Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño
A summary of the process of representing classroom practices using analog and digital instruments in the development of design exercises is presented, applied to the architecture program at the Universidad Antonio Nariño in the city of Ibagué. This guide aims to contrast the Bruce Archer method, st...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | info:eu-repo/semantics/article |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/1615 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10723 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1813306140616818688 |
---|---|
author | Guarnizo Sanchez, Nestor Andres |
author_facet | Guarnizo Sanchez, Nestor Andres |
author_sort | Guarnizo Sanchez, Nestor Andres |
collection | DSpace |
description | A summary of the process of representing classroom practices using analog and digital instruments in the development of design exercises is presented, applied to the architecture program at the Universidad Antonio Nariño in the city of Ibagué. This guide aims to contrast the Bruce Archer method, structured in three phases: analytical, creative, and executive, specifically applied to the Advanced Continuity Workshop G-4 at the Universidad Antonio Nariño, 2019. Through a descriptive analysis, it was revealed how each phase of the Archer method was integrated into the development of creative competencies of the students in the design exercises, addressing the use of both analog and digital tools. This process allowed for the contrast of their educational experience, demonstrating the effectiveness and applicability of both types of instruments during the semester. The results obtained were structurally supported, highlighting the importance of combining traditional and modern approaches in architectural education. |
format | info:eu-repo/semantics/article |
id | repositorio.uan.edu.co-123456789-10723 |
institution | Repositorio Digital UAN |
language | spa |
publishDate | 2024 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | dspace |
spelling | repositorio.uan.edu.co-123456789-107232024-10-14T03:49:49Z Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño Guarnizo Sanchez, Nestor Andres diseño experiencias herramientas instrumentos educacion design experiences tools intruments methodology education A summary of the process of representing classroom practices using analog and digital instruments in the development of design exercises is presented, applied to the architecture program at the Universidad Antonio Nariño in the city of Ibagué. This guide aims to contrast the Bruce Archer method, structured in three phases: analytical, creative, and executive, specifically applied to the Advanced Continuity Workshop G-4 at the Universidad Antonio Nariño, 2019. Through a descriptive analysis, it was revealed how each phase of the Archer method was integrated into the development of creative competencies of the students in the design exercises, addressing the use of both analog and digital tools. This process allowed for the contrast of their educational experience, demonstrating the effectiveness and applicability of both types of instruments during the semester. The results obtained were structurally supported, highlighting the importance of combining traditional and modern approaches in architectural education. Se presenta un resumen del proceso de representación de prácticas en aula utilizando instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de diseño, aplicado al programa de arquitectura de la Universidad Antonio Nariño en la ciudad de Ibagué. Esta guía tiene como objetivo contrastar el método de Bruce Archer, estructurado en tres fases: analítica, creativa y ejecutiva, aplicadas específicamente al Taller de Continuidad Avanzada de la Universidad Antonio Nariño, 2021. A través de un análisis descriptivo se reveló cómo cada fase del método de Archer se integró al desarrollo de competencias creativas de los estudiantes en los ejercicios de diseño, abordando el uso de herramientas análogas y digitales. Este proceso permitió contrastar su experiencia educativa, evidenciando la eficacia y aplicabilidad de ambos tipos de instrumentos durante el semestre. Se lograron sustentar de manera estructurada los resultados obtenidos, destacando la importancia de la combinación de enfoques en la formación arquitectónica. 2024-06-10 2024-10-10T02:32:05Z 2024-10-10T02:32:05Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/1615 10.54104/nodo.v18n36.1615 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10723 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/1615/1491 Derechos de autor 2024 Nestor Andres Guarnizo Sanchez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO REVISTA NODO; Vol. 18 Núm. 36 (2024): Nodo 36; 57-69 2346-092X 1909-3888 10.54104/nodo.v18n36 |
spellingShingle | diseño experiencias herramientas instrumentos educacion design experiences tools intruments methodology education Guarnizo Sanchez, Nestor Andres Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño |
title | Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño |
title_full | Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño |
title_fullStr | Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño |
title_full_unstemmed | Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño |
title_short | Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño |
title_sort | representacion de practicas en aula a partir de instrumentos analogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de diseno |
topic | diseño experiencias herramientas instrumentos educacion design experiences tools intruments methodology education |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/1615 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10723 |
work_keys_str_mv | AT guarnizosancheznestorandres representaciondepracticasenaulaapartirdeinstrumentosanalogosydigitaleseneldesarrollodeejerciciosdediseno |