guajira. To do this, we worked with a quantitative and correlational methodology in which 2 instruments were a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Ortiz, Yolanda María, López Andrade, Karen Milena
Other Authors: Castro Ledesma, Edra Inés
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2024
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9532
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647820104040448
author Ortiz, Yolanda María
López Andrade, Karen Milena
author2 Castro Ledesma, Edra Inés
author_facet Castro Ledesma, Edra Inés
Ortiz, Yolanda María
López Andrade, Karen Milena
author_sort Ortiz, Yolanda María
collection DSpace
description The general objective of the following research is to analyze the incidence of family functionality in school violence among 9th grade students of an Educational Institution in Hatonuevo-La Guajira. To do this, we worked with a quantitative and correlational methodology in which 2 instruments were applied, the first was the Aggression Questionnaire (Buss and Perry) and the other was the Family Apgar, this application was carried out on 77 minors of grade ninth of the institution. The results regarding family functioning show that there is a high percentage of students with family dysfunction, 38% of the participants perceive severe dysfunction, followed by 37% with moderate dysfunction and only 25% with normal functionality.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-9532
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2024
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-95322024-10-09T23:02:22Z Funcionabilidad familiar en la violencia escolar de los estudiantes de 9° de una Institución Educativa de Hatonuevo- La Guajira Ortiz, Yolanda María López Andrade, Karen Milena Castro Ledesma, Edra Inés Acoso, Violencia,Violencia adaptabilidad. Violencia Violencia adaptabilidad. Harassment Violence Family functioning adaptability The general objective of the following research is to analyze the incidence of family functionality in school violence among 9th grade students of an Educational Institution in Hatonuevo-La Guajira. To do this, we worked with a quantitative and correlational methodology in which 2 instruments were applied, the first was the Aggression Questionnaire (Buss and Perry) and the other was the Family Apgar, this application was carried out on 77 minors of grade ninth of the institution. The results regarding family functioning show that there is a high percentage of students with family dysfunction, 38% of the participants perceive severe dysfunction, followed by 37% with moderate dysfunction and only 25% with normal functionality. La siguiente investigación tiene como objetivo analizar la relación entre la funcionalidad familiar y la violencia escolar en estudiantes de grado noveno de una institución educativa de Hatonuevo, La Guajira. Se utilizó una metodología cuantitativa y correlacional, en la que se aplicaron dos instrumentos: el Cuestionario de Agresión de Buss y Perry y el Apgar Familiar. El estudio se realizó con 77 estudiantes del grado noveno de la institución. Los resultados relativos al funcionamiento familiar muestran que existe un alto porcentaje de alumnos con disfunción familiar, ya que el 38% de los participantes perciben una disfunción grave, seguido de un 37% con una disfunción moderada, y sólo un 25% con una funcionalidad normal. Psicólogo(a) Pregrado Distancia Monografía 2024-03-02T16:30:03Z 2024-03-02T16:30:03Z 2023-11-24 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9532 Carhuaz, O. & Yupanqui-Lorenzo. (2020). Violencia escolar y funcionalidad familiar en adolescentes con riesgo de deserción escolar. Revista Científica de la UCSA, 7(3), 3-13. http://revista-ucsa-ct.edu.py/ojs/index.php/ucsa/article/view/42 Domínguez-Alonso, J., López-Castedo, A., Nieto-Campos, B. (2019). Violencia escolar: Diferencias de género en estudiantes de secundaria. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1031-1044. https://doi.org/10.5209/rced.59997 Evaristo, G., & Yoshira, S. (2020). Relación entre funcionalidad familiar y nivel de violencia escolar en los adolescentes de la Institución Educativa Francisco Bolognesi Cervantes no2053 Independencia 2012. