Creencias epistemológicas de docentes de matemáticas en formación y en servicio. un estudio de casos para proponer cambios en los programas de formación

This research aimed to analyze and describe the epistemological beliefs that have mathematics teachers in training and in service about mathematics, its teaching and learning, understand how they were structured and how they are transformed, to propose elements that must be consider in training prog...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Vesga Bravo, Grace Judith
Other Authors: Falk de Losada, Mary
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2023
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8014
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648488790392832
author Vesga Bravo, Grace Judith
author2 Falk de Losada, Mary
author_facet Falk de Losada, Mary
Vesga Bravo, Grace Judith
author_sort Vesga Bravo, Grace Judith
collection DSpace
description This research aimed to analyze and describe the epistemological beliefs that have mathematics teachers in training and in service about mathematics, its teaching and learning, understand how they were structured and how they are transformed, to propose elements that must be consider in training programs aimed at achieving more productive beliefs towards teaching and learning mathematics.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-8014
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-80142024-10-09T23:22:02Z Creencias epistemológicas de docentes de matemáticas en formación y en servicio. un estudio de casos para proponer cambios en los programas de formación Vesga Bravo, Grace Judith Falk de Losada, Mary Matemáticas - enseñanza 510 Mathematics - teaching This research aimed to analyze and describe the epistemological beliefs that have mathematics teachers in training and in service about mathematics, its teaching and learning, understand how they were structured and how they are transformed, to propose elements that must be consider in training programs aimed at achieving more productive beliefs towards teaching and learning mathematics. Esta investigación tuvo como objetivo analizar y describir las creencias epistemológicas que tienen docentes de matemáticas en formación y en servicio sobre la matemática, su enseñanza y aprendizaje, comprender cómo se estructuraron y cómo se transforman, para proponer elementos que se deben considerar en los programas de formación encaminados a lograr creencias más productivas hacia la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2023-05-16T16:20:27Z 2023-05-16T16:20:27Z 2017-02-17 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8014 Artz, A., & Armour-Thomas, E. (1999). A cognitive model for examining teachers‘ instructional practice in mathematics: A guide for facilitating teacher reflection. Educational Studies in Mathematics, 40, 211–235. Bohórquez, L. (2013). Cambio de concepciones de un grupo de futuros profesores de matemática sobre su gestión del proceso de enseñanza-aprendizaje en un ambiente de aprendizaje fundamentado en la resolución de problemas. I Congreso de Educación Matemática de América Central y el Caribe. Santo Domingo, 6 al 8 de noviembre (paper). Buehl, M. & Fives, H. (2009). Exploring Teachers' Beliefs About Teaching Knowledge: Where Does It Come From? Does It Change?. The Journal of Experimental Education, 77(4), 367-408, DOI: 10.3200/JEXE.77.4.367-408. Chassapis, D. (2007). ―Integrating the philosophy of mathematics in teacher training courses‖. Philosophical Dimensions in Mathematics Education, 61-79. Springer US. Charalambous, C., Panaoura,A., & Philippou, G. (2009). Using the history of mathematics to induce changes in preservice teachers‘ beliefs and attitudes: insights from evaluating a teacher education program. Educational Studies in Mathematics, 71, 161–180. DOI: 10.1007/s10649- 008-9170-0 Cooney, T. (1985). A beginning teacher‘s view of problem solving. Journal for Research in Mathematics Education, 16, 324–336. Cooney, T., Shealy, B. & Arvold, B. (1998). Conceptualizing belief structures of preservice secondary mathematics teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 29(3), 306-333. Cross, D. (2009). Alignment, cohesion, and change: Examining mathematics teachers‘ belief structures and their influence on instructional practices. Journal of Mathematics Teacher Education, 12, 325–346. DOI 10.1007/s10857-009-9120-5. Cross, D. (2015). Dispelling the notion of inconsistencies in teachers‘ mathematics beliefs and practices: A 3-year case study. Journal of Mathematics Teacher Education, 18, 173–201. DOI 10.1007/s10857-014-9276-5. Davis, P., Hersh, R. & Marchisotto, E. (2012). The Mathematical Experience. Boston: Birkhäuser. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Educación Bogotá - Federmán
spellingShingle Matemáticas - enseñanza
510
Mathematics - teaching
Vesga Bravo, Grace Judith
Creencias epistemológicas de docentes de matemáticas en formación y en servicio. un estudio de casos para proponer cambios en los programas de formación
title Creencias epistemológicas de docentes de matemáticas en formación y en servicio. un estudio de casos para proponer cambios en los programas de formación
title_full Creencias epistemológicas de docentes de matemáticas en formación y en servicio. un estudio de casos para proponer cambios en los programas de formación
title_fullStr Creencias epistemológicas de docentes de matemáticas en formación y en servicio. un estudio de casos para proponer cambios en los programas de formación
title_full_unstemmed Creencias epistemológicas de docentes de matemáticas en formación y en servicio. un estudio de casos para proponer cambios en los programas de formación
title_short Creencias epistemológicas de docentes de matemáticas en formación y en servicio. un estudio de casos para proponer cambios en los programas de formación
title_sort creencias epistemologicas de docentes de matematicas en formacion y en servicio un estudio de casos para proponer cambios en los programas de formacion
topic Matemáticas - enseñanza
510
Mathematics - teaching
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8014
work_keys_str_mv AT vesgabravogracejudith creenciasepistemologicasdedocentesdematematicasenformacionyenserviciounestudiodecasosparaproponercambiosenlosprogramasdeformacion
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros