Factores motivacionales de los trabajadores de una supertienda de cadena de las sedes Montenegro y Quimbaya

Different aspects of organizational dynamics can be affected by motivation, including staff turnover, job performance, organizational climate, productivity and competitiveness. For this reason, a quantitative-descriptive study was proposed to investigate the motivational factors of the personnel tha...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Echeverri Sánchez, Adolfo
Other Authors: Valencia Restrepo, Sandra Milena
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2021
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2083
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812646991234072576
author Echeverri Sánchez, Adolfo
author2 Valencia Restrepo, Sandra Milena
author_facet Valencia Restrepo, Sandra Milena
Echeverri Sánchez, Adolfo
author_sort Echeverri Sánchez, Adolfo
collection DSpace
description Different aspects of organizational dynamics can be affected by motivation, including staff turnover, job performance, organizational climate, productivity and competitiveness. For this reason, a quantitative-descriptive study was proposed to investigate the motivational factors of the personnel that work in a chain superstore with headquarters in Montenegro and Quimbaya - Quindío, composed of 61 members between 18 and 56 years of age or more, men and women from different areas of the company. The CMT (Work Motivation Questionnaire) was applied to investigate the internal and external dimensions of work motivation and the preferred means of obtaining benefits, and the results were analysed according to their socio-demographic characterisation. The results indicated that internally employees were more motivated by recognition and affiliation, externally by salary and the preferred means of obtaining compensation at work was requisitioning.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-2083
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-20832024-10-09T22:39:53Z Factores motivacionales de los trabajadores de una supertienda de cadena de las sedes Montenegro y Quimbaya Echeverri Sánchez, Adolfo Valencia Restrepo, Sandra Milena Motivación, Desempeño laboral, Productividad, Competitividad, Reconocimiento. Keywords: Motivation, Job Performance, Productivity, Competitiveness, Recognition. Different aspects of organizational dynamics can be affected by motivation, including staff turnover, job performance, organizational climate, productivity and competitiveness. For this reason, a quantitative-descriptive study was proposed to investigate the motivational factors of the personnel that work in a chain superstore with headquarters in Montenegro and Quimbaya - Quindío, composed of 61 members between 18 and 56 years of age or more, men and women from different areas of the company. The CMT (Work Motivation Questionnaire) was applied to investigate the internal and external dimensions of work motivation and the preferred means of obtaining benefits, and the results were analysed according to their socio-demographic characterisation. The results indicated that internally employees were more motivated by recognition and affiliation, externally by salary and the preferred means of obtaining compensation at work was requisitioning. Diferentes aspectos de la dinámica organizacional pueden ser afectados por la motivación, entre ellos la rotación de personal, el desempeño laboral, el clima organizacional, la productividad y la competitividad. Por ello, se propuso un estudio cuantitativo – descriptivo para investigar los factores motivacionales del personal que labora en una supertienda de cadena con sedes en Montenegro y Quimbaya – Quindío, compuesto por 61 integrantes entre hombres y mujeres de las diferentes áreas de la empresa, entre los 18 y 56 años o más. Se hizo uso del Cuestionario de Motivación para el Trabajo para indagar en las dimensiones internas, externas de la motivación laboral y los medios preferidos para obtener beneficios, y se analizaron los resultados de acuerdo a su caracterización sociodemográfica. Los resultados indicaron que internamente los empleados se encontraban más motivados por el reconocimiento y la afiliación, externamente por el salario y el medio preferido para obtener retribuciones en el trabajo es la requisición. Programa Nacional en Ciencias Humanas, Sociales y Educación Psicólogo(a) Pregrado Distancia 2021-03-01T19:00:59Z 2021-03-01T19:00:59Z 2020-05-31 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2083 Lagos, C. (2013). Factores motivacionales del personal vinculado por contrato de prestación de servicios del DANE Armenia. Tesis de grado. Universidad Antonio Nariño, Armenia. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología Facultad de Psicología Armenia
spellingShingle Motivación, Desempeño laboral, Productividad, Competitividad, Reconocimiento.
Keywords: Motivation, Job Performance, Productivity, Competitiveness, Recognition.
Echeverri Sánchez, Adolfo
Factores motivacionales de los trabajadores de una supertienda de cadena de las sedes Montenegro y Quimbaya
title Factores motivacionales de los trabajadores de una supertienda de cadena de las sedes Montenegro y Quimbaya
title_full Factores motivacionales de los trabajadores de una supertienda de cadena de las sedes Montenegro y Quimbaya
title_fullStr Factores motivacionales de los trabajadores de una supertienda de cadena de las sedes Montenegro y Quimbaya
title_full_unstemmed Factores motivacionales de los trabajadores de una supertienda de cadena de las sedes Montenegro y Quimbaya
title_short Factores motivacionales de los trabajadores de una supertienda de cadena de las sedes Montenegro y Quimbaya
title_sort factores motivacionales de los trabajadores de una supertienda de cadena de las sedes montenegro y quimbaya
topic Motivación, Desempeño laboral, Productividad, Competitividad, Reconocimiento.
Keywords: Motivation, Job Performance, Productivity, Competitiveness, Recognition.
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2083
work_keys_str_mv AT echeverrisanchezadolfo factoresmotivacionalesdelostrabajadoresdeunasupertiendadecadenadelassedesmontenegroyquimbaya
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros