Reflexiones en torno al compromiso académico de la arquitectura sobre la tendencia de urbanización en América Latina

The article deals with the issue of architectural education and professionalization in Latin America. Beginning with a succinct depiction provided by United Nations, among others, in which the subcontinent comes out as the most urbanized region of the world, and a place where social and economic ine...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Niño Soto, Alexander, Muñoz, Mauricio
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2013
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/87
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812644901641256960
author Niño Soto, Alexander
Muñoz, Mauricio
author_facet Niño Soto, Alexander
Muñoz, Mauricio
author_sort Niño Soto, Alexander
collection OJS
description The article deals with the issue of architectural education and professionalization in Latin America. Beginning with a succinct depiction provided by United Nations, among others, in which the subcontinent comes out as the most urbanized region of the world, and a place where social and economic inequalities uphold over 124 million people living in poverty —more than 25% of all city dwellers—, afar from comprising 5 out of the 20 worst ranked nations in regards to absolute environmental impact, the authors raise the question of how to build a more suitable urban milieu for Latin America’s future out from the academia. In this context, the school of architecture at the Antonio Nariño University (UAN, as per the Spanish acronym), benefiting from its presence in 9 Colombian cities  Bogota, Neiva, Palmira, Ibague, Villavicencio, Bucaramanga, Cucuta, Popayan y Puerto Colombia—, aims to bring up its students under an actual state of urban, regional and spatial conditions, revolving its undergraduate program around a curricular structure composed of lines of study, thematic units, key concepts’ application and research projects.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-87
institution Revista NODO
language spa
publishDate 2013
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-872021-04-12T21:29:23Z Reflections on the academic commitment of architecture schools towards current urbanization tendencies in Latin America Reflexiones en torno al compromiso académico de la arquitectura sobre la tendencia de urbanización en América Latina Niño Soto, Alexander Muñoz, Mauricio Arquitectura educación siglo XXI América Latina Architecture education Latin America 21st Century The article deals with the issue of architectural education and professionalization in Latin America. Beginning with a succinct depiction provided by United Nations, among others, in which the subcontinent comes out as the most urbanized region of the world, and a place where social and economic inequalities uphold over 124 million people living in poverty —more than 25% of all city dwellers—, afar from comprising 5 out of the 20 worst ranked nations in regards to absolute environmental impact, the authors raise the question of how to build a more suitable urban milieu for Latin America’s future out from the academia. In this context, the school of architecture at the Antonio Nariño University (UAN, as per the Spanish acronym), benefiting from its presence in 9 Colombian cities  Bogota, Neiva, Palmira, Ibague, Villavicencio, Bucaramanga, Cucuta, Popayan y Puerto Colombia—, aims to bring up its students under an actual state of urban, regional and spatial conditions, revolving its undergraduate program around a curricular structure composed of lines of study, thematic units, key concepts’ application and research projects. El artículo aborda el tema de la profesionalización de los arquitectos en América Latina. Partiendo de una sucinta caracterización del subcontinente, que de acuerdo con las Naciones Unidas es la región más urbanizada de la tierra, en donde la inequidad socioeconómica mantiene en la actualidad a más de 124 millones de personas viviendo en condiciones de pobreza —más del 25% de los pobladores de las ciudades—, y que debido a dichas problemáticas posee 5 de las 20 naciones que generan mayor impacto ambiental, los autores se plantean una pregunta: ¿cómo construir un ambiente urbano más propicio para el futuro de América Latina desde la academia? En este contexto, el programa de arquitectura de la Universidad Antonio Nariño, a través de su presencia en nueve ciudades colombianas —Bogotá, Neiva, Palmira, Ibagué, Villavicencio, Bucaramanga, Cúcuta, Popayán y Puerto Colombia—, busca generar en sus graduandos una visión actual de las problemáticas urbanas, territoriales y regionales, concentrando los estudios de pregrado alrededor de una estructura curricular de líneas de investigación, ejes temáticos, aplicación de conceptos y proyectos de investigación. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2013-06-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/87 REVISTA NODO; Vol. 7 Núm. 14 (2013); 89 - 102 2346-092X 1909-3888 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/87/69 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Arquitectura
educación
siglo XXI
América Latina
Architecture
education
Latin America
21st Century
Niño Soto, Alexander
Muñoz, Mauricio
Reflexiones en torno al compromiso académico de la arquitectura sobre la tendencia de urbanización en América Latina
title Reflexiones en torno al compromiso académico de la arquitectura sobre la tendencia de urbanización en América Latina
title_alt Reflections on the academic commitment of architecture schools towards current urbanization tendencies in Latin America
title_full Reflexiones en torno al compromiso académico de la arquitectura sobre la tendencia de urbanización en América Latina
title_fullStr Reflexiones en torno al compromiso académico de la arquitectura sobre la tendencia de urbanización en América Latina
title_full_unstemmed Reflexiones en torno al compromiso académico de la arquitectura sobre la tendencia de urbanización en América Latina
title_short Reflexiones en torno al compromiso académico de la arquitectura sobre la tendencia de urbanización en América Latina
title_sort reflexiones en torno al compromiso academico de la arquitectura sobre la tendencia de urbanizacion en america latina
topic Arquitectura
educación
siglo XXI
América Latina
Architecture
education
Latin America
21st Century
topic_facet Arquitectura
educación
siglo XXI
América Latina
Architecture
education
Latin America
21st Century
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/87
work_keys_str_mv AT ninosotoalexander reflectionsontheacademiccommitmentofarchitectureschoolstowardscurrenturbanizationtendenciesinlatinamerica
AT munozmauricio reflectionsontheacademiccommitmentofarchitectureschoolstowardscurrenturbanizationtendenciesinlatinamerica
AT ninosotoalexander reflexionesentornoalcompromisoacademicodelaarquitecturasobrelatendenciadeurbanizacionenamericalatina
AT munozmauricio reflexionesentornoalcompromisoacademicodelaarquitecturasobrelatendenciadeurbanizacionenamericalatina
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros