El enfoque genético y la resolución de problemas en la educación matemática aplicada a la matemática discreta
This thesis presents research focused on inquiry-based learning and the genetic approach, applied to the context of discrete mathematics, which seeks to advance the characterization of mathematical thinking. First, a review is made of the current state of the literature on the concepts of mathematic...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Doctorado |
Language: | Español |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2025
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12373 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1831063024323002368 |
---|---|
author | Giraldo Mahecha, Octavio |
author2 | Chacón Guerrero, Gerardo Antonio |
author_facet | Chacón Guerrero, Gerardo Antonio Giraldo Mahecha, Octavio |
author_sort | Giraldo Mahecha, Octavio |
collection | DSpace |
description | This thesis presents research focused on inquiry-based learning and the genetic approach,
applied to the context of discrete mathematics, which seeks to advance the characterization of
mathematical thinking. First, a review is made of the current state of the literature on the
concepts of mathematical thinking, inquiry-based learning, discrete mathematics, and the
genetic approach, highlighting their interrelations and the relevance of this research in the
educational field, as well as its novelty and pertinence. |
format | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Doctorado |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-12373 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | Español |
publishDate | 2025 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-123732025-02-17T14:09:41Z El enfoque genético y la resolución de problemas en la educación matemática aplicada a la matemática discreta Giraldo Mahecha, Octavio Chacón Guerrero, Gerardo Antonio Aprendizaje basado en la indagación resolución de problemas enfoque genético matemáticas discretas pensamiento matemático Inquiry based learning problem solving genetic approach discrete mathematics mathematical thinking This thesis presents research focused on inquiry-based learning and the genetic approach, applied to the context of discrete mathematics, which seeks to advance the characterization of mathematical thinking. First, a review is made of the current state of the literature on the concepts of mathematical thinking, inquiry-based learning, discrete mathematics, and the genetic approach, highlighting their interrelations and the relevance of this research in the educational field, as well as its novelty and pertinence. Esta tesis presenta una investigación centrada en el aprendizaje basado en la indagación y el enfoque genético, aplicada al contexto de las matemáticas discretas que busca avanzar en la caracterización del pensamiento matemático. En primer lugar, se realiza un recorrido por el estado actual de la literatura sobre los conceptos de pensamiento matemático, aprendizaje basado en la indagación, matemáticas discretas y enfoque genético, destacando sus interrelaciones y la relevancia de esta investigación en el ámbito educativo, así como su novedad y pertinencia. final Doctor(a) en Educación Matemática Doctorado Presencial Investigación 2025-02-17T14:09:39Z 2025-02-17T14:09:39Z 2024-06-11 2025-02-17 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Doctorado Estudio descriptivo info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12373 Español Attribution-NoDerivs 2.5 Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.5/co/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Doctorado en Educación Matemática Facultad de Ciencias Bogotá - Federmán instname:Universidad Antonio Nariño Anzola, C. (2017). Aances en la on cocaracterizacion del pensamiento combinatorio. Universidad Antonio Nariño Artigue, M., & Blomhøj, M. (2013). Conceptualizing inquiry-based education in mathematics. ZDM - International Journal on Mathematics Education, 45(6), 797–810. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0506-6 Bennett, A. B. (2022). A whole new learning space: exploring classroom variability for teaching mathematics via active learning. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(1), 108–130. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1961033 Bouhjar, K., Andrews-Larson, C., & Haider, M. Q. (2021). An analytical comparison of students’ reasoning in the context of Inquiry-Oriented Instruction: The case of span and linear independence. Journal of Mathematical Behavior, 64. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2021.100908 Coenen, T., Hof, F., & Verhoef, N. (2018). Combinatorial Reasoning to Solve Problems. In E. Hart & J. Sandefur (Eds.), Teaching and Learning Discrete Mathematics Worldwide: Curriculum and Research. ICME-13 Monographs. (pp. 69–79). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-70308-4_5 Colipan, X., & Liendo, A. (2022). Discrete mathematics as a resource for developing scientific activity in the classroom. ZDM - Mathematics Education, 54(4), 909–923. https://doi.org/10.1007/s11858-022-01380-4 De Chenne, A., & Lockwood, E. (2022). A task to connect counting processes to lists of outcomes in combinatorics. Journal of Mathematical Behavior, 65. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2021.100932 Estopiñán, M., & Telot, J. (2017). Contribución de la matemática discreta a la formación del ingeniero informático Enseñanza de la Informática View project Enseñanza de la Informática View project. https://www.researchgate.net/publication/319270773 Fried, M. N., & Jahnke, H. N. (2015). Otto Toeplitz’s 1927 paper on the genetic method in the teaching of mathematics. Science in Context, 28(2), 285–295. https://doi.org/10.1017/S0269889715000034 Furinghetti, F. (2019). Rethinking history and epistemology in mathematics education*. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 967–994. https://doi.org/10.1080/0020739X.2019.1565454 |
spellingShingle | Aprendizaje basado en la indagación resolución de problemas enfoque genético matemáticas discretas pensamiento matemático Inquiry based learning problem solving genetic approach discrete mathematics mathematical thinking Giraldo Mahecha, Octavio El enfoque genético y la resolución de problemas en la educación matemática aplicada a la matemática discreta |
title | El enfoque genético y la resolución de problemas en la educación matemática aplicada a la matemática discreta |
title_full | El enfoque genético y la resolución de problemas en la educación matemática aplicada a la matemática discreta |
title_fullStr | El enfoque genético y la resolución de problemas en la educación matemática aplicada a la matemática discreta |
title_full_unstemmed | El enfoque genético y la resolución de problemas en la educación matemática aplicada a la matemática discreta |
title_short | El enfoque genético y la resolución de problemas en la educación matemática aplicada a la matemática discreta |
title_sort | el enfoque genetico y la resolucion de problemas en la educacion matematica aplicada a la matematica discreta |
topic | Aprendizaje basado en la indagación resolución de problemas enfoque genético matemáticas discretas pensamiento matemático Inquiry based learning problem solving genetic approach discrete mathematics mathematical thinking |
url | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12373 |
work_keys_str_mv | AT giraldomahechaoctavio elenfoquegeneticoylaresoluciondeproblemasenlaeducacionmatematicaaplicadaalamatematicadiscreta |