El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía
This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim sti...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Digital |
Lenguaje: | spa |
Publicado: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832 |
Etiquetas: |
Agregar Etiqueta
Sin Etiquetas, Sea el primero en etiquetar este registro!
|
_version_ | 1812644991312330752 |
---|---|
author | González, Jorge Iván |
author_facet | González, Jorge Iván |
author_sort | González, Jorge Iván |
collection | OJS |
description | This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim still gives the vain illusion of objective knowledge. Although there has been severe criticism of positivism in the history of economic thought, schools and economic professors still refuse to acknowledge the inevitable existence of prejudices. To deny that all knowledge is based on a priori notions absolutizes the method and stops thinking. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-832 |
institution | Revista PAPELES |
language | spa |
publishDate | 2021 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-8322021-10-06T14:00:11Z A Priori Knowledge and Teaching of Economics El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía González, Jorge Iván conocimiento apriorístico enseñanza de la economía crítica al positivismo absolutización del método a priori knowledge economics teaching criticism of positivism absolutism of the method This paper begins with Keynes’ text on the nature of economic thought where he states three stages of the cognitive process: i) ordered thought; ii) the disintegration of partial causalities, iii) the multi-causal perspective of phenomena. From there on, I explain that the value neutrality claim still gives the vain illusion of objective knowledge. Although there has been severe criticism of positivism in the history of economic thought, schools and economic professors still refuse to acknowledge the inevitable existence of prejudices. To deny that all knowledge is based on a priori notions absolutizes the method and stops thinking. El artículo comienza con un texto de Keynes sobre la naturaleza del pensamiento económico, en el que menciona tres fases del proceso cognitivo: i) el pensamiento ordenado, ii) la desagregación de las causalidades parciales, iii) la mirada multicausal del fenómeno. A partir de allí, se explica que la pretensión de neutralidad valorativa sigue alimentando la vana ilusión del conocimiento objetivo. A pesar de que en la historia del pensamiento la crítica al positivismo ha sido intensa, la enseñanza de la economía se niega a reconocer la presencia inevitable de los prejuicios. Y al negar que todo conocimiento está fundado en nociones apriorísticas, termina absolutizando el método y ahogando el pensamiento. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2021-05-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text/xml application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832 10.54104/papeles.v12n24.832 Papeles; Vol. 12 No. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26 Papeles; Vol. 12 Núm. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26 Papeles; v. 12 n. 24 (2020): Actualidad de la enseñanza de la ciencia en la universidad del siglo XXI; 15 - 26 2346-0911 0123-0670 10.54104/papeles.v12n24 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/920 https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832/692 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | conocimiento apriorístico enseñanza de la economía crítica al positivismo absolutización del método a priori knowledge economics teaching criticism of positivism absolutism of the method González, Jorge Iván El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía |
title | El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía |
title_alt | A Priori Knowledge and Teaching of Economics |
title_full | El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía |
title_fullStr | El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía |
title_full_unstemmed | El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía |
title_short | El conocimiento apriorístico y la enseñanza de la economía |
title_sort | el conocimiento aprioristico y la ensenanza de la economia |
topic | conocimiento apriorístico enseñanza de la economía crítica al positivismo absolutización del método a priori knowledge economics teaching criticism of positivism absolutism of the method |
topic_facet | conocimiento apriorístico enseñanza de la economía crítica al positivismo absolutización del método a priori knowledge economics teaching criticism of positivism absolutism of the method |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/832 |
work_keys_str_mv | AT gonzalezjorgeivan aprioriknowledgeandteachingofeconomics AT gonzalezjorgeivan elconocimientoaprioristicoylaensenanzadelaeconomia AT gonzalezjorgeivan prioriknowledgeandteachingofeconomics |