El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción

This article is a contribution to reflection on how institutionalized practices in early childhood education have shaped the understanding of Child Educator (ChE) and how it should move to new constructions and understandings. This text show us some investigative movements interested in understandin...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Vergara Arboleda, Maribel
Formato: info:eu-repo/semantics/article
Lenguaje:spa
Publicado: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2012
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/297
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10794
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
_version_ 1813306164854652928
author Vergara Arboleda, Maribel
author_facet Vergara Arboleda, Maribel
author_sort Vergara Arboleda, Maribel
collection DSpace
description This article is a contribution to reflection on how institutionalized practices in early childhood education have shaped the understanding of Child Educator (ChE) and how it should move to new constructions and understandings. This text show us some investigative movements interested in understanding the thought and action of the teacher, also develops historical questions of the evolution of the concept of childhood from different schools of thought and ideas. On the other hand, it highlights the origin of the ChE profession as one of the aspects that has hindered the creation of knowledge, and makes the difference of the elements that serve as a point of analysis to define the object of study of ChE. Through knowledge epistemological exploration of ChE makes a short work of a particular knowledge and another differentiable knowledge of other field teachers. Finally, using the idea of forming devices, the idea of knowledge desirable is developed to produce knowledge of the ChE and which relate to the principles of child education.
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-10794
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2012
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-107942024-10-14T03:49:40Z El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción Vergara Arboleda, Maribel Epistemología Educadora Infantil Práctica Conocimiento del Profesor Formación Reflexión Guiones Rutinas Epistemology Knowledge Children’s Educator Training Practice Teacher Knowledge Reflection Hyphens and routines This article is a contribution to reflection on how institutionalized practices in early childhood education have shaped the understanding of Child Educator (ChE) and how it should move to new constructions and understandings. This text show us some investigative movements interested in understanding the thought and action of the teacher, also develops historical questions of the evolution of the concept of childhood from different schools of thought and ideas. On the other hand, it highlights the origin of the ChE profession as one of the aspects that has hindered the creation of knowledge, and makes the difference of the elements that serve as a point of analysis to define the object of study of ChE. Through knowledge epistemological exploration of ChE makes a short work of a particular knowledge and another differentiable knowledge of other field teachers. Finally, using the idea of forming devices, the idea of knowledge desirable is developed to produce knowledge of the ChE and which relate to the principles of child education. Este artículo, es un aporte a la reflexión sobre la forma en que las prácticas institucionalizadas en la educación inicial han configurado el conocimiento de la Educadora Infantil (EI) y cómo este debe transitar a nuevas construcciones y comprensiones. Muestra las corrientes investigativas que se han interesado por comprender el pensamiento y la acción del profesor, a la vez que desarrolla cuestiones históricas de la evolución del concepto de infancia desde distintas corrientes y concepciones de pensamiento. Resalta el origen de la profesión de la EI como uno de los aspectos que más ha dificultado la constitución de su conocimiento, distingue a la vez, los elementos que sirven como punto de análisis para precisar el objeto de estudio de la EI. A través de la exploración epistemológica del conocimiento de la EI da cuenta de un conocimiento particular y diferenciable del conocimiento de los profesores de otros campos.  Por último, por medio de la idea de dispositivos de formación, se desarrolla la idea de saberes deseables para la producción de conocimiento de la EI y que se relacionan con los principios de la pedagogía infantil. 2012-12-04 2024-10-10T02:34:22Z 2024-10-10T02:34:22Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/297 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10794 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/297/245 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO Papeles; Vol. 4 No. 8 (2012); 8-22 Papeles; Vol. 4 Núm. 8 (2012); 8-22 Papeles; v. 4 n. 8 (2012); 8-22 2346-0911 0123-0670
spellingShingle Epistemología
Educadora Infantil
Práctica
Conocimiento del Profesor
Formación
Reflexión
Guiones
Rutinas
Epistemology
Knowledge
Children’s Educator
Training
Practice
Teacher Knowledge
Reflection
Hyphens and routines
Vergara Arboleda, Maribel
El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title_full El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title_fullStr El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title_full_unstemmed El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title_short El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción
title_sort el conocimiento de la educadora infantil una aproximacion a su construccion
topic Epistemología
Educadora Infantil
Práctica
Conocimiento del Profesor
Formación
Reflexión
Guiones
Rutinas
Epistemology
Knowledge
Children’s Educator
Training
Practice
Teacher Knowledge
Reflection
Hyphens and routines
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/297
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10794
work_keys_str_mv AT vergaraarboledamaribel elconocimientodelaeducadorainfantilunaaproximacionasuconstruccion
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros