Cómo formular una propuesta para la elaboración de un Proyecto Ambiental Escolar (PRAE) a través del estudio de las situaciones ambientales del Instituto Comercial Loreto ubicado en la localidad octava de Bogotá (Kennedy)
The school environmental projects (Proyectos Ambientales Escolares —PRAE—) are environmental education strategies which, from the classroom and the institution, are linked to the integral solution for the particular environmental problematic of a zone or a region. In this article, it is exposed a re...
Saved in:
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/771 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5476 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647743856836608 |
---|---|
author | Céspedes, Nubia Edith Romero S, Zaida M Martínez L, Kerlin X |
author_facet | Céspedes, Nubia Edith Romero S, Zaida M Martínez L, Kerlin X |
author_sort | Céspedes, Nubia Edith |
collection | DSpace |
description | The school environmental projects (Proyectos Ambientales Escolares —PRAE—) are environmental education strategies which, from the classroom and the institution, are linked to the integral solution for the particular environmental problematic of a zone or a region. In this article, it is exposed a researching experience that socializes the formulation, construction and collective development of the PRAE with the community involved in the education of the Instituto Comercial Loreto located in the eighth zone of Kennedy. This presentation starts with the data collection and the description of the environmental situations found; then, it follows with a metholodology to identify the most critical situations that must be tackled, and finally, some alternatives for the solution to the environmental problematic are rised. The goal in this text aims at promoting and consolidating the true sense the PRAE was created and proposed in the Environmental National Education Policies as fundamental tools for changing and improving the quality of life for the people involved in these projects. |
format | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-5476 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-54762024-10-09T23:00:49Z Cómo formular una propuesta para la elaboración de un Proyecto Ambiental Escolar (PRAE) a través del estudio de las situaciones ambientales del Instituto Comercial Loreto ubicado en la localidad octava de Bogotá (Kennedy) Céspedes, Nubia Edith Romero S, Zaida M Martínez L, Kerlin X Environmental education, School Environmental Project (PRAE), socio-cultural context, pedagogy, Environmental National Education Policies. educación ambiental, Proyecto Ambiental Escolar (PRAE), contexto sociocultural, pedagogía, Política Nacional de Educación Ambiental. The school environmental projects (Proyectos Ambientales Escolares —PRAE—) are environmental education strategies which, from the classroom and the institution, are linked to the integral solution for the particular environmental problematic of a zone or a region. In this article, it is exposed a researching experience that socializes the formulation, construction and collective development of the PRAE with the community involved in the education of the Instituto Comercial Loreto located in the eighth zone of Kennedy. This presentation starts with the data collection and the description of the environmental situations found; then, it follows with a metholodology to identify the most critical situations that must be tackled, and finally, some alternatives for the solution to the environmental problematic are rised. The goal in this text aims at promoting and consolidating the true sense the PRAE was created and proposed in the Environmental National Education Policies as fundamental tools for changing and improving the quality of life for the people involved in these projects. Los Proyectos Ambientales Escolares (PRAE) son estrategias de la educación ambiental que desde el aula y la institución escolar se vinculan a la solución integral de la problemática ambiental particular de una localidad o región. En este articulo se presenta una experiencia de investigación que muestra la formulación, construcción y desarrollo colectivo del (PRAE) con la comunidad educativa del Instituto Comercial Loreto, ubicada en la localidad octava de Bogotá (Kennedy), que parte inicialmente de una recolección de datos y descripción de las situaciones ambientales que se evidenciaron, y continúa con una metodología para identificar cuáles de éstas son las situaciones más críticas que se deben abordar, y finalmente se plantean unas alternativas de solución para las mismas. El objetivo es promover y consolidar el verdadero sentido con el que fueron propuestos y creados los (PRAE) dentro de la Política Nacional de Educación Ambiental, como herramientas fundamentales de cambio y mejoramiento de la calidad de vida de quienes se involucran estos proyectos. 2021-11-10T00:53:12Z 2021-11-10T00:53:12Z 2009-06-30 info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 info:eu-repo/semantics/article http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/771 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5476 spa http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/771/618 Acceso abierto Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) Derechos de autor 2009 Nubia Edith Céspedes, Zaida M. Romero S, Kerlin X. Martínez L https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf Universidad Antonio Nariño 2346-0911 0123-0670 PAPELES; Vol. 1 No. 1 (2009); 95 - 105 PAPELES; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 95 - 105 |
spellingShingle | Environmental education, School Environmental Project (PRAE), socio-cultural context, pedagogy, Environmental National Education Policies. educación ambiental, Proyecto Ambiental Escolar (PRAE), contexto sociocultural, pedagogía, Política Nacional de Educación Ambiental. Céspedes, Nubia Edith Romero S, Zaida M Martínez L, Kerlin X Cómo formular una propuesta para la elaboración de un Proyecto Ambiental Escolar (PRAE) a través del estudio de las situaciones ambientales del Instituto Comercial Loreto ubicado en la localidad octava de Bogotá (Kennedy) |
title | Cómo formular una propuesta para la elaboración de un Proyecto Ambiental Escolar (PRAE) a través del estudio de las situaciones ambientales del Instituto Comercial Loreto ubicado en la localidad octava de Bogotá (Kennedy) |
title_full | Cómo formular una propuesta para la elaboración de un Proyecto Ambiental Escolar (PRAE) a través del estudio de las situaciones ambientales del Instituto Comercial Loreto ubicado en la localidad octava de Bogotá (Kennedy) |
title_fullStr | Cómo formular una propuesta para la elaboración de un Proyecto Ambiental Escolar (PRAE) a través del estudio de las situaciones ambientales del Instituto Comercial Loreto ubicado en la localidad octava de Bogotá (Kennedy) |
title_full_unstemmed | Cómo formular una propuesta para la elaboración de un Proyecto Ambiental Escolar (PRAE) a través del estudio de las situaciones ambientales del Instituto Comercial Loreto ubicado en la localidad octava de Bogotá (Kennedy) |
title_short | Cómo formular una propuesta para la elaboración de un Proyecto Ambiental Escolar (PRAE) a través del estudio de las situaciones ambientales del Instituto Comercial Loreto ubicado en la localidad octava de Bogotá (Kennedy) |
title_sort | como formular una propuesta para la elaboracion de un proyecto ambiental escolar prae a traves del estudio de las situaciones ambientales del instituto comercial loreto ubicado en la localidad octava de bogota kennedy |
topic | Environmental education, School Environmental Project (PRAE), socio-cultural context, pedagogy, Environmental National Education Policies. educación ambiental, Proyecto Ambiental Escolar (PRAE), contexto sociocultural, pedagogía, Política Nacional de Educación Ambiental. |
url | http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/771 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5476 |
work_keys_str_mv | AT cespedesnubiaedith comoformularunapropuestaparalaelaboraciondeunproyectoambientalescolarpraeatravesdelestudiodelassituacionesambientalesdelinstitutocomercialloretoubicadoenlalocalidadoctavadebogotakennedy AT romeroszaidam comoformularunapropuestaparalaelaboraciondeunproyectoambientalescolarpraeatravesdelestudiodelassituacionesambientalesdelinstitutocomercialloretoubicadoenlalocalidadoctavadebogotakennedy AT martinezlkerlinx comoformularunapropuestaparalaelaboraciondeunproyectoambientalescolarpraeatravesdelestudiodelassituacionesambientalesdelinstitutocomercialloretoubicadoenlalocalidadoctavadebogotakennedy |