"FAROTAS" Descripción de los procesos creativos específicos del cuerpo interpretativo.

The present research is born of the concern to understand the corporal, technical, sensitive, interpretative, experimental, improvisational and scenic construction of the interpretive body that was carried out within the research process, formation, creation and development of the piece "Farota...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Rengifo Dosantos, Néstor Felipe, Torres Beltrán, Daniel Sebastian
Other Authors: Rodríguez Ramírez, Edwin Johanni
Format: Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2021
Subjects:
Online Access:http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/1954
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812648125976805376
author Rengifo Dosantos, Néstor Felipe
Torres Beltrán, Daniel Sebastian
author2 Rodríguez Ramírez, Edwin Johanni
author_facet Rodríguez Ramírez, Edwin Johanni
Rengifo Dosantos, Néstor Felipe
Torres Beltrán, Daniel Sebastian
author_sort Rengifo Dosantos, Néstor Felipe
collection DSpace
description The present research is born of the concern to understand the corporal, technical, sensitive, interpretative, experimental, improvisational and scenic construction of the interpretive body that was carried out within the research process, formation, creation and development of the piece "Farotas" of the Orkéseos Dance Company. Delving into the fact of body construction, where interdisciplinary tools of art are adopted, from the perspective of an urban context in the city of Bogotá. Also, this research shows a different route from a methodology of body making and seeks to analyze a cultural phenomenon of the country being in this case the manifestation of the Farotas.
format Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización)
id repositorio.uan.edu.co-123456789-1954
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2021
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-19542024-10-09T23:12:55Z "FAROTAS" Descripción de los procesos creativos específicos del cuerpo interpretativo. Rengifo Dosantos, Néstor Felipe Torres Beltrán, Daniel Sebastian Rodríguez Ramírez, Edwin Johanni Cuerpo, interpretativo, proceso, Farotas, técnica, contexto, investigación. Body, interpretative, process, Farotas, technique, context, research. The present research is born of the concern to understand the corporal, technical, sensitive, interpretative, experimental, improvisational and scenic construction of the interpretive body that was carried out within the research process, formation, creation and development of the piece "Farotas" of the Orkéseos Dance Company. Delving into the fact of body construction, where interdisciplinary tools of art are adopted, from the perspective of an urban context in the city of Bogotá. Also, this research shows a different route from a methodology of body making and seeks to analyze a cultural phenomenon of the country being in this case the manifestation of the Farotas. La presente investigación, nace de la inquietud por entender el funcionamiento corporal, técnico, sensitivo, interpretativo, experimental, de improvisación y construcción escénica del cuerpo interpretativo que se llevó a cabo dentro del proceso de investigación, formación, creación y desarrollo de la obra “Farotas” de la Compañía de danza Orkéseos. Profundizando en el hecho de la construcción corporal, en donde se adoptan herramientas interdisciplinares del arte, desde la perspectiva de un contexto urbano en la ciudad de Bogotá. Asimismo, esta investigación muestra una ruta distinta de una metodología de elaboración de cuerpo y busca analizar un fenómeno cultural del país siendo en este caso la manifestación de las Farotas. Licenciado(a) en Educación Artística Con Énfasis En Danzas Y Teatro Pregrado Presencial 2021-02-25T22:26:23Z 2021-02-25T22:26:23Z 2020-06-04 Trabajo de grado (Pregrado y/o Especialización) info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/1954 Arévalo, J. M. (2004). La tradición, el patrimonio y la identidad. Revista de estudios extremeños, 60(3), 925-956. Becerra Gaviria, T. Género en movimiento: carnaval e identidad en la Danza de las Farotas (Bachelor's thesis, Facultad de Comunicación y Lenguaje). Cuesta, I. (2013). Afección, intuición y visualización. El cuerpo que compone. Duvelle (2011) Tradición oral y transmisión del patrimonio cultural e inmaterial UNESCO Espitia, M. E. (2017). Resonancias sensibles de la bailabilidad bullerenguera. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana. García, K. (2015) La Danza tradicional en Bogotá: cavildando reflexiones. https://www.researchgate.net/publication/288684567_La_danza_folklorica_en_Bogota_cavilando_reflexiones. Gaviria, T. B. (30 de Mayo de 2011). Género en movimiento: carnaval e Identidad en la Danza de las Farotas. Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana. Lineamientos del Plan Nacional de Danza para un país que baila 2010-2020. Obtenido de http://www. mincultura. gov. co/areas/artes/danza/Documents/LineamientosPlanDanz a2aEdicion. pdf. Matoso, E. (1996). El cuerpo, territorio escénico. Buenos Aires. Paidós SAICF. Ospina, C. (2000). El Son de Farotas. Rivas, G. L. (2014). Cuerpo: efectos escénicos y literarios. Pina Bausch. España: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Sanchez, J. S. (2017). El mito – Poema de la danza: Las Farotas. Calle Cultural. Vargas, A. (2016) Entre tradición y contemporaneidad. Análisis de las propuestas escénicas de la danza folclórica en Bogotá y su relación con las políticas distritales de estímulos http://bdigital.unal.edu.co/52284/1/52517911.2016.pdf. Zamot, W. P. (2005). Manual de teatro escolar: alternativas para el maestro. La Editorial, UPR. instname:Universidad Antonio Nariño reponame:Repositorio Institucional UAN repourl:https://repositorio.uan.edu.co/ spa Acceso abierto Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura En Educación Artística Con Énfasis En Danzas Y Teatro Facultad de Educación Bogotá - Ibérica
spellingShingle Cuerpo, interpretativo, proceso, Farotas, técnica, contexto, investigación.
Body, interpretative, process, Farotas, technique, context, research.
Rengifo Dosantos, Néstor Felipe
Torres Beltrán, Daniel Sebastian
"FAROTAS" Descripción de los procesos creativos específicos del cuerpo interpretativo.
title "FAROTAS" Descripción de los procesos creativos específicos del cuerpo interpretativo.
title_full "FAROTAS" Descripción de los procesos creativos específicos del cuerpo interpretativo.
title_fullStr "FAROTAS" Descripción de los procesos creativos específicos del cuerpo interpretativo.
title_full_unstemmed "FAROTAS" Descripción de los procesos creativos específicos del cuerpo interpretativo.
title_short "FAROTAS" Descripción de los procesos creativos específicos del cuerpo interpretativo.
title_sort farotas descripcion de los procesos creativos especificos del cuerpo interpretativo
topic Cuerpo, interpretativo, proceso, Farotas, técnica, contexto, investigación.
Body, interpretative, process, Farotas, technique, context, research.
url http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/1954
work_keys_str_mv AT rengifodosantosnestorfelipe farotasdescripciondelosprocesoscreativosespecificosdelcuerpointerpretativo
AT torresbeltrandanielsebastian farotasdescripciondelosprocesoscreativosespecificosdelcuerpointerpretativo
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros