Análisis del conocimiento del contenido en docentes de Matemáticas sobre el razonamiento Proporcional en un contexto rural de Quetame

The objective of this research was to describe the specialized content knowledge on proportional reasoning used by fifth grade mathematics teachers in the rural area of the municipality of Quetame, Colombia. This study adopts a qualitative approach through the case study methodology, which allows a...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Baquero Romero, Eilen Daniela
Other Authors: Vesga Bravo, Grace Judith
Format: Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
Language:Español
Published: Universidad Antonio Nariño 2025
Subjects:
Online Access:https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12083
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1824086912003997696
author Baquero Romero, Eilen Daniela
author2 Vesga Bravo, Grace Judith
author_facet Vesga Bravo, Grace Judith
Baquero Romero, Eilen Daniela
author_sort Baquero Romero, Eilen Daniela
collection DSpace
description The objective of this research was to describe the specialized content knowledge on proportional reasoning used by fifth grade mathematics teachers in the rural area of the municipality of Quetame, Colombia. This study adopts a qualitative approach through the case study methodology, which allows a deep and contextualized understanding, it focuses on how educators understand mathematical concepts on proportional reasoning, it also analyzes how their own solution strategies can be teaching strategies
format Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
id repositorio.uan.edu.co-123456789-12083
institution Repositorio Digital UAN
language Español
publishDate 2025
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-120832025-01-21T16:52:39Z Análisis del conocimiento del contenido en docentes de Matemáticas sobre el razonamiento Proporcional en un contexto rural de Quetame Baquero Romero, Eilen Daniela Vesga Bravo, Grace Judith razonamiento proporcional conocimiento especializado contenido educación primaria proportional reasoning Specialized content knowledge primary education The objective of this research was to describe the specialized content knowledge on proportional reasoning used by fifth grade mathematics teachers in the rural area of the municipality of Quetame, Colombia. This study adopts a qualitative approach through the case study methodology, which allows a deep and contextualized understanding, it focuses on how educators understand mathematical concepts on proportional reasoning, it also analyzes how their own solution strategies can be teaching strategies Esta investigación tuvo como objetivo analizar el conocimiento de contenido especializado sobre razonamiento proporcional que emplean los docentes de matemáticas de quinto grado en el área rural del municipio de Quetame, Colombia. Este estudio adopta un enfoque cualitativo mediante la metodología de estudio de caso, lo que permite una comprensión profunda y contextualizada, se centra en cómo los educadores comprenden los conceptos matemáticos sobre razonamiento proporcional, se analiza además cómo sus propias estrategias de solución pueden ser estrategias de enseñanza final Licenciado(a) en Matemáticas Pregrado Presencial Monografía 2025-01-21T16:52:36Z 2025-01-21T16:52:36Z 2024-11-25 2025-01-21 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado Estudio descriptivo info:eu-repo/semantics/acceptedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12083 Español info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Licenciatura en Matemáticas Facultad de Educación Bogotá - Sur instname:Universidad Antonio Nariño Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Boletim de Educação Matemática, 28, 21-41. https:/doi.org/10.1590/1980-4415v28n48a02 Buforn, Á., & Fernández, C. (2014). Conocimiento de matemáticas especializado de los estudiantes para maestro de primaria en relación al razonamiento proporcional. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 28, 21-41. De Educación, L. G. (1994). Ministerio de educación nacional. Bogotá, Colombia. Depaepe, F., Verschaffel, L., & Kelchtermans, G. (2013). Pedagogical content knowledge: A systematic review of the way in which the concept has pervaded mathematics educational research. Teaching and Teacher Education, 34, 12– 25. https://doi-org.ezproxy.uan.edu.co/10.1016/j.tate.2013.03.001 Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an educational task. Reidel Publishing Company. Freudenthal, H. (1978). Address to the first conference of IGPME (International Group for the Psychology of Mathematical Education), at Utrecht 29 August 1977. Educational Studies in Mathematics, 1-5. Hernandez-Sampieri y Mendoza (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Macgraw Hill Hill, H. C., Rowan, B., & Ball, D. L. (2005). Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achievement. American educational research journal, 42(2), 371-406. Jiménez Chaves, V. E. (2012). El estudio de caso y su implementación en la investigación. Revista internacional de investigación en ciencias sociales, 8(1), 141-150. Kind, V. (2009). Pedagogical content knowledge in science education: perspectives and potential for progress. Studies in science education, 45(2), 169-204. https://doi.org/10.1080/03057260903142285 Lamon, S. J. Teaching fractions and ratios for understanding. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1999 Lamon, S. J. (2005). More: In-depth discussion of the reasoning activities in Teaching fractions and ratios for understanding. Routledge.
spellingShingle razonamiento proporcional
conocimiento especializado
contenido
educación primaria
proportional reasoning
Specialized content
knowledge
primary education
Baquero Romero, Eilen Daniela
Análisis del conocimiento del contenido en docentes de Matemáticas sobre el razonamiento Proporcional en un contexto rural de Quetame
title Análisis del conocimiento del contenido en docentes de Matemáticas sobre el razonamiento Proporcional en un contexto rural de Quetame
title_full Análisis del conocimiento del contenido en docentes de Matemáticas sobre el razonamiento Proporcional en un contexto rural de Quetame
title_fullStr Análisis del conocimiento del contenido en docentes de Matemáticas sobre el razonamiento Proporcional en un contexto rural de Quetame
title_full_unstemmed Análisis del conocimiento del contenido en docentes de Matemáticas sobre el razonamiento Proporcional en un contexto rural de Quetame
title_short Análisis del conocimiento del contenido en docentes de Matemáticas sobre el razonamiento Proporcional en un contexto rural de Quetame
title_sort analisis del conocimiento del contenido en docentes de matematicas sobre el razonamiento proporcional en un contexto rural de quetame
topic razonamiento proporcional
conocimiento especializado
contenido
educación primaria
proportional reasoning
Specialized content
knowledge
primary education
url https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/12083
work_keys_str_mv AT baqueroromeroeilendaniela analisisdelconocimientodelcontenidoendocentesdematematicassobreelrazonamientoproporcionalenuncontextoruraldequetame
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros