Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B.
This research aims to describe the internalized and externalized behaviors present in the primary school students of the Institución Educativa Distrital Unión Europea. Initially we review theoretical based on child psychopathology from the dimensional focus set from Achenbach & Rescorla, and the...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
Language: | Español |
Published: |
Universidad Antonio Nariño
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11665 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1813940234748952576 |
---|---|
author | Diana Elizabeth, Cocuy Barrera |
author2 | Alejandro, Barbosa |
author_facet | Alejandro, Barbosa Diana Elizabeth, Cocuy Barrera |
author_sort | Diana Elizabeth, Cocuy Barrera |
collection | DSpace |
description | This research aims to describe the internalized and externalized behaviors present in the
primary school students of the Institución Educativa Distrital Unión Europea. Initially
we review theoretical based on child psychopathology from the dimensional focus set
from Achenbach & Rescorla, and the description of internalizing and externalizing
behaviors and mixed. From a sample of 93 students was held the application of the
instrument Child Behavior Checklist - Format to parent Child Behavior Checklist
(CBCL/6-18) ( CBCL , Achenbach & Rescorla , 2001) to identify the presence of
internalized and externalized behaviors expressed by the child in the past 6 months. The
methodology used in this research is descriptive, not experimental - cross. The
investigation confirmed the existence of internalized and externalized behaviors in boys
and girls, showing a high frequency of behaviors related to somatic complaints and
aggressive behaviors in both genders. |
format | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-11665 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | Español |
publishDate | 2024 |
publisher | Universidad Antonio Nariño |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-116652024-10-21T20:45:33Z Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. Diana Elizabeth, Cocuy Barrera Alejandro, Barbosa problemas de conducta conductas internalizadas conductas externalizadas conductas mixtas behavior problems internalized behaviors externalized behaviors mixed behaviors This research aims to describe the internalized and externalized behaviors present in the primary school students of the Institución Educativa Distrital Unión Europea. Initially we review theoretical based on child psychopathology from the dimensional focus set from Achenbach & Rescorla, and the description of internalizing and externalizing behaviors and mixed. From a sample of 93 students was held the application of the instrument Child Behavior Checklist - Format to parent Child Behavior Checklist (CBCL/6-18) ( CBCL , Achenbach & Rescorla , 2001) to identify the presence of internalized and externalized behaviors expressed by the child in the past 6 months. The methodology used in this research is descriptive, not experimental - cross. The investigation confirmed the existence of internalized and externalized behaviors in boys and girls, showing a high frequency of behaviors related to somatic complaints and aggressive behaviors in both genders. La presente investigación tiene como objetivo describir las conductas internalizadas y externalizadas presentes en los estudiantes de básica primaria de la Institución Educativa Distrital Unión Europea. Inicialmente se hace una revisión teórica basada en la psicopatología infantil desde el enfoque dimensional establecido Achenbach y Rescorla, y la descripción de comportamientos internalizantes, externalizantes y mixtos. A partir de una muestra de 93 estudiantes se realizó la aplicación del instrumento Lista de Chequeo de la Conducta Infantil – Formato para padres Child Behavior Checklist (CBCL/6-18) (CBCL; Achenbach y Rescorla, 2001), para identificar la presencia de conductas internalizadas y externalizadas expresadas por el niño en los últimos 6 meses. La metodología utilizada en esta investigación es de tipo descriptivo no experimentaltransversal. En la investigación, se confirmó la existencia de conductas internalizadas y externalizadas tanto en niños como en las niñas, evidenciándose una alta frecuencia de conductas relacionadas a quejas somáticas y conductas agresivas en ambos géneros. final Psicólogo(a) Pregrado Presencial Monografía 2024-10-21T20:45:31Z 2024-10-21T20:45:31Z 2014-02-03 2024-10-21 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado Estudio descriptivo Versión final del autor, Versión aceptada para publicar http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11665 Español Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología Facultad de Psicología Bogotá - Sur instname:Universidad Antonio Nariño Achenbach, T. M. (1991). Manual for the child behavior checklist and 1991 profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department Psychiatry. Achenbach, T. M., (2001) Challenges and benefits of assessment, diagnosis, and taxonomy for clinical practice and research. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 35, 263-721. Achenbach T. M. y Edelbrock, C.S. (1978) The classification of Child psychopathology: a review of analysis empirical efforts. Psychological Bulletin, 85(6), 1275-1301. Achenbach, T. M. y Edelbrock, C.S. (1983). Manual for the child behavior checklist and revised child behavior profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry. Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School-Age Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families. Achenbach, T.M., Howell, C.T., Mc-Conaughy, S.H. & Stanger, C. (1995). Six year predictors of problems in a national sample, III: transition to young adult syndromes. Journal of American Academy Child Adolescent Psychiatry, 34,658–669. Almonte C, Montt M, Correa A, (2006) Psicopatología infantil y de la adolescencia. Santiago, Chile: Mediterráneo Ltda.; 27-33. American Psychiatric Association. (2000) DSM IV Manual Diagnostico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Barcelona: Ed. Masson. Andraca. I. Pino. P., La Parra. A., Rivera. F., & Castillo. M. (2002). Risk Factors for psicomotor development among infants born under optimal biological conditions. Saude Pública. 32, 2 – 10 Barkley, R. A. (1988). Attention. En M. Tramontana y S. Hooper (Eds.). Assessment issues in child clinical neuropsychology. New York: Plenum. |
spellingShingle | problemas de conducta conductas internalizadas conductas externalizadas conductas mixtas behavior problems internalized behaviors externalized behaviors mixed behaviors Diana Elizabeth, Cocuy Barrera Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title | Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title_full | Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title_fullStr | Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title_full_unstemmed | Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title_short | Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. |
title_sort | conductas internalizadas y externalizadas en los estudiantes de basica primaria de la institucion educativa distrital union europea sede b |
topic | problemas de conducta conductas internalizadas conductas externalizadas conductas mixtas behavior problems internalized behaviors externalized behaviors mixed behaviors |
url | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11665 |
work_keys_str_mv | AT dianaelizabethcocuybarrera conductasinternalizadasyexternalizadasenlosestudiantesdebasicaprimariadelainstitucioneducativadistritalunioneuropeasedeb |