El grafiti como expresión artística que construye lo político: pluralidad de mundos y percepciones. Una mirada en Bogotá

The article proposes a meditation on art becoming a space for interaction, creation and transformation of different realms in which politics are a cornerstone in the constitution of subjectivities. Accordingly, it thinks about art as a scenario where all standpoints, perspectives and worldviews can...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Authors: Chacón-Cervera, Juan Camilo, Cuesta, Oscar
Format: Digital
Language:spa
Published: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2013
Subjects:
Online Access:https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/85
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
_version_ 1812644901204000768
author Chacón-Cervera, Juan Camilo
Cuesta, Oscar
author_facet Chacón-Cervera, Juan Camilo
Cuesta, Oscar
author_sort Chacón-Cervera, Juan Camilo
collection OJS
description The article proposes a meditation on art becoming a space for interaction, creation and transformation of different realms in which politics are a cornerstone in the constitution of subjectivities. Accordingly, it thinks about art as a scenario where all standpoints, perspectives and worldviews can converge, and graffiti can come into sight as an expression of politics, mainly, as a point of view repossessing local cultural knowledge out of artworks staged on Bogota’s public space. Finally, it argues if art forms such as graffiti have a chance at socializing and constructing memory as well.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-85
institution Revista NODO
language spa
publishDate 2013
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-852021-04-12T21:26:53Z Graffiti as an art form and the construction of politics: multiple realms and perceptions. An overview of Bogota El grafiti como expresión artística que construye lo político: pluralidad de mundos y percepciones. Una mirada en Bogotá Chacón-Cervera, Juan Camilo Cuesta, Oscar Arte lo político educación colonialismo socialización memoria Art politics education colonialism socialization memory The article proposes a meditation on art becoming a space for interaction, creation and transformation of different realms in which politics are a cornerstone in the constitution of subjectivities. Accordingly, it thinks about art as a scenario where all standpoints, perspectives and worldviews can converge, and graffiti can come into sight as an expression of politics, mainly, as a point of view repossessing local cultural knowledge out of artworks staged on Bogota’s public space. Finally, it argues if art forms such as graffiti have a chance at socializing and constructing memory as well. El artículo reflexiona sobre la posibilidad del arte como espacio de interacción, creación y trasformación de mundos donde lo político es un eje fundamental en la constitución de subjetividades. Para ello, se analiza el arte como escenario convergente de mundos, perspectivas y cosmovisiones. En este marco, se observará al grafiti como expresión de lo político, especialmente, como una perspectiva que rescata saberes culturales propios desde la puesta de creaciones artísticas en el espacio público de Bogotá. Finalmente, se observan las posibilidades de socialización y edificación de memoria de las expresiones artísticas. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2013-06-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/85 REVISTA NODO; Vol. 7 Núm. 14 (2013); 65 - 76 2346-092X 1909-3888 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/85/67 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle Arte
lo político
educación
colonialismo
socialización
memoria
Art
politics
education
colonialism
socialization
memory
Chacón-Cervera, Juan Camilo
Cuesta, Oscar
El grafiti como expresión artística que construye lo político: pluralidad de mundos y percepciones. Una mirada en Bogotá
title El grafiti como expresión artística que construye lo político: pluralidad de mundos y percepciones. Una mirada en Bogotá
title_alt Graffiti as an art form and the construction of politics: multiple realms and perceptions. An overview of Bogota
title_full El grafiti como expresión artística que construye lo político: pluralidad de mundos y percepciones. Una mirada en Bogotá
title_fullStr El grafiti como expresión artística que construye lo político: pluralidad de mundos y percepciones. Una mirada en Bogotá
title_full_unstemmed El grafiti como expresión artística que construye lo político: pluralidad de mundos y percepciones. Una mirada en Bogotá
title_short El grafiti como expresión artística que construye lo político: pluralidad de mundos y percepciones. Una mirada en Bogotá
title_sort el grafiti como expresion artistica que construye lo politico pluralidad de mundos y percepciones una mirada en bogota
topic Arte
lo político
educación
colonialismo
socialización
memoria
Art
politics
education
colonialism
socialization
memory
topic_facet Arte
lo político
educación
colonialismo
socialización
memoria
Art
politics
education
colonialism
socialization
memory
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/85
work_keys_str_mv AT chaconcerverajuancamilo graffitiasanartformandtheconstructionofpoliticsmultiplerealmsandperceptionsanoverviewofbogota
AT cuestaoscar graffitiasanartformandtheconstructionofpoliticsmultiplerealmsandperceptionsanoverviewofbogota
AT chaconcerverajuancamilo elgrafiticomoexpresionartisticaqueconstruyelopoliticopluralidaddemundosypercepcionesunamiradaenbogota
AT cuestaoscar elgrafiticomoexpresionartisticaqueconstruyelopoliticopluralidaddemundosypercepcionesunamiradaenbogota
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros