Estrés Académico y Funcionalidad Familiar en Estudiantes del Instituto Ingabo

The following research seeks to describe the relationship between academic stress and family functionality in students of the INGABO institute in the city of Bogotá. A non- experimental quantitative analysis was carried out, with a sample of 197 students where he used two instruments (SISCO) planned...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Sánchez Mendoza, Adriana Brigith, Vargas Chaparro, Juan Camilo
Other Authors: Rivera González, Ernesto
Format: Estudio descriptivo
Language:Español
Published: Universidad Antonio Nariño 2024
Subjects:
Online Access:https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10290
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1813940146497650688
author Sánchez Mendoza, Adriana Brigith
Vargas Chaparro, Juan Camilo
author2 Rivera González, Ernesto
author_facet Rivera González, Ernesto
Sánchez Mendoza, Adriana Brigith
Vargas Chaparro, Juan Camilo
author_sort Sánchez Mendoza, Adriana Brigith
collection DSpace
description The following research seeks to describe the relationship between academic stress and family functionality in students of the INGABO institute in the city of Bogotá. A non- experimental quantitative analysis was carried out, with a sample of 197 students where he used two instruments (SISCO) planned by Barraza (2008) for academic stress and the (APGAR) revised for South America by Suarez and Alcalá (2014), for functionality family. Revealing that there is a moderate academic stress level with 70.56% referring to 139 people and in terms of family functionality if there is a level of mild family dysfunction with 45.69% equivalent to 90 people. Regarding the relationship of the two variables, a correlation analysis was performed using the Pearson correlation coefficient, showing that there is no correlation.
format Estudio descriptivo
id repositorio.uan.edu.co-123456789-10290
institution Repositorio Digital UAN
language Español
publishDate 2024
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format dspace
spelling repositorio.uan.edu.co-123456789-102902024-10-24T16:41:51Z Estrés Académico y Funcionalidad Familiar en Estudiantes del Instituto Ingabo Sánchez Mendoza, Adriana Brigith Vargas Chaparro, Juan Camilo Rivera González, Ernesto Estrés Estrés académico Funcionalidad familiar Stress academic stress family functionality family dysfunction The following research seeks to describe the relationship between academic stress and family functionality in students of the INGABO institute in the city of Bogotá. A non- experimental quantitative analysis was carried out, with a sample of 197 students where he used two instruments (SISCO) planned by Barraza (2008) for academic stress and the (APGAR) revised for South America by Suarez and Alcalá (2014), for functionality family. Revealing that there is a moderate academic stress level with 70.56% referring to 139 people and in terms of family functionality if there is a level of mild family dysfunction with 45.69% equivalent to 90 people. Regarding the relationship of the two variables, a correlation analysis was performed using the Pearson correlation coefficient, showing that there is no correlation. La siguiente investigación busca describir la relación entre estrés académico y funcionalidad familiar en estudiantes del instituto INGABO en la ciudad de Bogotá. Se realizó un análisis cuantitativo no experimental, con una muestra de 197 estudiantes donde se utilizaron dos instrumentos él (SISCO) planteado por Barraza (2008) para estrés académico y el (APGAR) revisado para Suramérica por Suarez y Alcalá (2014), para funcionalidad familiar. Los resultados indican que existe un nivel de estrés académico moderado en un 70,56 % es decir 139 personas y en cuanto a la funcionalidad familiar existe un nivel de disfunción familiar leve con 45,69% equivalente a 90 personas. En cuanto a la relación de las dos variables se realizó un análisis correlacional usando el coeficiente de correlación de Pearson, arrojando que no existe una correlación estadísticamente significativa final Psicólogo(a) Pregrado Presencial Monografía 2024-10-04T21:10:08Z 2024-10-04T21:10:08Z 2018-06-26 2024-10-04 Estudio descriptivo Versión final del autor, Versión