El teorema de bayes en el proceso de formación de los estudiantes de medicina. una herramienta para su actuación profesional

Bayes' theorem is dealt with in Biostatistics courses in Medical Careers, but its presentation follows the guidelines of Statistics books and in general it is not linked to the problems of medical practice in the context of Information-Based Medicine. Evidence. In this sense, the improvement of...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Pérez Duarte, Luis Fernando
Otros Autores: Monterrey Gutiérrez, Pedro Agustín
Formato: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Lenguaje:spa
Publicado: Universidad Antonio Nariño 2023
Materias:
Acceso en línea:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8019
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
_version_ 1812647724585058304
author Pérez Duarte, Luis Fernando
author2 Monterrey Gutiérrez, Pedro Agustín
author_facet Monterrey Gutiérrez, Pedro Agustín
Pérez Duarte, Luis Fernando
author_sort Pérez Duarte, Luis Fernando
collection DSpace
description Bayes' theorem is dealt with in Biostatistics courses in Medical Careers, but its presentation follows the guidelines of Statistics books and in general it is not linked to the problems of medical practice in the context of Information-Based Medicine. Evidence. In this sense, the improvement of the subject of Probabilities is imposed, in the course of Biostatistics in Medicine. In the research, a didactic model is implemented to strengthen the teaching-learning process of Bayes' theorem, in the medical students of the Antonio Nariño University, within the framework of applications to diagnostic tests in the context of Medicine Based on the evidence. With the didactic proposal based on the model, it is possible to: increase the number of students who correctly use Bayes' theorem and the total probability; create conceptual networks to improve skills in the use of probabilities; facilitate the creation of mechanisms where students formulate heuristics to solve practical problems in the context of medicine and prepare students to improve clinical decisions, based on a knowledge of the possibilities of applying Bayes' theorem in the process of clinical diagnosis.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8019
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-80192024-10-09T23:00:48Z El teorema de bayes en el proceso de formación de los estudiantes de medicina. una herramienta para su actuación profesional Pérez Duarte, Luis Fernando Monterrey Gutiérrez, Pedro Agustín Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Matemáticas - Enseñanza 510 Mathematics - Teaching Bayes' theorem is dealt with in Biostatistics courses in Medical Careers, but its presentation follows the guidelines of Statistics books and in general it is not linked to the problems of medical practice in the context of Information-Based Medicine. Evidence. In this sense, the improvement of the subject of Probabilities is imposed, in the course of Biostatistics in Medicine. In the research, a didactic model is implemented to strengthen the teaching-learning process of Bayes' theorem, in the medical students of the Antonio Nariño University, within the framework of applications to diagnostic tests in the context of Medicine Based on the evidence. With the didactic proposal based on the model, it is possible to: increase the number of students who correctly use Bayes' theorem and the total probability; create conceptual networks to improve skills in the use of probabilities; facilitate the creation of mechanisms where students formulate heuristics to solve practical problems in the context of medicine and prepare students to improve clinical decisions, based on a knowledge of the possibilities of applying Bayes' theorem in the process of clinical diagnosis. El teorema de Bayes es tratado en los cursos de Bioestadística en las Carreras de Medicina, pero su presentación sigue las pautas de los libros de Estadística y en general no se vincula con los problemas de la práctica médica en el contexto de la Medicina Basada en la Evidencia. En este sentido se impone el perfeccionamiento del tema de Probabilidades, en el curso de Bioestadística en Medicina. En la investigación se implementa un modelo didáctico para fortalecer el proceso de enseñanza aprendizaje del teorema de Bayes, en los estudiantes de medicina de la Universidad Antonio Nariño, en el marco de las aplicaciones a las pruebas de diagnóstico en el contexto de la Medicina Basada en la Evidencia. Con la propuesta didáctica sustentada en el modelo se logra: aumentar la cantidad de estudiantes que utilizan correctamente el teorema de Bayes y la probabilidad total; crear redes conceptuales para mejorar las competencias en el uso de las probabilidades; facilitar la creación de mecanismos donde los estudiantes formulen heurísticas para dar solución a problemas prácticos del contexto de la medicina y preparar a los estudiantes para perfeccionar las decisiones clínicas, a partir de un conocimiento de las posibilidades de aplicación del teorema de Bayes en el proceso de diagnóstico clínico. Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Monografía 2023-05-18T19:24:04Z 2023-05-18T19:24:04Z 2016-07-12 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8019 A taxonomy of problems – based learning methods, in Medical Education, 20/6. 481- 486. Albert, J. (1995). Teaching inference about proportion. Using Bayes and discrete models. Journal of Statistics Education, 3(3). Recuperable el 15 de febrero de 2014 en la URL: http://www.amstat.org/publications/jse/v3n3/albert.html Albert, J. (2000). Using a sample survey project to assess the teaching of statistical inference. Journal of Statistics Education, 8(1). Recuperable el 15 de febrero de 2014 en la URL: http://www.amstat.org/publications/jse/secure/v8n1/albert.html Aprendizaje basado en problemas en Teoría. Vol 13. Páginas 145 – 157. Recuperable el 12 de febrero de 2015 en la URL: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/299/29901314.pdf Barón, J. (2004). Bioestadística, métodos y aplicaciones. 1 ed. Málaga: Ed. Universidad de Málaga. Batanero, C. (2001). Didáctica de la Estadística. Universidad de Granada Batanero, C. y Burrill G. (2011). Teaching Statistics in School Mathematics- Challenges for Teaching and Teacher Education. A joint ICMI/IASE Study: The 18th ICMI Study Bayes y Price (1763). An essay towards solving a problem in the doctrine of chances. Recuperable el 6 de febrero de 2016 en la URL: http://rstl.royalsocietypublishing.org Bayes, T. (1763). An Essay towards solving a Problem in the Doctrine of Chances, Philosophical Transactions of the Royal Society of London 53, 370?418. Recuperable el 3 de octubre de 2014 de la URL: http://www.stat.ucla.edu/history/essay.pdf Bernardo, J. (2003). Bayesian Statistics. En R. Viertl (Ed.), Encyclopedia of life support systems (EOLSS). Probability and statistics. Oxford, UK: instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán
spellingShingle Matemáticas - Enseñanza
510
Mathematics - Teaching
Pérez Duarte, Luis Fernando
El teorema de bayes en el proceso de formación de los estudiantes de medicina. una herramienta para su actuación profesional
title El teorema de bayes en el proceso de formación de los estudiantes de medicina. una herramienta para su actuación profesional
title_full El teorema de bayes en el proceso de formación de los estudiantes de medicina. una herramienta para su actuación profesional
title_fullStr El teorema de bayes en el proceso de formación de los estudiantes de medicina. una herramienta para su actuación profesional
title_full_unstemmed El teorema de bayes en el proceso de formación de los estudiantes de medicina. una herramienta para su actuación profesional
title_short El teorema de bayes en el proceso de formación de los estudiantes de medicina. una herramienta para su actuación profesional
title_sort el teorema de bayes en el proceso de formacion de los estudiantes de medicina una herramienta para su actuacion profesional
topic Matemáticas - Enseñanza
510
Mathematics - Teaching
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8019
work_keys_str_mv AT perezduarteluisfernando elteoremadebayesenelprocesodeformaciondelosestudiantesdemedicinaunaherramientaparasuactuacionprofesional
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros