Narrativas de maestros adultos mayores sobre los estilos de enseñanza que motivan el proceso de aprendizaje de las matemáticas
The present study aims to describe the narratives of older adult teachers about the teaching styles that motivate the learning process of mathematics. It was attended by two women and two men; based on the above, the analysis of four categories was established by means of qualitative matrices, two o...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
Language: | Español |
Published: |
Psicología
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11611 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1813940120908201984 |
---|---|
author | González Tello, Karen Julieth |
author2 | Barbosa González, Alejandro |
author_facet | Barbosa González, Alejandro González Tello, Karen Julieth |
author_sort | González Tello, Karen Julieth |
collection | DSpace |
description | The present study aims to describe the narratives of older adult teachers about the
teaching styles that motivate the learning process of mathematics. It was attended by
two women and two men; based on the above, the analysis of four categories was
established by means of qualitative matrices, two of them emerging, which respond to
the objectives proposed at the beginning of the investigation. The information was
collected through unstructured interviews, which allowed to identify in the stories the
motivations, satisfactions and significant experiences that led to the self-realization and
integrity achieved by the participating teachers, taking into account the ecological
model proposed by Bronfenbrenner |
format | Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-11611 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | Español |
publishDate | 2024 |
publisher | Psicología |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-116112024-10-21T14:45:21Z Narrativas de maestros adultos mayores sobre los estilos de enseñanza que motivan el proceso de aprendizaje de las matemáticas González Tello, Karen Julieth Barbosa González, Alejandro Maestros adulto mayor - estilos de enseñanza motivación y proceso de aprendizaje de las matemáticas Teachers - older adult teaching styles motivation and learning process of mathematics The present study aims to describe the narratives of older adult teachers about the teaching styles that motivate the learning process of mathematics. It was attended by two women and two men; based on the above, the analysis of four categories was established by means of qualitative matrices, two of them emerging, which respond to the objectives proposed at the beginning of the investigation. The information was collected through unstructured interviews, which allowed to identify in the stories the motivations, satisfactions and significant experiences that led to the self-realization and integrity achieved by the participating teachers, taking into account the ecological model proposed by Bronfenbrenner El presente estudio tiene como objetivo describir las narrativas de maestros adultos mayores sobre los estilos de enseñanza que motivan el proceso de aprendizaje de las matemáticas. Se contó con la participación de dos mujeres y dos hombres; a partir de lo anterior se estableció por medio de matrices cualitativas el análisis de cuatro categorías, dos de ellas emergentes, las cuales dan respuesta a los objetivos propuestos al inicio de la investigación. La información se recolectó por medio de entrevistas no estructuradas, lo que permitió identificar en las narraciones las motivaciones, satisfacciones y experiencias significativas que conllevaron a la autorrealización e integridad que alcanzan los maestros participantes, teniendo en cuenta el modelo ecológico propuesto por Bronfenbrenner. final Psicólogo(a) Pregrado Presencial Monografía 2024-10-12T18:14:01Z 2024-10-12T18:14:01Z 2019-01-16 2024-10-12 Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado Estudio explicativo Versión final del autor, Versión aceptada para publicar http://purl.org/coar/resource_type/c_46ec http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11611 Español Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf application/pdf Psicología Facultad de Psicología Bogotá - Sur Arancibia, Violeta. Herrera, Paulina & Strasser, Katherine. (1997). Manual de Psicología Educacional. Perspectiva histórica de la Psicología Educacional. (pp. 13-43). Chile: Santiago. Ediciones Universidad Católica de Chile. Recuperado el 15 de julio de 2018: http://www.academia.edu/6611515/Manual_de_Psicologia_Educacional Arvilla, Arnulfo. Palacio, Lina. Arango, Claudia. (2011). El psicólogo educativo y su quehacer en la institución educativa. Universidad del Magdalena. Recuperado el 10 de noviembre de 2018: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3903348.pdf Bennett, Nevi. (1979). Estilos de enseñanza y progreso de los alumnos. ¿Importan los estilos de enseñanza empleados? (pp. 34-62). Una tipología de estilos de enseñanza. (63-83). España: Madrid. Ediciones Morata, S.A Berger, Peter. Luckmann, Thomas. (1999). La construcción social de la realidad. Los fundamentos del conocimiento en la vida cotidiana. (pp. 36-65). Buenos Aires: Argentina. Amorrortu editores. Recuperado el 08 de noviembre de 2018 en: http://cmap.javeriana.edu.co/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1K7H81GYJG94DMX-2R1 Bordignon, Nelso. (2005). El desarrollo psicosocial de Erik Erikson. El diagrama epigenético del adulto. Revista Lasallista de Investigación, vol. 2. Corporación Universitaria Lasallista. Recuperado el 03 de mayo de 2018: http://www.redalyc.org/pdf/695/69520210.pdf Bronfenbrenner, Urie. (1987). La ecología del desarrollo humano. Conceptos básicos. (pp. 35-61). España: Madrid. Ediciones Paidós. Bruner, Jerome. (2006). La entrada en el significado. Actos de significado más allá de la revolución cognitiva. (pp. 81-107). España: Madrid. Alianza Editorial. Cloninger, Susan. (2003). Teorías de la personalidad. 5 Erikson: Desarrollo Psicosocial. Las ocho etapas psicosociales (pp. 139-147). México. Pearson Educación. Colegio Colombiano de Psicólogos. (COLPSIC). (s.f). Campo Psicología Educativa. Recuperado el 2 de agosto de 2018: http://www.colpsic.org.co/productos-yservicios/campo-psicologia-educativa/92 Compañ, E. (s.f.) El modelo sistémico aplicado al campo educativo APLICACIONES. Recuperado el 15 de diciembre de 2017: http://www.iafalicante.es/imgs/ckfinder/files/PUB_Modelo_sist%C3%A9mcio_ES.pdf |
spellingShingle | Maestros adulto mayor - estilos de enseñanza motivación y proceso de aprendizaje de las matemáticas Teachers - older adult teaching styles motivation and learning process of mathematics González Tello, Karen Julieth Narrativas de maestros adultos mayores sobre los estilos de enseñanza que motivan el proceso de aprendizaje de las matemáticas |
title | Narrativas de maestros adultos mayores sobre los estilos de enseñanza que motivan el proceso de aprendizaje de las matemáticas |
title_full | Narrativas de maestros adultos mayores sobre los estilos de enseñanza que motivan el proceso de aprendizaje de las matemáticas |
title_fullStr | Narrativas de maestros adultos mayores sobre los estilos de enseñanza que motivan el proceso de aprendizaje de las matemáticas |
title_full_unstemmed | Narrativas de maestros adultos mayores sobre los estilos de enseñanza que motivan el proceso de aprendizaje de las matemáticas |
title_short | Narrativas de maestros adultos mayores sobre los estilos de enseñanza que motivan el proceso de aprendizaje de las matemáticas |
title_sort | narrativas de maestros adultos mayores sobre los estilos de ensenanza que motivan el proceso de aprendizaje de las matematicas |
topic | Maestros adulto mayor - estilos de enseñanza motivación y proceso de aprendizaje de las matemáticas Teachers - older adult teaching styles motivation and learning process of mathematics |
url | https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11611 |
work_keys_str_mv | AT gonzaleztellokarenjulieth narrativasdemaestrosadultosmayoressobrelosestilosdeensenanzaquemotivanelprocesodeaprendizajedelasmatematicas |