Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica

The “Everyone to Learn Program” of the Ministry of National Education, allowed for the consolidation of strategies to strengthen competencies in the use of Information and Communication Technologies (ICT). Among teachers from schools with the lowest performance according to state exams. The methodol...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Botía Martínez, Mary Luz, Botía Martínez, Jeimmy Viviana
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2023
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1676
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11461
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813306153488089088
author Botía Martínez, Mary Luz
Botía Martínez, Jeimmy Viviana
author_facet Botía Martínez, Mary Luz
Botía Martínez, Jeimmy Viviana
author_sort Botía Martínez, Mary Luz
collection DSpace
description The “Everyone to Learn Program” of the Ministry of National Education, allowed for the consolidation of strategies to strengthen competencies in the use of Information and Communication Technologies (ICT). Among teachers from schools with the lowest performance according to state exams. The methodology used prioritized a qualitative approach and pedagogical action research; data collection techniques included field diaries, semi-structured interviews, and participant observation. The process was guided by three methodological phases: deconstruction, reconstruction, and evaluation. The results showed a positive change in teachers' attitudes and motivation toward ICT, as well as increased collaboration and knowledge sharing among them. The study concluded that teacher training in ICT competencies should be increased, as this type of strategy enhances pedagogical practices and redefines the role of educators.
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-11461
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2023
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-114612024-10-14T03:50:17Z Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica Botía Martínez, Mary Luz Botía Martínez, Jeimmy Viviana formación docente competencias TIC práctica pedagógica Teacher training ICT competencies pedagogical practice The “Everyone to Learn Program” of the Ministry of National Education, allowed for the consolidation of strategies to strengthen competencies in the use of Information and Communication Technologies (ICT). Among teachers from schools with the lowest performance according to state exams. The methodology used prioritized a qualitative approach and pedagogical action research; data collection techniques included field diaries, semi-structured interviews, and participant observation. The process was guided by three methodological phases: deconstruction, reconstruction, and evaluation. The results showed a positive change in teachers' attitudes and motivation toward ICT, as well as increased collaboration and knowledge sharing among them. The study concluded that teacher training in ICT competencies should be increased, as this type of strategy enhances pedagogical practices and redefines the role of educators. El Programa Todos a Aprender (PTA) del Ministerio de Educación Nacional (MEN), permitió consolidar estrategias para el fortalecimiento de competencias en el uso de las Tecnologías de la Información y la comunicación TIC, en profesores pertenecientes a los colegios de más bajo desempeño según los exámenes de estado. La metodología utilizada privilegió el enfoque cualitativo y la investigación acción pedagógica; las técnicas de recolección de la información fueron el diario de campo, la entrevista semiestructurada y la observación participante. El proceso fue guiado por tres momentos metodológicos: deconstrucción, reconstrucción y valoración. Los resultados mostraron un cambio positivo en la actitud y la motivación de los docentes hacia las TIC, así como una mayor colaboración e intercambio entre ellos. El estudio concluyó que la formación de profesores en competencias TIC debe incrementarse dado que, este tipo de estrategias dinamiza las prácticas pedagógicas y resignifica el rol del educador. 2023-11-04 2024-10-10T12:31:24Z 2024-10-10T12:31:24Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1676 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11461 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1676/1282 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X
spellingShingle formación docente
competencias TIC
práctica pedagógica
Teacher training
ICT competencies
pedagogical practice
Botía Martínez, Mary Luz
Botía Martínez, Jeimmy Viviana
Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica
title Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica
title_full Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica
title_fullStr Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica
title_full_unstemmed Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica
title_short Programa de formación de profesores en competencias TIC: una oportunidad para fortalecer la práctica pedagógica
title_sort programa de formacion de profesores en competencias tic una oportunidad para fortalecer la practica pedagogica
topic formación docente
competencias TIC
práctica pedagógica
Teacher training
ICT competencies
pedagogical practice
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1676
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11461
work_keys_str_mv AT botiamartinezmaryluz programadeformaciondeprofesoresencompetenciasticunaoportunidadparafortalecerlapracticapedagogica
AT botiamartinezjeimmyviviana programadeformaciondeprofesoresencompetenciasticunaoportunidadparafortalecerlapracticapedagogica
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros