La investigación etnográfica en educación: análisis reconstructivo desde la semántica y la pragmática
This article reviews the ethnographic research method proposed by Phil Carspecken in his book Critical Ethnography in Educational Research; A Theoretical and Practical Guide. This ethnographic research method is framed in the qualitative critical research field in education. It allows us to establis...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | Digital |
Language: | spa |
Published: |
UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/772 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
_version_ | 1812644990264803328 |
---|---|
author | Muñoz Noguera, Andrés Leonardo |
author_facet | Muñoz Noguera, Andrés Leonardo |
author_sort | Muñoz Noguera, Andrés Leonardo |
collection | OJS |
description | This article reviews the ethnographic research method proposed by Phil Carspecken in his book Critical Ethnography in Educational Research; A Theoretical and Practical Guide. This ethnographic research method is framed in the qualitative critical research field in education. It allows us to establish a connection between the practice and theory in the analysis of our human interaction observations related to the structure of communication from three ontologic categories: subjective, objective and normative-evaluative. |
format | Digital |
id | revistas.uan.edu.co-article-772 |
institution | Revista PAPELES |
language | spa |
publishDate | 2009 |
publisher | UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO |
record_format | ojs |
spelling | revistas.uan.edu.co-article-7722021-07-19T17:25:57Z La investigación etnográfica en educación: análisis reconstructivo desde la semántica y la pragmática Muñoz Noguera, Andrés Leonardo Actos de significado, inferencias, contexto, interpretación, horizontes de significado semánticos, horizontes de significado pragmáticos. Meaning acts, inference, context, interpretation, horizons of semantic meaning, horizons of pragmatic meaning. This article reviews the ethnographic research method proposed by Phil Carspecken in his book Critical Ethnography in Educational Research; A Theoretical and Practical Guide. This ethnographic research method is framed in the qualitative critical research field in education. It allows us to establish a connection between the practice and theory in the analysis of our human interaction observations related to the structure of communication from three ontologic categories: subjective, objective and normative-evaluative. Este artículo reseña el método de investigación etnográfica que propone Phil Carspecken en su libro Critical Ethnography in Educational Research: A Theoretical and Practical Guide². Este método de investigación etnográfica se inscribe en el campo de la investigación crítica cualitativa en educación, permite vincular la práctica y la teoría en el análisis de nuestras observaciones sobre las interacciones humanas en relación con la estructura de la comunicación, a partir de tres categorías ontológicas: subjetiva, objetiva y normativa-evualuativa. UNIVERSIDAD ANTONIO NARIÑO 2009-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/772 Papeles; Vol. 1 No. 1 (2009); 107 - 113 Papeles; Vol. 1 Núm. 1 (2009); 107 - 113 Papeles; v. 1 n. 1 (2009); 107 - 113 2346-0911 0123-0670 spa https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/772/619 Copyright (c) 2009 admin admin; Andrés Leonardo Muñoz Noguera https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
spellingShingle | Actos de significado, inferencias, contexto, interpretación, horizontes de significado semánticos, horizontes de significado pragmáticos. Meaning acts, inference, context, interpretation, horizons of semantic meaning, horizons of pragmatic meaning. Muñoz Noguera, Andrés Leonardo La investigación etnográfica en educación: análisis reconstructivo desde la semántica y la pragmática |
title | La investigación etnográfica en educación: análisis reconstructivo desde la semántica y la pragmática |
title_full | La investigación etnográfica en educación: análisis reconstructivo desde la semántica y la pragmática |
title_fullStr | La investigación etnográfica en educación: análisis reconstructivo desde la semántica y la pragmática |
title_full_unstemmed | La investigación etnográfica en educación: análisis reconstructivo desde la semántica y la pragmática |
title_short | La investigación etnográfica en educación: análisis reconstructivo desde la semántica y la pragmática |
title_sort | la investigacion etnografica en educacion analisis reconstructivo desde la semantica y la pragmatica |
topic | Actos de significado, inferencias, contexto, interpretación, horizontes de significado semánticos, horizontes de significado pragmáticos. Meaning acts, inference, context, interpretation, horizons of semantic meaning, horizons of pragmatic meaning. |
topic_facet | Actos de significado, inferencias, contexto, interpretación, horizontes de significado semánticos, horizontes de significado pragmáticos. Meaning acts, inference, context, interpretation, horizons of semantic meaning, horizons of pragmatic meaning. |
url | https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/772 |
work_keys_str_mv | AT munoznogueraandresleonardo lainvestigacionetnograficaeneducacionanalisisreconstructivodesdelasemanticaylapragmatica |