Avances en la caracterización del pensamiento matemático de los docentes de básica primaria en la creación de problemas de aritmética y álgebra.
The present research proposes to deepen the characterization of the mathematical thinking of primary school teachers by creating arithmetic and algebra problems. To achieve this, the action research methodology is used where, following a continuous period of planning, action, observation and reflect...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Otros Autores: | |
Formato: | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Doctorado |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Antonio Nariño
2025
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12546 |
Etiquetas: |
Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
|
_version_ | 1827257894702153728 |
---|---|
author | Hermosa Trujillo, Jairo Alfonso |
author2 | Dr. Rafael Sánchez Lamoneda |
author_facet | Dr. Rafael Sánchez Lamoneda Hermosa Trujillo, Jairo Alfonso |
author_sort | Hermosa Trujillo, Jairo Alfonso |
collection | DSpace |
description | The present research proposes to deepen the characterization of the mathematical
thinking of primary school teachers by creating arithmetic and algebra problems. To
achieve this, the action research methodology is used where, following a continuous
period of planning, action, observation and reflection, five training workshops are
designed and implemented that include various activities: Workshop I of
contextualization; Workshop II on creating arithmetic problems; Workshop III on
developing problems based on the modification of existing arithmetic problems;
Workshop IV on creating problems that involve identifying patterns; and Workshop V
creating problems based on situations that involved the use of scales. In addition, a
final interview is carried out with the participating teachers, to understand their ideas
about this exercise that reaffirms their training activity. |
format | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Doctorado |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-12546 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | Español |
publishDate | 2025 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-125462025-03-03T15:03:56Z Avances en la caracterización del pensamiento matemático de los docentes de básica primaria en la creación de problemas de aritmética y álgebra. Hermosa Trujillo, Jairo Alfonso Dr. Rafael Sánchez Lamoneda Creación de problemas resolución de problemas pensamiento matemático formación docente Problem posing mathematical problem solving Mathematical thinking teacher training The present research proposes to deepen the characterization of the mathematical thinking of primary school teachers by creating arithmetic and algebra problems. To achieve this, the action research methodology is used where, following a continuous period of planning, action, observation and reflection, five training workshops are designed and implemented that include various activities: Workshop I of contextualization; Workshop II on creating arithmetic problems; Workshop III on developing problems based on the modification of existing arithmetic problems; Workshop IV on creating problems that involve identifying patterns; and Workshop V creating problems based on situations that involved the use of scales. In addition, a final interview is carried out with the participating teachers, to understand their ideas about this exercise that reaffirms their training activity. La presente investigación propone profundizar en la caracterización del pensamiento matemático de los docentes de primaria mediante la creación de problemas de aritmética y álgebra. Para lograrlo, se emplea la metodología investigación acción en donde siguiendo un periodo continuo de planificación, acción, observación y reflexión, se diseñan e implementan cinco talleres de formación que incluyen diversas actividades: el Taller I de contextualización; el Taller II de creación de problemas aritméticos; el Taller III de elaboración de problemas a partir de la modificación de problemas aritméticos existentes; el Taller IV de creación de problemas que involucran la identificación de patrones; y el Taller V de creación de problemas basados en situaciones que implicaban el uso de balanzas. Además, se realiza una entrevista final a los docentes participantes, para comprender sus ideas sobre este ejercicio que reafirma su actividad formadora. final Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2025-03-03T15:03:53Z 2025-03-03T15:03:53Z 2024-12-12 2025-03-03 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Doctorado Estudio descriptivo info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12546 Español Attribution-NoDerivs 2.5 Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.5/co/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Ciencias Bogotá - Federmán Ball, D. L. (2000). Bridging Practices. Intertwining content and pedagogy in teaching and learning to teach. Journal of Teacher Education, 51(3), pp. 241–247. Ball, D.L., Thames, M.H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59 (5), 389-407. Baumanns, L. (2022). Mathematical Problem Posing. Conceptual considerations and empirical investigations for understanding the process of problem posing. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-39917-7. Baumanns, L. (2022). Rethinking problem-posing situations: A review. Mathematical Problem Posing: Conceptual Considerations and Empirical Investigations for Understanding the Process of Problem Posing, pp. 87-121. Baumanns, L., & Rott, B. (2022). Developing a framework for characterising problemposing activities: A review. Research in Mathematics Education, 24(1), pp. 28-50. Baumanns, L., & Rott, B. (2022). Identifying Metacognitive Behavior in Problem-Posing Processes. Development of a Framework and a Proof of Concept. International Journal of Science and Mathematics Education p, 21:1381–1406. Blanco Lorenzo, J. (1996). Formación inicial del profesorado de primaria en el área de matemáticas Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, ISSN-e 2386-3927, ISSN 2386-3927, Nº 14, 1996, págs. 99-117. Blanton, M. L. y Kaput, J. (2005). Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 36(5), pp. 412-446. Bonotto, C. (2013). Artifacts as sources for problem-posing activities. Educational studies in Mathematics, 83, pp. 37-55. Brown, S. I., & Walter, M. I. (2005). The art of problem posing. Psychology Press, p.64. |
spellingShingle | Creación de problemas resolución de problemas pensamiento matemático formación docente Problem posing mathematical problem solving Mathematical thinking teacher training Hermosa Trujillo, Jairo Alfonso Avances en la caracterización del pensamiento matemático de los docentes de básica primaria en la creación de problemas de aritmética y álgebra. |
title | Avances en la caracterización del pensamiento matemático de los docentes de básica primaria en la creación de problemas de aritmética y álgebra. |
title_full | Avances en la caracterización del pensamiento matemático de los docentes de básica primaria en la creación de problemas de aritmética y álgebra. |
title_fullStr | Avances en la caracterización del pensamiento matemático de los docentes de básica primaria en la creación de problemas de aritmética y álgebra. |
title_full_unstemmed | Avances en la caracterización del pensamiento matemático de los docentes de básica primaria en la creación de problemas de aritmética y álgebra. |
title_short | Avances en la caracterización del pensamiento matemático de los docentes de básica primaria en la creación de problemas de aritmética y álgebra. |
title_sort | avances en la caracterizacion del pensamiento matematico de los docentes de basica primaria en la creacion de problemas de aritmetica y algebra |
topic | Creación de problemas resolución de problemas pensamiento matemático formación docente Problem posing mathematical problem solving Mathematical thinking teacher training |
url | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12546 |
work_keys_str_mv | AT hermosatrujillojairoalfonso avancesenlacaracterizaciondelpensamientomatematicodelosdocentesdebasicaprimariaenlacreaciondeproblemasdearitmeticayalgebra |