El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía

This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim sti...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: González, Jorge Iván
Formato: Digital
Lenguaje:spa
Publicado: UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832
Etiquetas: Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
_version_ 1812644991312330752
author González, Jorge Iván
author_facet González, Jorge Iván
author_sort González, Jorge Iván
collection OJS
description This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim still gives the vain illusion of objective knowledge. Although there has been severe criticism of positivism in the history of economic thought, schools and economic professors still refuse to acknowledge the inevitable existence of prejudices. To deny that all knowledge is based on a priori notions absolutizes the method and stops thinking.
format Digital
id revistas.uan.edu.co-article-832
institution Revista PAPELES
language spa
publishDate 2021
publisher UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
record_format ojs
spelling revistas.uan.edu.co-article-8322021-10-06T14:00:11Z A Priori Knowledge and Teaching of Economics El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía González, Jorge Iván conocimiento apriorístico enseñanza de la economía crítica al positivismo absolutización del método a priori knowledge economics teaching criticism of positivism absolutism of the method This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim still gives the vain illusion of objective knowledge. Although there has been severe criticism of positivism in the history of economic thought, schools and economic professors still refuse to acknowledge the inevitable existence of prejudices. To deny that all knowledge is based on a priori notions absolutizes the method and stops thinking. El artículo comienza con un texto de Keynes sobre la naturaleza del pensamiento económico, en el que menciona tres fases del proceso cognitivo: i) el pensamiento ordenado, ii) la desagregación de las causalidades parciales, iii) la mirada multicausal del fenómeno. A partir de allí, se explica que la pretensión de neutralidad valorativa sigue alimentando la vana ilusión del conocimiento objetivo. A pesar de que en la historia del pensamiento la crítica al positivismo ha sido intensa, la enseñanza de la economía se niega a reconocer la presencia inevitable de los prejuicios. Y al negar que todo conocimiento está fundado en nociones apriorísticas, termina absolutizando el método y ahogando el pensamiento. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2021-05-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text/xml application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832 10.54104/papeles.v12n24.832 Papeles; Vol. 12 No. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26 Papeles; Vol. 12 Núm. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26 Papeles; v. 12 n. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26 2346-0911 0123-0670 10.54104/papeles.v12n24 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/920 https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/692 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
spellingShingle conocimiento apriorístico
enseñanza de la economía
crítica al positivismo
absolutización del método
a priori knowledge
economics teaching
criticism of positivism
absolutism of the method
González, Jorge Iván
El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía
title El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía
title_alt A Priori Knowledge and Teaching of Economics
title_full El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía
title_fullStr El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía
title_full_unstemmed El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía
title_short El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía
title_sort el conocimiento aprioristico y la ensenanza de la economia
topic conocimiento apriorístico
enseñanza de la economía
crítica al positivismo
absolutización del método
a priori knowledge
economics teaching
criticism of positivism
absolutism of the method
topic_facet conocimiento apriorístico
enseñanza de la economía
crítica al positivismo
absolutización del método
a priori knowledge
economics teaching
criticism of positivism
absolutism of the method
url https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832
work_keys_str_mv AT gonzalezjorgeivan aprioriknowledgeandteachingofeconomics
AT gonzalezjorgeivan elconocimientoaprioristicoylaensenanzadelaeconomia
AT gonzalezjorgeivan prioriknowledgeandteachingofeconomics
  • Editorial
  • CRAI
  • Repositorio
  • Libros