aceptada para publicar http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f http://purl.org/redcol/resource_type/PIC http://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa Tesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregrado https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10290 Español Acceso abierto Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 pdf application/pdf application/pdf application/pdf Universidad Antonio Nariño Psicología Facultad de Psicología Bogotá - Sur instname:Universidad Antonio Nariño Barraza, A. (2004). El estrés académico en los alumnos de postgrado Psicología Clínica y Psicoterapia. Revista psicológica científica.com, 1-4. Recuperado de: http://www.psicologiacientifica.com/estres-academico-postgrado/ Barraza, A.(2007). El Inventario SISCO del Estrés Académico. México: Investigación Educativa Duranguense. Recuperado de: file:///D:/south%20Rivers/Downloads/DialnetElInventarioSISCODelEstresAcademico-2358921%20(7).pdf Barraza A. (2007). El estrés de examen en educación media superior. Innovación Educativa, 7, (37), 16-37.Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/1794/179420820003.pdf Berrio, G, N., Mazo, R, Z. (2011). Estrés académico. Revista de psicología Universidad de Antioquia, 3,(2),12-13. Recuperado de: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/psicologia/article/view/11369 Cogollo, Z., Gómez, E., Ruiz, I., y Campos-Arias, A. (2009). Asociación entre disfuncionalidad familiar y síntomas depresivos con importancia clínica en estudiantes de Cartagena, Colombia. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe Obtenido. 38 (4), 639-642. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/806/80615450005/ Copao, (2009). Proyecto Código Deontológico De La Profesión De Psicología. Revisado y Aprobado en la Comisión Deontológica Estatal Obtenido de Revisado y aprobado en la Comisión Deontológica Estatal. 12. (3), 5-8. Recuperado de: http://copao.cop.es/files/contenidos/normativas_de_interes/NUEVO_C%C3%93 DIGO_DEONTOL%C3%93GICO.pdf Crepeau, B., Cohn, S., y Boyt, B. (2006) Terapia Ocupacional 10ª ed. Buenos Aires, Argentina: Médica Panamericana Díaz, S.C., Arrieta, K, V., y González, F, M. (2014). Estrés académico y funcionalidad Familiar en estudiantes de odontología. Salud Uninorte. 30. (2), 121-129. Recuperado de: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/viewFile/5568/6993 Domínguez, A., Aguilera, S., Acosta T., Navarro, G., y Ruiz Z. (2012). La Deseabilidad Social Revalorada: Más que una Distorsión, una Necesidad de Aprobación Social. Acta de Investigación Psicológica - Psychological Research Records.2.(3), 12-13. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=358933342005 Feixas, G, V., Muños, D, M., Compañ, V, F., y Montesano, A, D (2016). El Modelo Sistémico En La Intervención Familiar. (Tesis de pregrado).Universidad de Barcelona, España. Recuperado de: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/31584/6/Modelo_Sistemico_Enero2016.pdf
spellingShingle Estrés
Estrés académico
Funcionalidad familiar
Stress
academic stress
family functionality
family dysfunction
Sánchez Mendoza, Adriana Brigith
Vargas Chaparro, Juan Camilo
Estrés Académico y Funcionalidad Familiar en Estudiantes del Instituto Ingabo
title Estrés Académico y Funcionalidad Familiar en Estudiantes del Instituto Ingabo
title_full Estrés Académico y Funcionalidad Familiar en Estudiantes del Instituto Ingabo
title_fullStr Estrés Académico y Funcionalidad Familiar en Estudiantes del Instituto Ingabo
title_full_unstemmed Estrés Académico y Funcionalidad Familiar en Estudiantes del Instituto Ingabo
title_short Estrés Académico y Funcionalidad Familiar en Estudiantes del Instituto Ingabo
title_sort estres academico y funcionalidad familiar en estudiantes del instituto ingabo
topic Estrés
Estrés académico
Funcionalidad familiar
Stress
academic stress
family functionality
family dysfunction
url https://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/10290
work_keys_str_mv AT sanchezmendozaadrianabrigith estresacademicoyfuncionalidadfamiliarenestudiantesdelinstitutoingabo
AT vargaschaparrojuancamilo estresacademicoyfuncionalidadfamiliarenestudiantesdelinstitutoingabo
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros