Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía

This article proposes and explores a form of union between artistic theory and practice, basedon the concept of allotropy taken by Gilles Deleuze from Burroughs’s work, through which critical and creative expressions on art remove traditional boundaries and merge into a bodydetached from the idea of...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Salamanca, Óscar
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2010
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/251
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10758
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813306185145647104
author Salamanca, Óscar
author_facet Salamanca, Óscar
author_sort Salamanca, Óscar
collection DSpace
description This article proposes and explores a form of union between artistic theory and practice, basedon the concept of allotropy taken by Gilles Deleuze from Burroughs’s work, through which critical and creative expressions on art remove traditional boundaries and merge into a bodydetached from the idea of an “organism” designed for a particular purpose, and that carrieswithin it the potential for multiple contingencies and experiments. At first, the text indicatesan historical context of secularization in which art and society are forced to rework theirmeanings, and finally, in consideration of the loss of a solid base of reference for artistic creation, the text proposes the Artaud’s idea of the body without organs, conceptually potentializedby Deleuze, as the sign of art in contemporary times.
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-10758
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2010
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-107582024-10-14T03:49:23Z Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía Salamanca, Óscar Arte secularización alotropía teoría práctica Art secularization allotropy theory practice This article proposes and explores a form of union between artistic theory and practice, basedon the concept of allotropy taken by Gilles Deleuze from Burroughs’s work, through which critical and creative expressions on art remove traditional boundaries and merge into a bodydetached from the idea of an “organism” designed for a particular purpose, and that carrieswithin it the potential for multiple contingencies and experiments. At first, the text indicatesan historical context of secularization in which art and society are forced to rework theirmeanings, and finally, in consideration of the loss of a solid base of reference for artistic creation, the text proposes the Artaud’s idea of the body without organs, conceptually potentializedby Deleuze, as the sign of art in contemporary times. Este artículo plantea y explora una modalidad de unión entre teoría y práctica artística, con base en el concepto de la alotropía proporcionado por Gilles Deleuze a partir de la obra de Burroughs, gracias al cual las manifestaciones críticas y creativas en torno al arte desdibujan sus límites tradicionales y se fusionan en un cuerpo desligado de la idea de un “organismo” predeterminado para un fin específico, y que entraña en sí la potencialidad de múltiples contingencias y experimentaciones. En principio, el texto se refiere a un contexto histórico de secularización en el que la sociedad y el arte se ven obligados a reelaborar sus significados, y a partir de la pérdida de una base sólida de referencia para la creación artística se plantea la dinámica del cuerpo sin órganos de Artaud, potencializado conceptualmente por Deleuze, como el signo del arte en la época contemporánea. 2010-06-30 2024-10-10T02:34:03Z 2024-10-10T02:34:03Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/251 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10758 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/251/206 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO Papeles; Vol. 2 No. 3 (2010); 18-25 Papeles; Vol. 2 Núm. 3 (2010); 18-25 Papeles; v. 2 n. 3 (2010); 18-25 2346-0911 0123-0670
spellingShingle Arte
secularización
alotropía
teoría
práctica
Art
secularization
allotropy
theory
practice
Salamanca, Óscar
Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title_full Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title_fullStr Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title_full_unstemmed Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title_short Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía
title_sort union entre teoria y practica artistica a partir del repliegue del arte sobre si mismo y del concepto de la alotropia
topic Arte
secularización
alotropía
teoría
práctica
Art
secularization
allotropy
theory
practice
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/251
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10758
work_keys_str_mv AT salamancaoscar unionentreteoriaypracticaartisticaapartirdelreplieguedelartesobresimismoydelconceptodelaalotropia
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros