Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B.

This research aims to describe the internalized and externalized behaviors present in the primary school students of the Institución Educativa Distrital Unión Europea. Initially we review theoretical based on child psychopathology from the dimensional focus set from Achenbach & Rescorla, and the...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Diana Elizabeth, Cocuy Barrera
Other Authors: Alejandro, Barbosa
Format: Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
Language:Español
Published: Universidad Antonio Nariño 2024
Subjects:
Online Access:https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11665
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813940234748952576
author Diana Elizabeth, Cocuy Barrera
author2 Alejandro, Barbosa
author_facet Alejandro, Barbosa
Diana Elizabeth, Cocuy Barrera
author_sort Diana Elizabeth, Cocuy Barrera
collection DSpace
description This research aims to describe the internalized and externalized behaviors present in the primary school students of the Institución Educativa Distrital Unión Europea. Initially we review theoretical based on child psychopathology from the dimensional focus set from Achenbach & Rescorla, and the description of internalizing and externalizing behaviors and mixed. From a sample of 93 students was held the application of the instrument Child Behavior Checklist - Format to parent Child Behavior Checklist (CBCL/6-18) ( CBCL , Achenbach & Rescorla , 2001) to identify the presence of internalized and externalized behaviors expressed by the child in the past 6 months. The methodology used in this research is descriptive, not experimental - cross. The investigation confirmed the existence of internalized and externalized behaviors in boys and girls, showing a high frequency of behaviors related to somatic complaints and aggressive behaviors in both genders.
format Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado
id repositorio.uan.edu.co-123456789-11665
institution Repositorio Digital UAN
language Español
publishDate 2024
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-116652024-10-21T20:45:33Z Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B. Diana Elizabeth, Cocuy Barrera Alejandro, Barbosa problemas de conducta conductas internalizadas conductas externalizadas conductas mixtas behavior problems internalized behaviors externalized behaviors mixed behaviors This research aims to describe the internalized and externalized behaviors present in the primary school students of the Institución Educativa Distrital Unión Europea. Initially we review theoretical based on child psychopathology from the dimensional focus set from Achenbach & Rescorla, and the description of internalizing and externalizing behaviors and mixed. From a sample of 93 students was held the application of the instrument Child Behavior Checklist - Format to parent Child Behavior Checklist (CBCL/6-18) ( CBCL , Achenbach & Rescorla , 2001) to identify the presence of internalized and externalized behaviors expressed by the child in the past 6 months. The methodology used in this research is descriptive, not experimental - cross. The investigation confirmed the existence of internalized and externalized behaviors in boys and girls, showing a high frequency of behaviors related to somatic complaints and aggressive behaviors in both genders. La presente investigación tiene como objetivo describir las conductas internalizadas y externalizadas presentes en los estudiantes de básica primaria de la Institución Educativa Distrital Unión Europea. Inicialmente se hace una revisión teórica basada en la psicopatología infantil desde el enfoque dimensional establecido Achenbach y Rescorla, y la descripción de comportamientos internalizantes, externalizantes y mixtos. A partir de una muestra de 93 estudiantes se realizó la aplicación del instrumento Lista de Chequeo de la Conducta Infantil – Formato para padres Child Behavior Checklist (CBCL/6-18) (CBCL; Achenbach y Rescorla, 2001), para identificar la presencia de conductas internalizadas y externalizadas expresadas por el niño en los últimos 6 meses. La metodología utilizada en esta investigación es de tipo descriptivo no experimentaltransversal. En la investigación, se confirmó la existencia de conductas internalizadas y externalizadas tanto en niños como en las niñas, evidenciándose una alta frecuencia de conductas relacionadas a quejas somáticas y conductas agresivas en ambos géneros. final Psicólogo(a) Pregrado Presencial Monografía 2024-10-21T20:45:31Z 2024-10-21T20:45:31Z 2014-02-03 2024-10-21 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado Estudio descriptivo Versión final del autor, Versión aceptada para publicar http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11665 Español Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología Facultad de Psicología Bogotá - Sur instname:Universidad Antonio Nariño Achenbach, T. M. (1991). Manual for the child behavior checklist and 1991 profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department Psychiatry. Achenbach, T. M., (2001) Challenges and benefits of assessment, diagnosis, and taxonomy for clinical practice and research. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 35, 263-721. Achenbach T. M. y Edelbrock, C.S. (1978) The classification of Child psychopathology: a review of analysis empirical efforts. Psychological Bulletin, 85(6), 1275-1301. Achenbach, T. M. y Edelbrock, C.S. (1983). Manual for the child behavior checklist and revised child behavior profile. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry. Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School-Age Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families. Achenbach, T.M., Howell, C.T., Mc-Conaughy, S.H. & Stanger, C. (1995). Six year predictors of problems in a national sample, III: transition to young adult syndromes. Journal of American Academy Child Adolescent Psychiatry, 34,658–669. Almonte C, Montt M, Correa A, (2006) Psicopatología infantil y de la adolescencia. Santiago, Chile: Mediterráneo Ltda.; 27-33. American Psychiatric Association. (2000) DSM IV Manual Diagnostico y Estadístico de los Trastornos Mentales. Barcelona: Ed. Masson. Andraca. I. Pino. P., La Parra. A., Rivera. F., & Castillo. M. (2002). Risk Factors for psicomotor development among infants born under optimal biological conditions. Saude Pública. 32, 2 – 10 Barkley, R. A. (1988). Attention. En M. Tramontana y S. Hooper (Eds.). Assessment issues in child clinical neuropsychology. New York: Plenum.
spellingShingle problemas de conducta
conductas internalizadas
conductas externalizadas
conductas mixtas
behavior problems
internalized behaviors
externalized behaviors
mixed behaviors
Diana Elizabeth, Cocuy Barrera
Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B.
title Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B.
title_full Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B.
title_fullStr Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B.
title_full_unstemmed Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B.
title_short Conductas Internalizadas Y Externalizadas En Los Estudiantes De Básica Primaria De La Institución Educativa Distrital Unión Europea Sede B.
title_sort conductas internalizadas y externalizadas en los estudiantes de basica primaria de la institucion educativa distrital union europea sede b
topic problemas de conducta
conductas internalizadas
conductas externalizadas
conductas mixtas
behavior problems
internalized behaviors
externalized behaviors
mixed behaviors
url https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11665
work_keys_str_mv AT dianaelizabethcocuybarrera conductasinternalizadasyexternalizadasenlosestudiantesdebasicaprimariadelainstitucioneducativadistritalunioneuropeasedeb
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros