Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño

A summary of the process of representing classroom practices using analog and digital instruments in the development of design exercises is presented, applied to the architecture program at the Universidad An­tonio Nariño in the city of Ibagué. This guide aims to contrast the Bruce Archer method, st...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Guarnizo Sanchez, Nestor Andres
Format: info:eu-repo/semantics/article
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2024
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/1615
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10723
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813306140616818688
author Guarnizo Sanchez, Nestor Andres
author_facet Guarnizo Sanchez, Nestor Andres
author_sort Guarnizo Sanchez, Nestor Andres
collection DSpace
description A summary of the process of representing classroom practices using analog and digital instruments in the development of design exercises is presented, applied to the architecture program at the Universidad An­tonio Nariño in the city of Ibagué. This guide aims to contrast the Bruce Archer method, structured in three phases: analytical, creative, and executive, specifically applied to the Advanced Continuity Workshop G-4 at the Universidad Antonio Nariño, 2019. Through a des­criptive analysis, it was revealed how each phase of the Archer method was integrated into the development of creative competencies of the students in the design exercises, addressing the use of both analog and digital tools. This process allowed for the contrast of their educational experience, demonstrating the ef­fectiveness and applicability of both types of instruments during the semester. The results obtained were structurally supported, highlighting the importance of combining traditional and modern approaches in architectural education. 
format info:eu-repo/semantics/article
id repositorio.uan.edu.co-123456789-10723
institution Repositorio Digital UAN
language spa
publishDate 2024
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-107232024-10-14T03:49:49Z Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño Guarnizo Sanchez, Nestor Andres diseño experiencias herramientas instrumentos educacion design experiences tools intruments methodology education A summary of the process of representing classroom practices using analog and digital instruments in the development of design exercises is presented, applied to the architecture program at the Universidad An­tonio Nariño in the city of Ibagué. This guide aims to contrast the Bruce Archer method, structured in three phases: analytical, creative, and executive, specifically applied to the Advanced Continuity Workshop G-4 at the Universidad Antonio Nariño, 2019. Through a des­criptive analysis, it was revealed how each phase of the Archer method was integrated into the development of creative competencies of the students in the design exercises, addressing the use of both analog and digital tools. This process allowed for the contrast of their educational experience, demonstrating the ef­fectiveness and applicability of both types of instruments during the semester. The results obtained were structurally supported, highlighting the importance of combining traditional and modern approaches in architectural education.  Se presenta un resumen del proceso de representación de prácticas en aula utilizando instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de diseño, aplicado al programa de arquitectura de la Universidad Antonio Nariño en la ciudad de Ibagué. Esta guía tiene como objetivo contrastar el método de Bruce Archer, estructurado en tres fases: analítica, creativa y ejecutiva, aplicadas específicamente al Taller de Con­tinuidad Avanzada de la Universidad Antonio Nariño, 2021. A través de un análisis descriptivo se reveló cómo cada fase del método de Archer se integró al desa­rrollo de competencias creativas de los estudiantes en los ejercicios de diseño, abordando el uso de he­rra­mientas análogas y digitales. Este proceso permitió contrastar su experiencia educativa, evidenciando la efi­cacia y aplicabilidad de ambos tipos de instrumentos durante el semestre. Se lograron sustentar de manera estructurada los resultados obtenidos, destacan­do la importancia de la combinación de enfoques en la formación arquitectónica. 2024-06-10 2024-10-10T02:32:05Z 2024-10-10T02:32:05Z info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/1615 10.54104/nodo.v18n36.1615 https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10723 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/1615/1491 Derechos de autor 2024 Nestor Andres Guarnizo Sanchez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 application/pdf UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO REVISTA NODO; Vol. 18 Núm. 36 (2024): Nodo 36; 57-69 2346-092X 1909-3888 10.54104/nodo.v18n36
spellingShingle diseño
experiencias
herramientas
instrumentos
educacion
design
experiences
tools
intruments
methodology
education
Guarnizo Sanchez, Nestor Andres
Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño
title Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño
title_full Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño
title_fullStr Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño
title_full_unstemmed Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño
title_short Representación de prácticas en aula a partir de instrumentos análogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de Diseño
title_sort representacion de practicas en aula a partir de instrumentos analogos y digitales en el desarrollo de ejercicios de diseno
topic diseño
experiencias
herramientas
instrumentos
educacion
design
experiences
tools
intruments
methodology
education
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/1615
https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10723
work_keys_str_mv AT guarnizosancheznestorandres representaciondepracticasenaulaapartirdeinstrumentosanalogosydigitaleseneldesarrollodeejerciciosdediseno
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros