El libro de texto como ejercicio decolonial para la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis intercultural

The following investigation for doing an analysis of intercultural school text of a production of authorship of the Nasa community. The text includes scientific knowledge or universal knowledge as the text calls it, recognizing the importance of dialogue, a questioning is made about the relationship...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Grajales Fonseca, Yobana Alexandra
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2021
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1174
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11401
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813306038552625152
author Grajales Fonseca, Yobana Alexandra
author_facet Grajales Fonseca, Yobana Alexandra
author_sort Grajales Fonseca, Yobana Alexandra
collection DSpace
description The following investigation for doing an analysis of intercultural school text of a production of authorship of the Nasa community. The text includes scientific knowledge or universal knowledge as the text calls it, recognizing the importance of dialogue, a questioning is made about the relationship between the production of the text El Manto de Mama Kiwe and the educational community, based on an interpretive methodology organized in two large categories, intertextual and extratextual, the first one allowed the review of the book in terms of the sources of knowledge, the intention of the book, the illustrations, etc. and the extratextual one, which involves the thought and form of construction of the text by teachers . Finally, it is found that the school text that is reviewed is an effort to claim the community's own knowledge, to maintain a fight against homogenization and political imposition, in turn, the need to recognize the context as a fundamental axis for the construction of school supplies such as textbooks.
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-11401
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2021
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-114012024-10-14T03:50:16Z El libro de texto como ejercicio decolonial para la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis intercultural Grajales Fonseca, Yobana Alexandra libros de texto enseñanzas de las ciencias interculturalidad Textbooks science teaching interculturality The following investigation for doing an analysis of intercultural school text of a production of authorship of the Nasa community. The text includes scientific knowledge or universal knowledge as the text calls it, recognizing the importance of dialogue, a questioning is made about the relationship between the production of the text El Manto de Mama Kiwe and the educational community, based on an interpretive methodology organized in two large categories, intertextual and extratextual, the first one allowed the review of the book in terms of the sources of knowledge, the intention of the book, the illustrations, etc. and the extratextual one, which involves the thought and form of construction of the text by teachers . Finally, it is found that the school text that is reviewed is an effort to claim the community's own knowledge, to maintain a fight against homogenization and political imposition, in turn, the need to recognize the context as a fundamental axis for the construction of school supplies such as textbooks. La siguiente investigación realizó un análisis de texto escolar intercultural de una producción de autoria propia de la comunidad Nasa. El texto incluye el conocimiento científico o saber universal como lo llama el texto reconociendo la importancia del diálogo, se hace un cuestionamiento sobre la relación entre la producción del texto El manto de mamá Kiwe y la comunidad educativa, partiendo de una metodología interpretativa organizada en dos grandes categorías, la intertextual y la extratextual, la primera permitió la revisión del libro en términos de las fuentes de conocimiento, la intención del libro, las ilustraciones, etc y la extratextual, que involucra el pensamiento y la forma de construcción del texto  por docentes. Finalmente se encuentra que el texto escolar que se revisa es un esfuerzo por reivindicar saberes propios de la comunidad, mantener una lucha en contra de la homogenización e imposición política, a su vez se evidencio la necesidad de reconocer el contexto como eje fundamental para la construcción de materiales escolares como los libros de textos. 2021-11-28 2024-10-10T12:30:27Z 2024-10-10T12:30:27Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1174 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11401 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1174/951 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN; Núm. 4 (2020) 2665-203X
spellingShingle libros de texto
enseñanzas de las ciencias
interculturalidad
Textbooks
science teaching
interculturality
Grajales Fonseca, Yobana Alexandra
El libro de texto como ejercicio decolonial para la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis intercultural
title El libro de texto como ejercicio decolonial para la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis intercultural
title_full El libro de texto como ejercicio decolonial para la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis intercultural
title_fullStr El libro de texto como ejercicio decolonial para la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis intercultural
title_full_unstemmed El libro de texto como ejercicio decolonial para la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis intercultural
title_short El libro de texto como ejercicio decolonial para la enseñanza de las ciencias naturales: Un análisis intercultural
title_sort el libro de texto como ejercicio decolonial para la ensenanza de las ciencias naturales un analisis intercultural
topic libros de texto
enseñanzas de las ciencias
interculturalidad
Textbooks
science teaching
interculturality
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1174
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11401
work_keys_str_mv AT grajalesfonsecayobanaalexandra ellibrodetextocomoejerciciodecolonialparalaensenanzadelascienciasnaturalesunanalisisintercultural
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros