Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática
Introduction: The purpose of this review paper is to report on the most representative models of argumentation used in the field of science education, as well as a description of their scope and contributions in the last two decades. Methodology: The research is based on a qualitative exploratory st...
Guardado en:
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | info:eu-repo/semantics/article |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1424 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11046 |
Etiquetas: |
Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
|
_version_ | 1813305920305758208 |
---|---|
author | Alvarez Garcia, Lida Milena García Martínez, Álvaro |
author_facet | Alvarez Garcia, Lida Milena García Martínez, Álvaro |
author_sort | Alvarez Garcia, Lida Milena |
collection | DSpace |
description | Introduction: The purpose of this review paper is to report on the most representative models of argumentation used in the field of science education, as well as a description of their scope and contributions in the last two decades. Methodology: The research is based on a qualitative exploratory study with selection and categorization of research studies aimed at secondary science education and higher education teachers’ training using five databases to search for information. Following the approaches defined by the PRISMA methodology as well as inclusion and exclusion criteria, a systematic review of the selected documents is carried out. Results and Discussion: Supported on these criteria, the discussion drives coherently to the predominant argumentation models in science education and their scope for teaching proposals in future research studies. Conclusions: The paper points at some trends towards the exploration of argumentation models other than Toulmin’s, which continues being predominant nowadays, closer to language contemporary text and discourse analysis models. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-11046 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2023 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-110462024-10-14T03:47:19Z Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática: Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review Alvarez Garcia, Lida Milena García Martínez, Álvaro Argumentación educación en ciencia enseñanza de las ciencias esquema de argumentación revisión sistemática Argumentation science education science teaching argument scheme systematic review Introduction: The purpose of this review paper is to report on the most representative models of argumentation used in the field of science education, as well as a description of their scope and contributions in the last two decades. Methodology: The research is based on a qualitative exploratory study with selection and categorization of research studies aimed at secondary science education and higher education teachers’ training using five databases to search for information. Following the approaches defined by the PRISMA methodology as well as inclusion and exclusion criteria, a systematic review of the selected documents is carried out. Results and Discussion: Supported on these criteria, the discussion drives coherently to the predominant argumentation models in science education and their scope for teaching proposals in future research studies. Conclusions: The paper points at some trends towards the exploration of argumentation models other than Toulmin’s, which continues being predominant nowadays, closer to language contemporary text and discourse analysis models. Introducción: Este artículo de revisión tiene como propósito reportar los modelos de argumentación más representativos empleados en el campo de la enseñanza de las ciencias, así como una descripción de sus alcances y contribuciones en este campo en las últimas dos décadas. Metodología: La investigación se basó en un estudio exploratorio de corte cualitativo en el que se seleccionaron y categorizaron investigaciones dirigidas a la formación escolar y de profesores en formación empleando cinco bases de datos para la búsqueda de información. Siguiendo los planteamientos definidos por la metodología PRISMA (preferred reporting items for systematic review and meta-analysis), así como criterios de inclusión y exclusión, se realiza una revisión sistemática de los documentos seleccionados. Resultados y Discusión: A partir de ello, se traza una discusión sobre los modelos de argumentación predominantes en la formación en ciencias y se precisa el alcance de estas propuestas didácticas para investigaciones futuras. Conclusiones: Se evidencian algunas tendencias hacia la exploración de otros modelos argumentativos diferentes del modelo estructural de Toulmin, que continúa predominando actualmente, acercándose a modelos de análisis textual y discursivo, más contemporáneos desde el estudio del lenguaje. 2023-03-09 2024-10-10T02:37:30Z 2024-10-10T02:37:30Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1424 10.54104/papeles.v15n29.1424 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11046 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1424/1164 Copyright (c) 2022 Lida Milena Alvarez Garcia, Álvaro García Martínez https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO Papeles; Vol. 15 No. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023) Papeles; Vol. 15 Núm. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023) Papeles; v. 15 n. 29 (2023): Papeles, Vol. 15 Núm. 29 (Enero-Julio, 2023) 2346-0911 0123-0670 10.54104/papeles.v15n29 |
spellingShingle | Argumentación educación en ciencia enseñanza de las ciencias esquema de argumentación revisión sistemática Argumentation science education science teaching argument scheme systematic review Alvarez Garcia, Lida Milena García Martínez, Álvaro Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática |
title | Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática |
title_full | Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática |
title_fullStr | Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática |
title_full_unstemmed | Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática |
title_short | Models Implemented in Science Teaching: A Systematic Review: Modelos de argumentación aplicados en la enseñanza de las ciencias: una revisión sistemática |
title_sort | models implemented in science teaching a systematic review modelos de argumentacion aplicados en la ensenanza de las ciencias una revision sistematica |
topic | Argumentación educación en ciencia enseñanza de las ciencias esquema de argumentación revisión sistemática Argumentation science education science teaching argument scheme systematic review |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/1424 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/11046 |
work_keys_str_mv | AT alvarezgarcialidamilena modelsimplementedinscienceteachingasystematicreviewmodelosdeargumentacionaplicadosenlaensenanzadelascienciasunarevisionsistematica AT garciamartinezalvaro modelsimplementedinscienceteachingasystematicreviewmodelosdeargumentacionaplicadosenlaensenanzadelascienciasunarevisionsistematica AT alvarezgarcialidamilena modelosdeargumentacionaplicadosenlaensenanzadelascienciasunarevisionsistematicamodelsimplementedinscienceteachingasystematicreview AT garciamartinezalvaro modelosdeargumentacionaplicadosenlaensenanzadelascienciasunarevisionsistematicamodelsimplementedinscienceteachingasystematicreview |