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Funcionamiento familiar y su relación con la exposición a la violencia en adolescentes mexicanos. Acción Psicológica, 13(2), 69-78. Gallegos, J., Ruvalcaba, N., Castillo-, J., & Ayala, P. C. (2016, diciembre). https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1578- 908X2016000200069&lng=es&nrm=iso&tlng=es Moratto, N., Cárdenas, N., & Berbesí, D. (2017). Clima escolar y la funcionalidad familiar como factores asociados a la intimidación escolar en Antioquia, Colombia. Pensamiento Psicológico, 15(1), 63-72. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI15-1.CEFF http://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3140570 La funcionalidad familiar: Una determinante de la conducta de los adolescentes—Revista Electrónica de Portales Medicos.com. (s. f.). Recuperado 3 de octubre de 2022, de https://www.revista-portalesmedicos.com/revista-medica/funcionalidad-familiarconducta-de-los-adolescentes/ La mitad de los adolescentes del mundo sufre violencia en la escuela. (s. f.). Recuperado 3 de octubre de 2022, de https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/la-mitad-de-losadolescentes-del-mundo-sufre-violencia-en-la-escuela Moratto Vásquez, N. S., Cárdenas Zuluaga, N., & Berbesí Fernández, D. Y. (2017). Clima escolar y funcionalidad familiar como factores asociados a la intimidación escolar en Antioquia, Colombia. Pensamiento Psicológico, 15(1), 63-72. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI15-1.CEFF Pacheco-Salazar, B., & Pacheco-Salazar, B. (2018). Violencia escolar: La perspectiva de estudiantes y docentes. Revista electrónica de investigación educativa, 20(1), 112-121. Quiroz, L. E. C., & Garma, A. P. F. (2018). FUNCIONAMIENTO FAMILIAR Y VIOLENCIA ESCOLAR EN ADOLESCENTES DE UNA INSTITUCIÓN EDUCATIVA DE CHICLAYO, 2017. TZHOECOEN, 10(2), Art. 2. https://doi.org/10.26495/rtzh1810.226822 Rodríguez Abrahantes, T. N., Ramos Fernández, O., Rodríguez Abrahantes, A., Larrosa Nogueira, A., & Ledón Mora, M. (2015). Violencia escolar en adolescentes de una Escuela Secundaria Básica en el Campo, 2014-2015. Revista Cubana de Enfermería, 31(1), 0-0. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología (Distancia) Facultad de Psicología Riohacha
spellingShingle Acoso, Violencia,Violencia adaptabilidad.
Violencia
Violencia adaptabilidad.
Harassment
Violence
Family functioning
adaptability
Ortiz, Yolanda María
López Andrade, Karen Milena
Funcionabilidad familiar en la violencia escolar de los estudiantes de 9° de una Institución Educativa de Hatonuevo- La Guajira
title Funcionabilidad familiar en la violencia escolar de los estudiantes de 9° de una Institución Educativa de Hatonuevo- La Guajira
title_full Funcionabilidad familiar en la violencia escolar de los estudiantes de 9° de una Institución Educativa de Hatonuevo- La Guajira
title_fullStr Funcionabilidad familiar en la violencia escolar de los estudiantes de 9° de una Institución Educativa de Hatonuevo- La Guajira
title_full_unstemmed Funcionabilidad familiar en la violencia escolar de los estudiantes de 9° de una Institución Educativa de Hatonuevo- La Guajira
title_short Funcionabilidad familiar en la violencia escolar de los estudiantes de 9° de una Institución Educativa de Hatonuevo- La Guajira
title_sort funcionabilidad familiar en la violencia escolar de los estudiantes de 9° de una institucion educativa de hatonuevo la guajira
topic Acoso, Violencia,Violencia adaptabilidad.
Violencia
Violencia adaptabilidad.
Harassment
Violence
Family functioning
adaptability
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/9532
work_keys_str_mv AT ortizyolandamaria funcionabilidadfamiliarenlaviolenciaescolardelosestudiantesde9deunainstitucioneducativadehatonuevolaguajira
AT lopezandradekarenmilena funcionabilidadfamiliarenlaviolenciaescolardelosestudiantesde9deunainstitucioneducativadehatonuevolaguajira
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros