Experiencia de la atención desde la Teleorientación en el centro de atención psicológica de la Universidad Antonio Nariño, durante el segundo semestre del 2020

The purpose of this article is to describe the experience that was had during the second semester of 2020 in the exercise of the teleorientation modality given the pandemic context due to covid 19 that made it impossible to provide face-to-face care for users at the Psychological Care Center of the...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Vanegas Pérez, Gabriela Marcela, Ayala, Paula Andrea, Garay, Camila, Quiroga, Leidy
Format: Digital
Language:spa
Published: Universidad Antonio Nariño 2022
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/hilo_analitico/article/view/901
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812645043550289920
author Vanegas Pérez, Gabriela Marcela
Ayala, Paula Andrea
Garay, Camila
Quiroga, Leidy
author_facet Vanegas Pérez, Gabriela Marcela
Ayala, Paula Andrea
Garay, Camila
Quiroga, Leidy
author_sort Vanegas Pérez, Gabriela Marcela
collection OJS
description The purpose of this article is to describe the experience that was had during the second semester of 2020 in the exercise of the teleorientation modality given the pandemic context due to covid 19 that made it impossible to provide face-to-face care for users at the Psychological Care Center of the Antonio University Nariño (CAP). The experience was systematized by the psychologists in training through field diaries. The information was analyzed through matrices that interpreted categories previously determined by the CAP professional team. It is evident that tele-guidance has marked coincidences with face-to-face care, especially the importance of the professional relationship and the implementation of interventional techniques, which encourage the achievement of consultation objectives. In particular, from the systemic approach, externalization, metaphors, managerial tasks and reflective questions are shown as effective techniques to generate new perspectives on the situations that afflict the consultants. The role of the care teacher as a co-constructor of said process is highlighted.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-901
institution Revista HILO ANALÍTICO
language spa
publishDate 2022
publisher Universidad Antonio Nariño
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-9012022-02-16T15:21:26Z Experiencia de la atención desde la Teleorientación en el centro de atención psicológica de la Universidad Antonio Nariño, durante el segundo semestre del 2020 Vanegas Pérez, Gabriela Marcela Ayala, Paula Andrea Garay, Camila Quiroga, Leidy The purpose of this article is to describe the experience that was had during the second semester of 2020 in the exercise of the teleorientation modality given the pandemic context due to covid 19 that made it impossible to provide face-to-face care for users at the Psychological Care Center of the Antonio University Nariño (CAP). The experience was systematized by the psychologists in training through field diaries. The information was analyzed through matrices that interpreted categories previously determined by the CAP professional team. It is evident that tele-guidance has marked coincidences with face-to-face care, especially the importance of the professional relationship and the implementation of interventional techniques, which encourage the achievement of consultation objectives. In particular, from the systemic approach, externalization, metaphors, managerial tasks and reflective questions are shown as effective techniques to generate new perspectives on the situations that afflict the consultants. The role of the care teacher as a co-constructor of said process is highlighted. El propósito de este artículo es describir la experiencia que se tuvo durante el segundo semestre del 2020 en el ejercicio de la modalidad de teleorientación dado el contexto pandémico por covid 19 que imposibilitó la atención presencial de usuarios en el Centro de Atención Psicológica de la Universidad Antonio Nariño (CAP). La experiencia fue sistematizada por los psicólogos en formación a través de diarios de campo. La información se analizó a través de matrices que interpretaron categorías previamente determinadas por el equipo profesional del CAP. Se evidencia que la tele orientación tiene marcadas coincidencias con la atención presencial, en especial, la importancia de la relación profesional y la implementación de técnicas interventivas, que incentiven el logro de objetivos de consulta. En particular desde el enfoque sistémico se muestra la externalización, las metáforas, las tareas directivas y las preguntas reflexivas como técnicas efectivas para generar nuevas perspectivas sobre las situaciones que aquejan a los consultantes. Se resalta el rol del docente asistencial como co-constructor de dicho proceso. Universidad Antonio Nariño 2022-02-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://revistas.uan.edu.co/index.php/hilo_analitico/article/view/901 Hilo Analítico; Vol. 7 Núm. 12 (2021): Las voces de la Pandemia 1900-2734 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/hilo_analitico/article/view/901/992 Derechos de autor 2021 Gabriela Marcela Vanegas Pérez, Paula Andrea Ayala, Camila Garay, Leidy Quiroga https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Vanegas Pérez, Gabriela Marcela
Ayala, Paula Andrea
Garay, Camila
Quiroga, Leidy
Experiencia de la atención desde la Teleorientación en el centro de atención psicológica de la Universidad Antonio Nariño, durante el segundo semestre del 2020
title Experiencia de la atención desde la Teleorientación en el centro de atención psicológica de la Universidad Antonio Nariño, durante el segundo semestre del 2020
title_full Experiencia de la atención desde la Teleorientación en el centro de atención psicológica de la Universidad Antonio Nariño, durante el segundo semestre del 2020
title_fullStr Experiencia de la atención desde la Teleorientación en el centro de atención psicológica de la Universidad Antonio Nariño, durante el segundo semestre del 2020
title_full_unstemmed Experiencia de la atención desde la Teleorientación en el centro de atención psicológica de la Universidad Antonio Nariño, durante el segundo semestre del 2020
title_short Experiencia de la atención desde la Teleorientación en el centro de atención psicológica de la Universidad Antonio Nariño, durante el segundo semestre del 2020
title_sort experiencia de la atencion desde la teleorientacion en el centro de atencion psicologica de la universidad antonio narino durante el segundo semestre del 2020
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/hilo_analitico/article/view/901
work_keys_str_mv AT vanegasperezgabrielamarcela experienciadelaatenciondesdelateleorientacionenelcentrodeatencionpsicologicadelauniversidadantonionarinoduranteelsegundosemestredel2020
AT ayalapaulaandrea experienciadelaatenciondesdelateleorientacionenelcentrodeatencionpsicologicadelauniversidadantonionarinoduranteelsegundosemestredel2020
AT garaycamila experienciadelaatenciondesdelateleorientacionenelcentrodeatencionpsicologicadelauniversidadantonionarinoduranteelsegundosemestredel2020
AT quirogaleidy experienciadelaatenciondesdelateleorientacionenelcentrodeatencionpsicologicadelauniversidadantonionarinoduranteelsegundosemestredel2020
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros