De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica

Today's school requires teaching and learning about Euclidean and non-Euclidean geometry from the earliest educational levels. The research is carried out with the purpose of making a transition from Euclidean to non-Euclidean geometry, through constructions with a ruler and compass, with their...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Lugo López, Oscar Favián
Other Authors: Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús
Format: Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2021
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5095
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812647896467636224
author Lugo López, Oscar Favián
author2 Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús
author_facet Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús
Lugo López, Oscar Favián
author_sort Lugo López, Oscar Favián
collection DSpace
description Today's school requires teaching and learning about Euclidean and non-Euclidean geometry from the earliest educational levels. The research is carried out with the purpose of making a transition from Euclidean to non-Euclidean geometry, through constructions with a ruler and compass, with their subsequent comparison on the computer using the GeoGebra software, contributing to the characterization of geometric thinking involved, in seventh grade students from the Rodrigo Lara Bonilla school.
format Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-5095
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-50952024-10-09T23:05:37Z De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica Lugo López, Oscar Favián Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Geometría euclidiana enseñanza aprendizaje geometría hiperbólica geometría dinámica 511 teaching learning hyperbolic geometry dynamic geometry Today's school requires teaching and learning about Euclidean and non-Euclidean geometry from the earliest educational levels. The research is carried out with the purpose of making a transition from Euclidean to non-Euclidean geometry, through constructions with a ruler and compass, with their subsequent comparison on the computer using the GeoGebra software, contributing to the characterization of geometric thinking involved, in seventh grade students from the Rodrigo Lara Bonilla school. La escuela actual requiere de una enseñanza y de un aprendizaje sobre la geometría euclidiana y no euclidiana desde los primeros niveles educativos. La investigación se realiza con el propósito de efectuar una transición desde de la geometría euclidiana a la no euclidiana, a través de construcciones con regla y compás, con su posterior comparación en el ordenador por medio del software GeoGebra, contribuyendo a la caracterización del pensamiento geométrico involucrado, en estudiantes de grado séptimo del colegio Rodrigo Lara Bonilla. Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Monografía 2021-10-27T20:09:03Z 2021-10-27T20:09:03Z 2021-01-30 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5095 Arboleda, L. C. & Anacona, M. P. (1994). Las Geometrías no euclidianas en Colombia, profesor Julio Garavito (1865-1920). Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the teaching and learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 52(3). Atanasova-Pacemska, T., Gunova, V., Lazarova, L., & Pacemska, S. (2016). Visualization of the Geometry Problems in Primary Math Education-Needs and Challenges. IMO-Istrazivanje matematickog obrazovanja, 8(15), 33-37. Ballester, S. et al. (1992). Metodología de la Enseñanza de la Matemática. Tomo I y II.La Habana: Pueblo y Educación. Barker, S. (1969). Filosofia da Matemática. Rio de Janeiro: Zahar Editores. Boyer, C. B. (1996). Historia da Matematica. Sao Paulo: Editora Edgard Blucher. Cabariti, E. (2004). Geometria Hiperbólica: uma proposta didactica em ambiente informatizado. Dissertacao de Mestrado em Educacao Matemática, Pontifícia Universidade Católica de Sao Paulo. Cantoral, R., & Montiel, G. (2003). Visualización y pensamiento matemático. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 16(2), 694-701. Chiappini, G., & Bottino, R. M. (1999). Visualisation in teaching-learning mathematics: the role of the computer. Computer Graphics And Visualization Education. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Ciencias Bogotá - Federmán
spellingShingle Geometría euclidiana
enseñanza aprendizaje
geometría hiperbólica
geometría dinámica
511
teaching learning
hyperbolic geometry
dynamic geometry
Lugo López, Oscar Favián
De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica
title De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica
title_full De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica
title_fullStr De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica
title_full_unstemmed De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica
title_short De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica
title_sort de la geometria euclidiana a las no euclidianas en particular la hiperbolica en educacion secundaria a traves de la geometria dinamica
topic Geometría euclidiana
enseñanza aprendizaje
geometría hiperbólica
geometría dinámica
511
teaching learning
hyperbolic geometry
dynamic geometry
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5095
work_keys_str_mv AT lugolopezoscarfavian delageometriaeuclidianaalasnoeuclidianasenparticularlahiperbolicaeneducacionsecundariaatravesdelageometriadinamica
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros