El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá
Innovating in the classroom entails the design and implementation of activities that spark students´ passion for learning. This is not an easy task because teachers are inundated with academic and administrative responsibilities, which leave them with little time for planning. Lack of tools to foste...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444 |
Etiquetas: |
Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
|
_version_ | 1813306175196758016 |
---|---|
author | Cabra Hernández, Hans Walter |
author_facet | Cabra Hernández, Hans Walter |
author_sort | Cabra Hernández, Hans Walter |
collection | DSpace |
description | Innovating in the classroom entails the design and implementation of activities that spark students´ passion for learning. This is not an easy task because teachers are inundated with academic and administrative responsibilities, which leave them with little time for planning. Lack of tools to foster educational innovation in the classroom constitutes a daunting challenge in education. Consejo de Curso is a non-for-profit organization, based in Chile, and since 2014 has been working on the implementation of educational programs to close learning gaps using project-based learning methodologies. This study, qualitative in nature, aimed at understanding the extent to which project-based learning methodologies can nudge students´ interest and passion for learning. By conducting semi-structured interviews to the teachers who participated in the pilot project as well as by employing thematic and discourse analysis techniques, this study suggests that project-based learning facilitates students´ development of cognitive and non-cognitive skills (e.g., soft skills and social emotional skills). |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-11444 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-114442024-10-14T03:50:17Z El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá Cabra Hernández, Hans Walter innovación educativa a partir de TIC educación extraescolar innovación educacional innovación pedagógica Educational innovations using CTI Out of school education Educational innovations Teaching method innovations Innovating in the classroom entails the design and implementation of activities that spark students´ passion for learning. This is not an easy task because teachers are inundated with academic and administrative responsibilities, which leave them with little time for planning. Lack of tools to foster educational innovation in the classroom constitutes a daunting challenge in education. Consejo de Curso is a non-for-profit organization, based in Chile, and since 2014 has been working on the implementation of educational programs to close learning gaps using project-based learning methodologies. This study, qualitative in nature, aimed at understanding the extent to which project-based learning methodologies can nudge students´ interest and passion for learning. By conducting semi-structured interviews to the teachers who participated in the pilot project as well as by employing thematic and discourse analysis techniques, this study suggests that project-based learning facilitates students´ development of cognitive and non-cognitive skills (e.g., soft skills and social emotional skills). Innovar en el aula implica la formulación e implementación de actividades que despierten en los estudiantes el gusto por aprender. Esto no es sencillo ya que los profesores deben cumplir con obligaciones académicas y administrativas, las cuales dejan poco tiempo para la planeación de contenidos curriculares. La carencia de herramientas para fomentar la innovación en el aula constituye uno de los grandes retos del sector educativo. Consejo de Curso es una organización sin ánimo de lucro que opera en Chile y que desde el 2014 trabaja en la creación de cursos que emplean la metodología de aprendizaje basado en proyectos. El presente estudio, de corte cualitativo, estuvo orientado a comprender cómo la metodología de aprendizaje basado en proyectos puede incentivar el gusto por aprender. Mediante el uso de entrevistas semiestructuradas a los profesores que participaron del pilotaje y empleando análisis temático, esta investigación sugiere que el uso de proyectos como eje transversal facilita que los estudiantes desarrollen habilidades cognitivas y socioemocionales. 2023-11-01 2024-10-10T12:31:05Z 2024-10-10T12:31:05Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654/1265 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 7 (2023): Diálogos intergeneracionales para afrontar los desafíos de la innovación educativa en el siglo XXI 2665-203X |
spellingShingle | innovación educativa a partir de TIC educación extraescolar innovación educacional innovación pedagógica Educational innovations using CTI Out of school education Educational innovations Teaching method innovations Cabra Hernández, Hans Walter El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title | El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title_full | El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title_fullStr | El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title_full_unstemmed | El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title_short | El Aprendizaje Basado en Proyectos como Herramienta de Innovación Educativa: Lecciones de Dos Colegios en Bogotá |
title_sort | el aprendizaje basado en proyectos como herramienta de innovacion educativa lecciones de dos colegios en bogota |
topic | innovación educativa a partir de TIC educación extraescolar innovación educacional innovación pedagógica Educational innovations using CTI Out of school education Educational innovations Teaching method innovations |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1654 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11444 |
work_keys_str_mv | AT cabrahernandezhanswalter elaprendizajebasadoenproyectoscomoherramientadeinnovacioneducativaleccionesdedoscolegiosenbogota |