El uso de las Tics en la enseñanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la Escuela Normal Superior, Sede Resguardo Bajo del municipio de Saboya, Boyacá.
This research monograph seeks to identify the use of TICS in the teaching of social sciences in the 5th grade of the Escuela Normal Superior, located in the resguardo bajo of the municipality of Saboya, Boyacá. In order to respond to the stated objectives, the perceptions of the students and the fif...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2023
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8139 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647070078599168 |
---|---|
author | Reinoso Burgos, Cristian Alejandro |
author2 | Cruz Daza, Edwin Gerardo |
author_facet | Cruz Daza, Edwin Gerardo Reinoso Burgos, Cristian Alejandro |
author_sort | Reinoso Burgos, Cristian Alejandro |
collection | DSpace |
description | This research monograph seeks to identify the use of TICS in the teaching of social sciences in the 5th grade of the Escuela Normal Superior, located in the resguardo bajo of the municipality of Saboya, Boyacá.
In order to respond to the stated objectives, the perceptions of the students and the fifth grade teacher were taken into account, which were fundamental for the whole research process. Based on this, it was possible to develop the information collection instruments, which included open interviews with the teacher and students, a checklist of the technological tools currently used by the students, and non-participant observation by the
researcher. |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-8139 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-81392024-10-09T22:42:15Z El uso de las Tics en la enseñanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la Escuela Normal Superior, Sede Resguardo Bajo del municipio de Saboya, Boyacá. Reinoso Burgos, Cristian Alejandro Cruz Daza, Edwin Gerardo Tics en la escuela enseñanza de las ciencias sociales escuela Normal rural herramientas tecnológicas estrategias didácticas percepción de las Tics 300 15.23 R373u Tics in the school teaching of social sciences rural teacher training college technological tools didactic strategies perception of Tics This research monograph seeks to identify the use of TICS in the teaching of social sciences in the 5th grade of the Escuela Normal Superior, located in the resguardo bajo of the municipality of Saboya, Boyacá. In order to respond to the stated objectives, the perceptions of the students and the fifth grade teacher were taken into account, which were fundamental for the whole research process. Based on this, it was possible to develop the information collection instruments, which included open interviews with the teacher and students, a checklist of the technological tools currently used by the students, and non-participant observation by the researcher. La presente monografía de investigación busca identificar el uso de los tics de la enseñanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la Escuela Normal Superior sede resguardo bajo del municipio de Saboya, Boyacá. Para dar respuesta a los objetivos planteados se tuvieron en cuenta las percepciones de los estudiantes y el docente de quinto grado, que fueron fundamentales para todo este proceso investigativo. Con base en esto se pudo desarrollar los instrumentos de recolección e información en donde se elaboraron entrevistas semiestructuradas al docente y estudiantes, una lista de chequeo de las herramientas tecnológicas con las que cuentan los estudiantes actualmente y observación no participante por parte del investigador. Licenciado(a) en Ciencias Sociales Pregrado Presencial Investigación 2023-06-30T20:02:07Z 2023-06-30T20:02:07Z 2023-06-01 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8139 Alba Nidia Ramírez. (2012). Formación de maestros rurales colombianos 1946. 1994.Scielo. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-72382012000100006 Aranguren R, Carmen. (2015). La enseñanza de las ciencias sociales ante el reto delmundo actual. Universidad de los Andes Venezuela. https://www.redalyc.org/pdf/652/65216719001.pdf Diego H. Arias Gómez. (2015). La enseñanza de las ciencias sociales: Lugar de las disciplinas y disputa hegemónica de un saber. Revista de estudios sociales. https://journals.openedition.org/revestudsoc/9092 Diego Hernán Arias. (2020). El arte del hacer en la enseñanza de las ciencias sociales y la historia. Universidad Pedagógica Nacional. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/10289 Eder Loaiza Zuluaga. (2016). origen de las Escuelas Normales en el Departamento de Caldas. Scielo. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0122-72382016000100003&script=sci_abstract&tlng=es Eugenia Martínez Gorroño. (2010). La educación en la Colombia liberal de los años 30 y 40: la trascendente contribución del exilio español consecuencia de la Guerra Civil 1936-1939. Dialnet. file:///C:/Users/Alejandro/Downloads/DialnetLaEducacionEnLaColombiaLiberalDeLosAnos30Y40-2326684.pdf Frank Alexander Parra Sánchez. (2020). Enseñanza de las ciencias en la Escuela Rural con las Tic: Una mirada frente a los aportes para asumir este reto en las zonas rurales de Colombia. Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/17131/1/ParraFrank_2020_TicEscuelaRural.pdf Frey Emiro Padilla Portillo. (2012). La incorporación de recursos de las Tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la asignatura de ciencias sociales para facilitar procesos de enseñanza en los estudiantes de grado 8-2 de la institución educativa El Carmen. ResearchGate.https://www.researchgate.net/publication/270759993_La_incorporacion_de_recur sos_de_las_Tecnologias_de_la_Informacion_y_la_Comunicacion_TIC_en_la_asignatura_Ciencias_Sociales_para_facilitar_procesos_de_ensenanza_en_los_estudiantes_de_grado_8-2_de_la_In Guillermo Sunkel. (2010). Tics para la educación en América Latina. ReDeSoc. https://dds.cepal.org/redesoc/publicacion?id=1178 Hilda Vergara Alonso. (2012). Liderar en escuelas Normales que aprenden:Responsabilidad y calidad. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?código=4932696 instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Ciencias Sociales Facultad de Educación Bogotá - Sur |
spellingShingle | Tics en la escuela enseñanza de las ciencias sociales escuela Normal rural herramientas tecnológicas estrategias didácticas percepción de las Tics 300 15.23 R373u Tics in the school teaching of social sciences rural teacher training college technological tools didactic strategies perception of Tics Reinoso Burgos, Cristian Alejandro El uso de las Tics en la enseñanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la Escuela Normal Superior, Sede Resguardo Bajo del municipio de Saboya, Boyacá. |
title | El uso de las Tics en la enseñanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la Escuela Normal Superior, Sede Resguardo Bajo del municipio de Saboya, Boyacá. |
title_full | El uso de las Tics en la enseñanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la Escuela Normal Superior, Sede Resguardo Bajo del municipio de Saboya, Boyacá. |
title_fullStr | El uso de las Tics en la enseñanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la Escuela Normal Superior, Sede Resguardo Bajo del municipio de Saboya, Boyacá. |
title_full_unstemmed | El uso de las Tics en la enseñanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la Escuela Normal Superior, Sede Resguardo Bajo del municipio de Saboya, Boyacá. |
title_short | El uso de las Tics en la enseñanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la Escuela Normal Superior, Sede Resguardo Bajo del municipio de Saboya, Boyacá. |
title_sort | el uso de las tics en la ensenanza de las ciencias sociales en el grado 5 de la escuela normal superior sede resguardo bajo del municipio de saboya boyaca |
topic | Tics en la escuela enseñanza de las ciencias sociales escuela Normal rural herramientas tecnológicas estrategias didácticas percepción de las Tics 300 15.23 R373u Tics in the school teaching of social sciences rural teacher training college technological tools didactic strategies perception of Tics |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8139 |
work_keys_str_mv | AT reinosoburgoscristianalejandro elusodelasticsenlaensenanzadelascienciassocialesenelgrado5delaescuelanormalsuperiorsederesguardobajodelmunicipiodesaboyaboyaca |