Simulador para el guiado de una silla de ruedas virtual en Unity 3D a través de señales EMG mediante el brazalete gForce
The adaptation of a person with reduced mobility to a wheelchair is a complex process that involves different factors, such as the state of mind, and the fact of facing the environment using an object foreign to his body, which, added to the lack of proper prior preparation can cause accidents. Desp...
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Format: | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
Language: | spa |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2021
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Subjects: | |
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author | Rodríguez Guerrero, Jesús Alexander |
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description | The adaptation of a person with reduced mobility to a wheelchair is a complex process that
involves different factors, such as the state of mind, and the fact of facing the environment
using an object foreign to his body, which, added to the lack of proper prior preparation can
cause accidents.
Despite the above and the current technological advances, there is no widely available
mechanism to help a person with reduced mobility to adapt to the wheelchair he/she is
going to use, and to improve the learning curve by optimizing the relationship with the
environment.
Considering the above, the project aims to create a virtual training system based on serious
video games for rehabilitation, so that the person with reduced mobility can adapt and
control in the best way the chair that later will manipulate in their daily life. This allows to
obtain as a result that the person by means of a system incorporated in a myoelectric
bracelet moves the chair in the direction, he/she wants starting in a virtual environment to
extrapolate it later in the real environment. |
format | Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-4590 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
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spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-45902024-10-09T22:36:27Z Simulador para el guiado de una silla de ruedas virtual en Unity 3D a través de señales EMG mediante el brazalete gForce Rodríguez Guerrero, Jesús Alexander Quinayás Burgos, Cesar Augusto Unity 3D simulador videojuegos silla de ruedas asistencia entorno Unity 3D simulator video games wheelchair assistance environment The adaptation of a person with reduced mobility to a wheelchair is a complex process that involves different factors, such as the state of mind, and the fact of facing the environment using an object foreign to his body, which, added to the lack of proper prior preparation can cause accidents. Despite the above and the current technological advances, there is no widely available mechanism to help a person with reduced mobility to adapt to the wheelchair he/she is going to use, and to improve the learning curve by optimizing the relationship with the environment. Considering the above, the project aims to create a virtual training system based on serious video games for rehabilitation, so that the person with reduced mobility can adapt and control in the best way the chair that later will manipulate in their daily life. This allows to obtain as a result that the person by means of a system incorporated in a myoelectric bracelet moves the chair in the direction, he/she wants starting in a virtual environment to extrapolate it later in the real environment. La adaptación de una persona que presenta movilidad reducida a la silla de ruedas es un proceso complejo en el que inciden diferentes factores, como el estado de ánimo, y el hecho de enfrentarse al entorno utilizando un objeto ajeno a su cuerpo, lo que, sumado a la falta de la debida preparación previa puede ocasionar accidentes. Pese a lo anterior y a los avances tecnológicos actuales no existe un mecanismo de amplia difusión que facilite a una persona que presenta movilidad reducida la adaptación a la silla de ruedas qué va a utilizar, y a mejorar la curva de aprendizaje optimizando la relación con el entorno. Considerando lo anterior, el proyecto pretende la creación de un sistema de entrenamiento virtual basado en videojuegos serios para la rehabilitación, con el objetivo de que la persona que presenta movilidad reducida pueda adaptarse y controlar de la mejor manera la silla que posteriormente va a manipular en su día a día. Esto permite obtener como resultado que la persona mediante un sistema incorporado en un brazalete mioeléctrico mueva la silla en la dirección que desee iniciando en un entorno virtual para extrapolarlo posteriormente en el entorno real. Ingeniero(a) Biomédico(a) Pregrado Presencial Monografía 2021-08-12T14:22:02Z 2021-08-12T14:22:02Z 2021-06-04 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/4590 La bibliografía es la relación de las fuentes documentales consultadas por el investigador Cabin, F. (s. f.). Furnished Cabin. 1-8. RAE. (2020). Definición de accesibilidad - Diccionario panhispánico del español jurídico - RAE._Diccionario_Panhispánico_Del_Español_Jurídico_Real_Academia_Española._http s://dpej.rae.es/lema/accesibilidad. Dispositivos y tecnologías de apoyo a las personas con discapacidad. (2016). Organización Mundial de La Salud. https://doi.org//entity/disabilities/technology/es/index.html Disabilities_ES._(2015,_December_4)._Disabilities_ES_Discapacidad._https://www.un.or g/development/desa/disabilities-es/ ORGANIZACIÓN_MUNDIAL_DE_LA_SALUD_(OMS)_Discapacidad y rehabilitación. [en línea]_[consultado:_el_21_de_febrero_de_2021]._Disponible_en_internet:_https://www.w ho.int/es/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health MINISTERIO_DE_SALUD_Y_PROTECCIÓN_SOCIAL_2018._Disponible_en:internet:htt ps://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/PS/sala-situacionaldiscapacidad-junio-2018.pdf Nuevo coronavirus – Japón (procedente de China). (2020). Organización Mundial de La Salud._https://doi.org//entity/csr/don/17january2020novelcoronavirusjapanexchina/es/inde x.html Universidad de los Andes–Ingenieros sin fronteras Colombia 2015. Santafé de Bogotá, D.C. (https://isfcolombia.uniandes.edu.co/index.php/eventos/metodologiasdetrabajo). Elder, C. D. (1971). Serious Games. By Clark C. Abt. (New York: The Viking Press, Inc., 1970. Pp. paper.) - A Primer on Simulation and Gaming. By Richard F. Barton. (Englewood Cliffs: Prentice-Hall, Inc., 1970. Pp. paper). American Political Science Review, 65(4), 1158–1159. https://doi.org/10.2307/1953510 Organización Mundial de la Salud (2011). Informe Mundial sobre Discapacidad. Ediciones de la OMS, Ginebra instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Ingeniería Biomédica Facultad de Ingeniería Mecánica, Electrónica y Biomédica Popayán - Alto Cauca |
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