De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica
Today's school requires teaching and learning about Euclidean and non-Euclidean geometry from the earliest educational levels. The research is carried out with the purpose of making a transition from Euclidean to non-Euclidean geometry, through constructions with a ruler and compass, with their...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5095 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812647896467636224 |
---|---|
author | Lugo López, Oscar Favián |
author2 | Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús |
author_facet | Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Lugo López, Oscar Favián |
author_sort | Lugo López, Oscar Favián |
collection | DSpace |
description | Today's school requires teaching and learning about Euclidean and non-Euclidean geometry from the earliest educational levels. The research is carried out with the purpose of making a transition from Euclidean to non-Euclidean geometry, through constructions with a ruler and compass, with their subsequent comparison on the computer using the GeoGebra software, contributing to the characterization of geometric thinking involved, in seventh grade students from the Rodrigo Lara Bonilla school. |
format | Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-5095 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-50952024-10-09T23:05:37Z De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica Lugo López, Oscar Favián Rojas Velázquez, Osvaldo Jesús Geometría euclidiana enseñanza aprendizaje geometría hiperbólica geometría dinámica 511 teaching learning hyperbolic geometry dynamic geometry Today's school requires teaching and learning about Euclidean and non-Euclidean geometry from the earliest educational levels. The research is carried out with the purpose of making a transition from Euclidean to non-Euclidean geometry, through constructions with a ruler and compass, with their subsequent comparison on the computer using the GeoGebra software, contributing to the characterization of geometric thinking involved, in seventh grade students from the Rodrigo Lara Bonilla school. La escuela actual requiere de una enseñanza y de un aprendizaje sobre la geometría euclidiana y no euclidiana desde los primeros niveles educativos. La investigación se realiza con el propósito de efectuar una transición desde de la geometría euclidiana a la no euclidiana, a través de construcciones con regla y compás, con su posterior comparación en el ordenador por medio del software GeoGebra, contribuyendo a la caracterización del pensamiento geométrico involucrado, en estudiantes de grado séptimo del colegio Rodrigo Lara Bonilla. Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Monografía 2021-10-27T20:09:03Z 2021-10-27T20:09:03Z 2021-01-30 Tesis y disertaciones (Maestría y/o Doctorado) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5095 Arboleda, L. C. & Anacona, M. P. (1994). Las Geometrías no euclidianas en Colombia, profesor Julio Garavito (1865-1920). Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the teaching and learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 52(3). Atanasova-Pacemska, T., Gunova, V., Lazarova, L., & Pacemska, S. (2016). Visualization of the Geometry Problems in Primary Math Education-Needs and Challenges. IMO-Istrazivanje matematickog obrazovanja, 8(15), 33-37. Ballester, S. et al. (1992). Metodología de la Enseñanza de la Matemática. Tomo I y II.La Habana: Pueblo y Educación. Barker, S. (1969). Filosofia da Matemática. Rio de Janeiro: Zahar Editores. Boyer, C. B. (1996). Historia da Matematica. Sao Paulo: Editora Edgard Blucher. Cabariti, E. (2004). Geometria Hiperbólica: uma proposta didactica em ambiente informatizado. Dissertacao de Mestrado em Educacao Matemática, Pontifícia Universidade Católica de Sao Paulo. Cantoral, R., & Montiel, G. (2003). Visualización y pensamiento matemático. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 16(2), 694-701. Chiappini, G., & Bottino, R. M. (1999). Visualisation in teaching-learning mathematics: the role of the computer. Computer Graphics And Visualization Education. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Ciencias Bogotá - Federmán |
spellingShingle | Geometría euclidiana enseñanza aprendizaje geometría hiperbólica geometría dinámica 511 teaching learning hyperbolic geometry dynamic geometry Lugo López, Oscar Favián De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica |
title | De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica |
title_full | De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica |
title_fullStr | De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica |
title_full_unstemmed | De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica |
title_short | De la geometría euclidiana a las no euclidianas, en particular la hiperbólica, en educación secundaria a través de la geometría dinámica |
title_sort | de la geometria euclidiana a las no euclidianas en particular la hiperbolica en educacion secundaria a traves de la geometria dinamica |
topic | Geometría euclidiana enseñanza aprendizaje geometría hiperbólica geometría dinámica 511 teaching learning hyperbolic geometry dynamic geometry |
url | http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/5095 |
work_keys_str_mv | AT lugolopezoscarfavian delageometriaeuclidianaalasnoeuclidianasenparticularlahiperbolicaeneducacionsecundariaatravesdelageometriadinamica |