Hacia la generación de oportunidades de aprendizaje de calidad para cada estudiante en la clase de matemáticas en contextos rurales
Research advances in the field of Mathematics Education in recent decades have been prolific and high quality (Kaiser, 2019). It is observed, a plethora of studies devoted to improving the learning of school mathematics, with the purpose of contributing research that favors the advancement of the fi...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8392 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647350700605440 |
---|---|
author | Rojas Sevilla, Sandra Patricia |
author2 | Guerrero Chacón, Gerardo Antonio |
author_facet | Guerrero Chacón, Gerardo Antonio Rojas Sevilla, Sandra Patricia |
author_sort | Rojas Sevilla, Sandra Patricia |
collection | DSpace |
description | Research advances in the field of Mathematics Education in recent decades have been prolific and high quality (Kaiser, 2019). It is observed, a plethora of studies devoted to improving the learning of school mathematics, with the purpose of contributing research that favors the advancement of the field and at the same time are closer to the classroom and aim to directly impact the practice by example (Kilpatrick, 2018; Schoenfeld (1994; 2014; 2016; 2020); Skovsmose, 1999; Valero & Skovsmose, 2012; Cai et al., 2020; Cai et al., 2019b; Cai et al., 2019; Cai, et al., 2019a; Dröse & Prediger, 2020; Prediger et al., 2015; Predicter, 2019; Schoenfeld et al., 2018; Ernest, 2010; Li et al., 2020). |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8392 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-83922024-10-09T22:49:24Z Hacia la generación de oportunidades de aprendizaje de calidad para cada estudiante en la clase de matemáticas en contextos rurales Rojas Sevilla, Sandra Patricia Guerrero Chacón, Gerardo Antonio Doctorado en Educación matemática 510 26.23 R741h PhD in Mathematics Education Research advances in the field of Mathematics Education in recent decades have been prolific and high quality (Kaiser, 2019). It is observed, a plethora of studies devoted to improving the learning of school mathematics, with the purpose of contributing research that favors the advancement of the field and at the same time are closer to the classroom and aim to directly impact the practice by example (Kilpatrick, 2018; Schoenfeld (1994; 2014; 2016; 2020); Skovsmose, 1999; Valero & Skovsmose, 2012; Cai et al., 2020; Cai et al., 2019b; Cai et al., 2019; Cai, et al., 2019a; Dröse & Prediger, 2020; Prediger et al., 2015; Predicter, 2019; Schoenfeld et al., 2018; Ernest, 2010; Li et al., 2020). Los avances investigativos en el campo de la Educación Matemática en las últimas décadas han sido prolíficos y de alta calidad (Kaiser, 2019). Se observa, una plétora de estudios dedicados a mejorar el aprendizaje de las matemáticas escolares, con el propósito de aportar investigaciones que favorecen el avance del campo y a la vez están más cerca del aula y apuntan a impactar directamente la práctica por ejemplo (Kilpatrick, 2018; Schoenfeld (1994; 2014; 2016; 2020); Skovsmose, 1999; Valero & Skovsmose, 2012; Cai et al., 2020; Cai et al., 2019b; Cai et al., 2019; Cai, et al., 2019a; Dröse & Prediger, 2020; Prediger et al., 2015; Prediger, 2019; Schoenfeld et al., 2018; Ernest, 2010; Li et al., 2020). Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2023-08-08T15:04:45Z 2023-08-08T15:04:45Z 2023-06-17 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8392 Adler, J. (2021). Levering change: the contributory role of a mathematics teaching framework. ZDM - Mathematics Education, 53(6), 1207–1220. https://doi.org/10.1007/s11858-021-01273-y Alvis-Puentes, J. F., Aldana-Bermúdez, E., & Caicedo-Zambrano, S. J. (2019). Los ambientes de aprendizaje reales como estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias matemáticas en estudiantes de básica secundaria. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 135–147. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n1.2019.10018 Archer, E. (2019). Design Research: Developing effective feedback interventions for school-based monitoring. In A. F. and S. K. Sumaya Laher (Ed.), Transforming Research Methods in the Social Sciences Book (Wits Unive). https://www.jstor.org/stable/10.18772/22019032750.25%0AJSTOR Avery, L. M. (2013). Rural Science Education: Valuing Local Knowledge. Theory into Practice, 52(1), 28–35. https://doi.org/10.1080/07351690.2013.743769 Bakker, A., & Van Eerde, D. (2015). An introduction to design-based research with an example from statistics education. Approaches to qualitative research in mathematics education: Examples of methodology and methods, 429-466. Balda, P. (2018). Una epistemología de usos en torno a lo proporcional: un estudio socioepistemológico en el contexto de la huerta escolar (Issue February). Universidad Santo Tomas. Bazán-Ramírez, A., Hernández, E., Castellanos, D., & Backhoff, E. (2021). Opportunities to learn, contexts and achievement of Mexican students in Mathematics. Profesorado, 25(2), 327–350. https://doi.org/10.30827/profesorado.vmarco 25i2.9271 Burkhardt, H., & Pead, D. (2020). 30 Design Strategies and Tactics from 40 Years of Investigation. 4, 1–10. Cai, J., & Leikin, R. (2020). Affect in mathematical problem posing: Conceptualization, advances, and future directions for research. Educational Studies in Mathematics, 105, 287-301 Cai, J., Hwang, S., Melville, M., & Robison, V. (2023). Theory for teaching and teaching for theory: Artifacts as tangible entities for storing and improving professional knowledge for teaching. In Theorizing teaching: Current status and open issues (pp. 225-251). Cham: Springer International Publishing. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Doctorado en Educación matemática 510 26.23 R741h PhD in Mathematics Education Rojas Sevilla, Sandra Patricia Hacia la generación de oportunidades de aprendizaje de calidad para cada estudiante en la clase de matemáticas en contextos rurales |
title | Hacia la generación de oportunidades de aprendizaje de calidad para cada estudiante en la clase de matemáticas en contextos rurales |
title_full | Hacia la generación de oportunidades de aprendizaje de calidad para cada estudiante en la clase de matemáticas en contextos rurales |
title_fullStr | Hacia la generación de oportunidades de aprendizaje de calidad para cada estudiante en la clase de matemáticas en contextos rurales |
title_full_unstemmed | Hacia la generación de oportunidades de aprendizaje de calidad para cada estudiante en la clase de matemáticas en contextos rurales |
title_short | Hacia la generación de oportunidades de aprendizaje de calidad para cada estudiante en la clase de matemáticas en contextos rurales |
title_sort | hacia la generacion de oportunidades de aprendizaje de calidad para cada estudiante en la clase de matematicas en contextos rurales |
topic | Doctorado en Educación matemática 510 26.23 R741h PhD in Mathematics Education |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8392 |
work_keys_str_mv | AT rojassevillasandrapatricia hacialageneraciondeoportunidadesdeaprendizajedecalidadparacadaestudianteenlaclasedematematicasencontextosrurales |