Uso de la historia de la matemática y la resolución de problemas retadores en la enseñanza y aprendizaje de las ecuaciones diofánticas cuadráticas

One of the important topics in the student's mathematical training is the quadratic equation, since in addition to developing algebraic thinking, it has many applications in everyday life. The equations in general, depending on their nature, have solutions that can be integer, rational, real, c...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Cuestas Zabala, Carmen Yenny
Other Authors: Falk de Lozada, Mary
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8055
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647025901043712
author Cuestas Zabala, Carmen Yenny
author2 Falk de Lozada, Mary
author_facet Falk de Lozada, Mary
Cuestas Zabala, Carmen Yenny
author_sort Cuestas Zabala, Carmen Yenny
collection DSpace
description One of the important topics in the student's mathematical training is the quadratic equation, since in addition to developing algebraic thinking, it has many applications in everyday life. The equations in general, depending on their nature, have solutions that can be integer, rational, real, complex, etc. A special class of quadratic equations, which is generally not taken into account in the mathematics curriculum at the secondary level, are the so called quadratic diophantine equations. One of the interesting characteristics of the study of these equations is that it is not easy to find their solutions and most of the time you must resort to the ingenuity and knowledge belonging to number theory to reach them. In addition, this type of equations is full of history, because many famous mathematicians have dedicated part of their life researching methods to find their solutions.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8055
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-80552024-10-09T22:40:45Z Uso de la historia de la matemática y la resolución de problemas retadores en la enseñanza y aprendizaje de las ecuaciones diofánticas cuadráticas Cuestas Zabala, Carmen Yenny Falk de Lozada, Mary Matemáticas - Enseñanza 510 Math - Teaching One of the important topics in the student's mathematical training is the quadratic equation, since in addition to developing algebraic thinking, it has many applications in everyday life. The equations in general, depending on their nature, have solutions that can be integer, rational, real, complex, etc. A special class of quadratic equations, which is generally not taken into account in the mathematics curriculum at the secondary level, are the so called quadratic diophantine equations. One of the interesting characteristics of the study of these equations is that it is not easy to find their solutions and most of the time you must resort to the ingenuity and knowledge belonging to number theory to reach them. In addition, this type of equations is full of history, because many famous mathematicians have dedicated part of their life researching methods to find their solutions. Uno de los temas importantes en la formación matemática del estudiante es el estudio de la ecuación cuadrática, ya que además de desarrollar el pensamiento algebraico, tiene muchas aplicaciones en la vida cotidiana. Las ecuaciones en general, dependiendo de su naturaleza tienen soluciones que pueden ser enteras, racionales, reales, complejas, etc. Una clase especial de ecuaciones cuadráticas, que por lo general no se tiene en cuenta en los programas de estudio de matemáticas a nivel de secundaria son las llamadas ecuaciones diofánticas cuadráticas. Una de las características interesantes del estudio de estas ecuaciones radica en que no es fácil hallar sus soluciones y la mayoría de las veces se debe recurrir al ingenio y conocimientos pertenecientes a la teoría de números para llegar a ellas. Además, este tipo de ecuaciones está lleno de historia, debido a que muchos matemáticos famosos han dedicado parte de su vida investigando métodos para hallar sus soluciones. Magíster en Educación Matemática Maestría Presencial Monografía 2023-06-14T22:18:27Z 2023-06-14T22:18:27Z 2017-11-30 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8055 Andreescu, T., Andrica, D., & Cucurezeanu, I. (2010). An introduction to Diophantine equations: a problem-based approach. Springer Science & Business Media. Antónia, R. (2001). Integrating history of mathematics into the mathematics classroom. Centro de Matemática da Universidade do Porto. Preprint, 25. Recuperado 20-06-2017 de la URL: http://cmup.fc.up.pt/cmup/preprints/2001-25.pdf Belisario, A & González, F. (2012). Historia de la Matemática, Educación Matemática e Investigación en Educación Matemática. Revista iberoamericana de educación matemática. pp. 161- 182. Venezuela. Boscán Mieles, M.M. & Klever Montero, K.L. (2012). Metodología basada en el método heurístico de polya para el aprendizaje de la resolución de problemas matemáticos. Escenarios Vol. 10, No. 2. 7-19. Recuperado el 14 de octubre de la URL:dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4496526.pdf Brousseau G. (1993). Fundamentos y Métodos de la didáctica de las Matemáticas. Universidad de Burdeosb Burton, D. The history of mathematics: An introduction. McGraw-Hill Companies. página 229 Burton, D. The history of mathematics: An introduction. McGraw-Hill Companies. página 256 Butto, C & Rojano, T. (2004). Introducion temprana al pensamiento algebraico: abordaje basado en la geometría. Educación Matemática, 16 (1), 113-148 Castro, E. (2012). Dificultades en el aprendizaje del álgebra escolar. Investigación en Educación Matemática. 16, 75 - 94. Costică, L. (2014). Methods of solving Diophantine equations in secondary education in Romania. Science Journal of Education. Pp 22-32. Romania. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Maestría en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán
spellingShingle Matemáticas - Enseñanza
510
Math - Teaching
Cuestas Zabala, Carmen Yenny
Uso de la historia de la matemática y la resolución de problemas retadores en la enseñanza y aprendizaje de las ecuaciones diofánticas cuadráticas
title Uso de la historia de la matemática y la resolución de problemas retadores en la enseñanza y aprendizaje de las ecuaciones diofánticas cuadráticas
title_full Uso de la historia de la matemática y la resolución de problemas retadores en la enseñanza y aprendizaje de las ecuaciones diofánticas cuadráticas
title_fullStr Uso de la historia de la matemática y la resolución de problemas retadores en la enseñanza y aprendizaje de las ecuaciones diofánticas cuadráticas
title_full_unstemmed Uso de la historia de la matemática y la resolución de problemas retadores en la enseñanza y aprendizaje de las ecuaciones diofánticas cuadráticas
title_short Uso de la historia de la matemática y la resolución de problemas retadores en la enseñanza y aprendizaje de las ecuaciones diofánticas cuadráticas
title_sort uso de la historia de la matematica y la resolucion de problemas retadores en la ensenanza y aprendizaje de las ecuaciones diofanticas cuadraticas
topic Matemáticas - Enseñanza
510
Math - Teaching
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8055
work_keys_str_mv AT cuestaszabalacarmenyenny usodelahistoriadelamatematicaylaresoluciondeproblemasretadoresenlaensenanzayaprendizajedelasecuacionesdiofanticascuadraticas
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros