A Priori Knowledge and Teaching of Economics

This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim sti...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: González, Jorge Iván
Formato: info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Lenguaje:spa
Publicado: Universidad Antonio Nariño 2021
Materias:
Acceso en línea:http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5482
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
_version_ 1812646869981986816
author González, Jorge Iván
author_facet González, Jorge Iván
author_sort González, Jorge Iván
collection DSpace
description This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim still gives the vain illusion of objective knowledge. Although there has been severe criticism of positivism in the history of economic thought, schools and economic professors still refuse to acknowledge the inevitable existence of prejudices. To deny that all knowledge is based on a priori notions absolutizes the method and stops thinking.
format info:eu-repo/semantics/publishedVersion
id repositorio.uan.edu.co-123456789-5482
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-54822024-10-09T22:36:26Z A Priori Knowledge and Teaching of Economics El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía González, Jorge Iván a priori knowledge economics teaching criticism of positivism absolutism of the method conocimiento apriorístico enseñanza de la economía crítica al positivismo absolutización del método This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim still gives the vain illusion of objective knowledge. Although there has been severe criticism of positivism in the history of economic thought, schools and economic professors still refuse to acknowledge the inevitable existence of prejudices. To deny that all knowledge is based on a priori notions absolutizes the method and stops thinking. El artículo comienza con un texto de Keynes sobre la naturaleza del pensamiento económico, en el que menciona tres fases del proceso cognitivo: i) el pensamiento ordenado, ii) la desagregación de las causalidades parciales, iii) la mirada multicausal del fenómeno. A partir de allí, se explica que la pretensión de neutralidad valorativa sigue alimentando la vana ilusión del conocimiento objetivo. A pesar de que en la historia del pensamiento la crítica al positivismo ha sido intensa, la enseñanza de la economía se niega a reconocer la presencia inevitable de los prejuicios. Y al negar que todo conocimiento está fundado en nociones apriorísticas, termina absolutizando el método y ahogando el pensamiento. 2021-11-10T00:53:13Z 2021-11-10T00:53:13Z 2021-05-09 info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:eu-repo/semantics/article http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832 10.54104/papeles.v12n24.832 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5482 spa http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/920 http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/692 Acceso abierto Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 text/xml application/pdf Universidad Antonio Nariño 2346-0911 0123-0670 10.54104/papeles.v12n24 PAPELES; Vol. 12 No. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26 PAPELES; Vol. 12 Núm. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26
spellingShingle a priori knowledge
economics teaching
criticism of positivism
absolutism of the method
conocimiento apriorístico
enseñanza de la economía
crítica al positivismo
absolutización del método
González, Jorge Iván
A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title_full A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title_fullStr A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title_full_unstemmed A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title_short A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title_sort priori knowledge and teaching of economics
topic a priori knowledge
economics teaching
criticism of positivism
absolutism of the method
conocimiento apriorístico
enseñanza de la economía
crítica al positivismo
absolutización del método
url http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832
http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5482
work_keys_str_mv AT gonzalezjorgeivan aprioriknowledgeandteachingofeconomics
AT gonzalezjorgeivan elconocimientoaprioristicoylaensenanzadelaeconomia
AT gonzalezjorgeivan prioriknowledgeandteachingofeconomics
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros