La leyenda del Mohån del municipio de Cogua, Cundinamarca como estrategia metodológica para incentivar a los niños de primera infancia el sentido de pertenencia

This monographic document presents the degree work carried out in the municipality of Cogua, Cundinamarca on the strategy of the Mohan’s Legends, as an educational method that seeks to encourage the sense of belonging of boys and girls, under a qualitative ethnographic research methodology, collecti...

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Main Author: Pinzon Forero, Jenny Nathalia
Other Authors: Jiménez Gutiérrez, Martha Lucía
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2021
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2231
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description This monographic document presents the degree work carried out in the municipality of Cogua, Cundinamarca on the strategy of the Mohan’s Legends, as an educational method that seeks to encourage the sense of belonging of boys and girls, under a qualitative ethnographic research methodology, collecting information through specific resources such as interviews, photographs, among others, that allow giving information about the Coguan reality that not only presents a cultural loss, but also a confusion about the legends and culture of the different regions of Colombia with those of the municipality. As a result, there is a clear differentiation of the cultural own, the regional identity and at the same time an incentive to take care of the natural assets of the municipality in the way of its legends presenting to the students the different rounds, which describe who is the Mohan de Cogua. Moreover, these rounds are found striking even for parents, since it is carried out on with traditional rhythms such as the Creole rumba and the guabina, motivating them to publicize the morals that the Mohan’s legend of the region has to offer, through activities and interpretations that they themselves executed based on these.
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institution Repositorio Digital UAN
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spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-22312024-10-09T23:05:36Z La leyenda del Mohån del municipio de Cogua, Cundinamarca como estrategia metodológica para incentivar a los niños de primera infancia el sentido de pertenencia Pinzon Forero, Jenny Nathalia Jiménez Gutiérrez, Martha Lucía Educación, metodología, Mohán, Infancia, Sentido de pertenencia, Leyenda, Ronda. Educación, metodología, Mohán, Infancia, Sentido de pertenencia, Leyenda, Ronda. This monographic document presents the degree work carried out in the municipality of Cogua, Cundinamarca on the strategy of the Mohan’s Legends, as an educational method that seeks to encourage the sense of belonging of boys and girls, under a qualitative ethnographic research methodology, collecting information through specific resources such as interviews, photographs, among others, that allow giving information about the Coguan reality that not only presents a cultural loss, but also a confusion about the legends and culture of the different regions of Colombia with those of the municipality. As a result, there is a clear differentiation of the cultural own, the regional identity and at the same time an incentive to take care of the natural assets of the municipality in the way of its legends presenting to the students the different rounds, which describe who is the Mohan de Cogua. Moreover, these rounds are found striking even for parents, since it is carried out on with traditional rhythms such as the Creole rumba and the guabina, motivating them to publicize the morals that the Mohan’s legend of the region has to offer, through activities and interpretations that they themselves executed based on these. Éste documento monográfico, presenta el trabajo de grado realizado en el municipio de Cogua, Cundinamarca, sobre la estrategia de la Leyenda del Mohán, como una metodología educativa que busca incentivar el sentido de pertenencia de los niños y niñas, bajo una dinámica investigativa, cualitativa y etnográfica, recolectando información mediante recursos específicos como entrevistas, fotografías, entre otros, que permiten dar información sobre la realidad Coguana, que no solo presenta una perdida cultural sino también una confusión sobre las leyendas y cultura de las distintas regiones de Colombia con las del municipio. De este modo, obteniendo como resultado una clara diferenciación de lo propio, lo regional y al mismo tiempo un incentivo por cuidar los bienes naturales del municipio, dentro de los cuales, al momento de presentar a los estudiantes las diferentes rondas, se incluye la leyenda el Mohán de Cogua, la cual lo describe. Encontrándose que estas rondas son llamativas, incluso para los padres de familia, ya que se realizaron con ritmos tradicionales como son la rumba criolla y la guabina, motivándolos a dar a conocer las moralejas que el Mohán de la región tiene para ofrecer, por medio de actividades e interpretaciones que ellos mismos ejecutaron con base en estas. Licenciado(a) en Educación Artística Con Énfasis En Danzas Y Teatro Pregrado Presencial 2021-03-02T16:31:41Z 2021-03-02T16:31:41Z 2020-11-26 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2231 Alcaldía Mayor de Bogotá . (18 de 03 de 2020). Secretaria de cultura, recreación y deporte. Obtenido de Leyenda de El Mohán: https://www.culturarecreacionydeporte.gov.co/en/node/1269 Alfaro, D., Mendoza, A., & Yepes, Y. (1 de 11 de 2018). Los cuentos y las rondas tradicionales como estrategias para el fortalecimiento de la competencia del lenguaje en los factores de comprensión textual y literatura de los niños de 7 a 12 años de la IE Benjamin Herrera en Arjona Bolivar. 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